Wingense inwoners figureren in lokale informatiecampagne over vaccinatie

Gemeente Wingene laat niets aan het toeval over. Om de vaccinatiegraad in de gemeente zo hoog mogelijk te krijgen wordt binnenkort een motivatiecampagne onder de naam ‘Wingene prikt’ gelanceerd. Onder andere een straatbeeldcampagne met gekende Wingenaren moet andere inwoners motiveren om zich ook te laten vaccineren. “We zetten onze eigen inwoners in om andere inwoners te overtuigen”, klinkt het. “Hopelijk worden we zo de gemeente met het hoogste aantal gevaccineerden.”

Van jonggepensioneerden tot hoogbejaarden, een tiental 65-plussers poseren vol enthousiasme met ontblote bovenarm voor de fotograaf. De jongste is 67, de oudste maar liefst 90. “Ook zij beseffen dat vaccinatie de enige oplossing is om terug te keren naar het normale leven”, zegt Tom Braet, schepen van Welzijn en Senioren. “En dus moesten we hen geen twee keer vragen om te figureren voor onze campagne.” Binnenkort verschijnen deze 65-plussers overal in het Wingense straatbeeld. “We richten ons bij de lancering van ‘Wingene prikt’ in eerste instantie op de oudere inwoners omdat zij binnenkort eerst richting het vaccinatiecentrum mogen.”

Door herkenbaarheid sneeuwbaleffect creëren

“Transparante en correcte informatie is het startpunt”, benadrukt Brecht Warnez, schepen van Communicatie. “Maar daarnaast speelt herkenbaarheid ook een ontzettend belangrijke rol wanneer we gaan informeren over de vaccinatiecampagne.” De gemeente koos er daarom bewust voor om de Vlaamse campagne ‘Laat je vaccineren’ door te vertalen op lokaal niveau.

“Een affiche met daarop een onbekende persoon die zich laat vaccineren, zegt op zich niet zoveel”, vindt schepen Brecht Warnez. “Maar dat verandert helemaal wanneer deze persoon de voorzitter van jouw vereniging, de voormalige burgemeester of een gekende persoon uit de buurt is. Dat zorgt voor meer vertrouwen en overtuigingskracht en zo krijgen we hopelijk een sneeuwbaleffect.”

Huisartsen en apothekers inzetten

Naast de straatbeeldcampagne zijn er nog andere concrete ideeën in uitvoering. “We willen ook onze huisartsen en apothekers actief gaan betrekken want uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat zij kunnen rekenen op het vertrouwen van de bevolking”, klinkt het. “En verder richten we ons met doordachte acties op specifieke doelgroepen die in een latere fase misschien wel wat extra motivatie kunnen gebruiken.” Wordt vervolgd …

Gerelateerd nieuws

Onderwijs

Meer dan 44.000 studenten surfen naar ‘Moodspace’

Een half jaar geleden werd ‘Moodspace’ gelanceerd, een digitaal platform studentenwelzijn dat alle informatie bundelt over de mentale gezondheid en psychische klachten. Sindsdien werd het platform bezocht door meer 44.000 studenten en ruim 6.600 studenten vulden een zelftest in.

Wingene

Vanaf 1 juni Vrijetijdspunt in gemeentehuis Wingene

Op woensdag 1 juni wordt de reservatiedienst omgedoopt tot het nieuwe Vrijetijdspunt. Dit houdt in: de verhuis naar het gemeentehuis en extra inzet op online dienstverlening en ondersteuning. Je kan er terecht voor het inschrijven van activiteiten, reserveren van zalen en materialen, tickets voor evenementen … Kortom: het Vrijetijdpunt is hét centrale aanspreekpunt voor al jouw vragen rond het ruime vrijetijdsaanbod in Wingene.

Binnenlands Bestuur

Een nieuwe smartphone-app voor overheidscommunicatie

‘Mijn Burgerprofiel’ is een digital platform dat de voor inwoners beschikbare gegevens van alle bestuursniveaus (Federale overheid, Vlaanderen, de provincie- en de lokale besturen) beschikbaar maakt in één profiel. “Vlaanderen investeert dit jaar 1,5 miljoen euro in de ontwikkeling van de smartphone-app, die voor elke burger het overheidsloket in zijn of haar telefoon moet worden”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.