Wingense inwoners figureren in lokale informatiecampagne over vaccinatie

Gemeente Wingene laat niets aan het toeval over. Om de vaccinatiegraad in de gemeente zo hoog mogelijk te krijgen wordt binnenkort een motivatiecampagne onder de naam ‘Wingene prikt’ gelanceerd. Onder andere een straatbeeldcampagne met gekende Wingenaren moet andere inwoners motiveren om zich ook te laten vaccineren. “We zetten onze eigen inwoners in om andere inwoners te overtuigen”, klinkt het. “Hopelijk worden we zo de gemeente met het hoogste aantal gevaccineerden.”

Van jonggepensioneerden tot hoogbejaarden, een tiental 65-plussers poseren vol enthousiasme met ontblote bovenarm voor de fotograaf. De jongste is 67, de oudste maar liefst 90. “Ook zij beseffen dat vaccinatie de enige oplossing is om terug te keren naar het normale leven”, zegt Tom Braet, schepen van Welzijn en Senioren. “En dus moesten we hen geen twee keer vragen om te figureren voor onze campagne.” Binnenkort verschijnen deze 65-plussers overal in het Wingense straatbeeld. “We richten ons bij de lancering van ‘Wingene prikt’ in eerste instantie op de oudere inwoners omdat zij binnenkort eerst richting het vaccinatiecentrum mogen.”

Door herkenbaarheid sneeuwbaleffect creëren

“Transparante en correcte informatie is het startpunt”, benadrukt Brecht Warnez, schepen van Communicatie. “Maar daarnaast speelt herkenbaarheid ook een ontzettend belangrijke rol wanneer we gaan informeren over de vaccinatiecampagne.” De gemeente koos er daarom bewust voor om de Vlaamse campagne ‘Laat je vaccineren’ door te vertalen op lokaal niveau.

“Een affiche met daarop een onbekende persoon die zich laat vaccineren, zegt op zich niet zoveel”, vindt schepen Brecht Warnez. “Maar dat verandert helemaal wanneer deze persoon de voorzitter van jouw vereniging, de voormalige burgemeester of een gekende persoon uit de buurt is. Dat zorgt voor meer vertrouwen en overtuigingskracht en zo krijgen we hopelijk een sneeuwbaleffect.”

Huisartsen en apothekers inzetten

Naast de straatbeeldcampagne zijn er nog andere concrete ideeën in uitvoering. “We willen ook onze huisartsen en apothekers actief gaan betrekken want uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat zij kunnen rekenen op het vertrouwen van de bevolking”, klinkt het. “En verder richten we ons met doordachte acties op specifieke doelgroepen die in een latere fase misschien wel wat extra motivatie kunnen gebruiken.” Wordt vervolgd …

Gerelateerd nieuws

Wingene

Wingene lanceert nieuw info- én UiT-magazine

Met trots lanceert de fusiegemeente Wingene haar vernieuwde infomagazine. In een fris jasje en met een eigentijdse aanpak brengt dit magazine niet alleen nieuws en belangrijke informatie, maar ook verbindende verhalen en inspirerende initiatieven. Het verschijnt voortaan vijf keer per jaar en wordt huis-aan-huis bedeeld bij alle inwoners.

Cultuur

Cultuur voor iedereen in Wingene, Zwevezele en Ruiselede

De fusiegemeente Wingene-Ruiselede investeert fors in een uitgebalanceerde cultuurprogrammatie voor het seizoen najaar 2025 – voorjaar 2026. “Met een uitbreiding van het programma naar Ruiselede versterken we het cultuuraanbod in al onze deelgemeentes”, zegt schepen van Cultuur Brecht Warnez na vragen van gemeenteraadslid Quinten Dedecker (cd&v), die ook pleitte voor voldoende aandacht voor jongeren.

Binnenlands Bestuur

Grote private spelers moeten ook gevolgen van fusies beperken

De vele wijzigingen die bij een fusie komen kijken lopen meestal gesmeerd. Toch blijken enkele problemen niet snel opgelost. “Op mijn vraag zal minister Crevits zich inzetten om grote spelers zoals Google Maps aan te manen om straatnaamwijzigingen sneller aan te passen en zo de hinder te beperken”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez die zelf in een fusiegemeente woont.