Van jonggepensioneerden tot hoogbejaarden, een tiental 65-plussers poseren vol enthousiasme met ontblote bovenarm voor de fotograaf. De jongste is 67, de oudste maar liefst 90. “Ook zij beseffen dat vaccinatie de enige oplossing is om terug te keren naar het normale leven”, zegt Tom Braet, schepen van Welzijn en Senioren. “En dus moesten we hen geen twee keer vragen om te figureren voor onze campagne.” Binnenkort verschijnen deze 65-plussers overal in het Wingense straatbeeld. “We richten ons bij de lancering van ‘Wingene prikt’ in eerste instantie op de oudere inwoners omdat zij binnenkort eerst richting het vaccinatiecentrum mogen.”
Door herkenbaarheid sneeuwbaleffect creëren
“Transparante en correcte informatie is het startpunt”, benadrukt Brecht Warnez, schepen van Communicatie. “Maar daarnaast speelt herkenbaarheid ook een ontzettend belangrijke rol wanneer we gaan informeren over de vaccinatiecampagne.” De gemeente koos er daarom bewust voor om de Vlaamse campagne ‘Laat je vaccineren’ door te vertalen op lokaal niveau.
“Een affiche met daarop een onbekende persoon die zich laat vaccineren, zegt op zich niet zoveel”, vindt schepen Brecht Warnez. “Maar dat verandert helemaal wanneer deze persoon de voorzitter van jouw vereniging, de voormalige burgemeester of een gekende persoon uit de buurt is. Dat zorgt voor meer vertrouwen en overtuigingskracht en zo krijgen we hopelijk een sneeuwbaleffect.”
Huisartsen en apothekers inzetten
Naast de straatbeeldcampagne zijn er nog andere concrete ideeën in uitvoering. “We willen ook onze huisartsen en apothekers actief gaan betrekken want uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat zij kunnen rekenen op het vertrouwen van de bevolking”, klinkt het. “En verder richten we ons met doordachte acties op specifieke doelgroepen die in een latere fase misschien wel wat extra motivatie kunnen gebruiken.” Wordt vervolgd …