Wingense inwoners figureren in lokale informatiecampagne over vaccinatie

Gemeente Wingene laat niets aan het toeval over. Om de vaccinatiegraad in de gemeente zo hoog mogelijk te krijgen wordt binnenkort een motivatiecampagne onder de naam ‘Wingene prikt’ gelanceerd. Onder andere een straatbeeldcampagne met gekende Wingenaren moet andere inwoners motiveren om zich ook te laten vaccineren. “We zetten onze eigen inwoners in om andere inwoners te overtuigen”, klinkt het. “Hopelijk worden we zo de gemeente met het hoogste aantal gevaccineerden.”

Van jonggepensioneerden tot hoogbejaarden, een tiental 65-plussers poseren vol enthousiasme met ontblote bovenarm voor de fotograaf. De jongste is 67, de oudste maar liefst 90. “Ook zij beseffen dat vaccinatie de enige oplossing is om terug te keren naar het normale leven”, zegt Tom Braet, schepen van Welzijn en Senioren. “En dus moesten we hen geen twee keer vragen om te figureren voor onze campagne.” Binnenkort verschijnen deze 65-plussers overal in het Wingense straatbeeld. “We richten ons bij de lancering van ‘Wingene prikt’ in eerste instantie op de oudere inwoners omdat zij binnenkort eerst richting het vaccinatiecentrum mogen.”

Door herkenbaarheid sneeuwbaleffect creëren

“Transparante en correcte informatie is het startpunt”, benadrukt Brecht Warnez, schepen van Communicatie. “Maar daarnaast speelt herkenbaarheid ook een ontzettend belangrijke rol wanneer we gaan informeren over de vaccinatiecampagne.” De gemeente koos er daarom bewust voor om de Vlaamse campagne ‘Laat je vaccineren’ door te vertalen op lokaal niveau.

“Een affiche met daarop een onbekende persoon die zich laat vaccineren, zegt op zich niet zoveel”, vindt schepen Brecht Warnez. “Maar dat verandert helemaal wanneer deze persoon de voorzitter van jouw vereniging, de voormalige burgemeester of een gekende persoon uit de buurt is. Dat zorgt voor meer vertrouwen en overtuigingskracht en zo krijgen we hopelijk een sneeuwbaleffect.”

Huisartsen en apothekers inzetten

Naast de straatbeeldcampagne zijn er nog andere concrete ideeën in uitvoering. “We willen ook onze huisartsen en apothekers actief gaan betrekken want uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat zij kunnen rekenen op het vertrouwen van de bevolking”, klinkt het. “En verder richten we ons met doordachte acties op specifieke doelgroepen die in een latere fase misschien wel wat extra motivatie kunnen gebruiken.” Wordt vervolgd …

Gerelateerd nieuws

Milieu

Bijna 300 Wingense gezinnen bezoeken thermoloket

De gemeente Wingene wil haar gezinnen en ondernemers ondersteunen bij het voorkomen van energieverspilling. In de gemeenteraad van 25 maart vroeg raadslid Stefaan Verhelle meer over de resultaten van de thermocar. Schepen van milieu en klimaat, Brecht Warnez, kon alvast meegeven dat 300 gezinnen het thermoloket bezochten. In geen enkele gemeente is de respons zo groot als in Wingene.

Binnenlands Bestuur

Vlaams Parlement luistert naar burgers over geplande fusies

In de commissie Binnenlands Bestuur stond de bespreking van 13 fusiedecreten op de agenda. Het zijn allen vrijwillige fusies, aangevraagd door de gemeenteraden van de fusionerende gemeenten. “Fusies raken aan de identiteit van de inwoners. Ik ben tevreden dat we in het parlement luisteren naar de vragen en zorgen van burgers”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez (cd&v).

Cultuur

Bib Wingene viert Jeugdboekenmaand

Lezingen van jeugdauteurs, klasbezoeken met VR-brillen, extra animatie in thema ‘sport & spel’ … “Onze bib bruist van leven tijdens de Jeugdboekenmaand”, vertelt Brecht Warnez, schepen van Bibliotheek. “Op zondagochtend 24 maart maken we het tussen 10 en 12 uur extra gezellig met leuke kinderanimatie van reizend speeltheater Kip van Troje. Iedereen is welkom!”