Wingense inwoners figureren in lokale informatiecampagne over vaccinatie

Gemeente Wingene laat niets aan het toeval over. Om de vaccinatiegraad in de gemeente zo hoog mogelijk te krijgen wordt binnenkort een motivatiecampagne onder de naam ‘Wingene prikt’ gelanceerd. Onder andere een straatbeeldcampagne met gekende Wingenaren moet andere inwoners motiveren om zich ook te laten vaccineren. “We zetten onze eigen inwoners in om andere inwoners te overtuigen”, klinkt het. “Hopelijk worden we zo de gemeente met het hoogste aantal gevaccineerden.”

Van jonggepensioneerden tot hoogbejaarden, een tiental 65-plussers poseren vol enthousiasme met ontblote bovenarm voor de fotograaf. De jongste is 67, de oudste maar liefst 90. “Ook zij beseffen dat vaccinatie de enige oplossing is om terug te keren naar het normale leven”, zegt Tom Braet, schepen van Welzijn en Senioren. “En dus moesten we hen geen twee keer vragen om te figureren voor onze campagne.” Binnenkort verschijnen deze 65-plussers overal in het Wingense straatbeeld. “We richten ons bij de lancering van ‘Wingene prikt’ in eerste instantie op de oudere inwoners omdat zij binnenkort eerst richting het vaccinatiecentrum mogen.”

Door herkenbaarheid sneeuwbaleffect creëren

“Transparante en correcte informatie is het startpunt”, benadrukt Brecht Warnez, schepen van Communicatie. “Maar daarnaast speelt herkenbaarheid ook een ontzettend belangrijke rol wanneer we gaan informeren over de vaccinatiecampagne.” De gemeente koos er daarom bewust voor om de Vlaamse campagne ‘Laat je vaccineren’ door te vertalen op lokaal niveau.

“Een affiche met daarop een onbekende persoon die zich laat vaccineren, zegt op zich niet zoveel”, vindt schepen Brecht Warnez. “Maar dat verandert helemaal wanneer deze persoon de voorzitter van jouw vereniging, de voormalige burgemeester of een gekende persoon uit de buurt is. Dat zorgt voor meer vertrouwen en overtuigingskracht en zo krijgen we hopelijk een sneeuwbaleffect.”

Huisartsen en apothekers inzetten

Naast de straatbeeldcampagne zijn er nog andere concrete ideeën in uitvoering. “We willen ook onze huisartsen en apothekers actief gaan betrekken want uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat zij kunnen rekenen op het vertrouwen van de bevolking”, klinkt het. “En verder richten we ons met doordachte acties op specifieke doelgroepen die in een latere fase misschien wel wat extra motivatie kunnen gebruiken.” Wordt vervolgd …

Gerelateerd nieuws

Wingene

Wingense uitleendienst en zalen nog nooit zo populair

Uit een vraag van raadslid Stijn Van Maele in de gemeenteraad blijkt dat de Wingense verenigingen opnieuw volop zalen en feestmaterialen reserveren. Sinds vorig jaar steeg het aantal aanvragen met 20% en dat is een record. “Dat kost wel wat aan de gemeente. Maar dat is het meer dan waard. Op die manier geven we het verenigingsleven alle kansen. Zij brengen mensen samen en zijn het kloppend hart van onze gemeente”, aldus schepen van cultuur Brecht Warnez.

Wingene

Wat kenmerkt Wingene en Ruiselede?

De gemeenten Wingene en Ruiselede gaan samen met hun inwoners op zoek naar wat hen kenmerkt, nu en in de toekomst. Vanaf vandaag kunnen alle inwoners via een digitale bevraging aangeven wat ze typerend of kenmerkend vinden aan beide gemeenten. Wie wil, kan tijdens de workshop op woensdag 3 april ook mee nadenken over hoe we onze eigenheid een plaats kunnen geven in de toekomstige gemeente.

Wingene

Wingene haalt foodtruckfestival naar gemeente

Dit jaar brengt Wingene een nieuw culinair hoogtepunt met het debuut van een levendig foodtruckfestival. Dit initiatief, een samenwerking tussen Vadelo en Mobilefoodbar, belooft volgende zomer een smakelijke mix van diversiteit, entertainment en gezelligheid te worden.