Niets dan lof toen, in december vorig jaar, het fietspad langs de N370 tussen Wingene en Wildenburg geopend werd. Het is er niet alleen aangenaam, maar vooral ook veilig fietsen, en dat is geen vanzelfsprekendheid voor een drukke gewestweg met veel zwaar verkeer. Het doortrekken van dit fietspad tot in Beernem is een logisch en noodzakelijk vervolg om de verkeersveiligheid te verhogen. Het project staat al een lange tijd op de planning van het Agentschap Wegen en Verkeer en op de wensenlijst van de betrokken gemeenten. Maar gerechtelijke procedures, bijvoorbeeld over de habitat van een beschermde vleermuissoort, blijven voorlopig verhinderen dat de werken op terrein van start kunnen.
Niet tegen natuur, wel vóór verkeersveiligheid
De gemeenten Wingene en Beernem betreuren de procedureslag en vrezen voor een non-discussie die niet langer rationeel, maar eerder omwille van andere belangen, gevoerd wordt. Beide gemeentebesturen blijven achter de beslissing van Agentschap Wegen en Verkeer staan om het dubbelrichtingsfietspad langs de oostelijke zijde van de gewestweg aan te leggen. Wanneer het fietspad aan de andere kant zou komen, moeten fietsers twee keer de drukke gewestweg kruisen en dat levert nieuwe, gevaarlijke verkeerssituaties op. Er volgde vorige week een eerste overleg tussen Agentschap Wegen en Verkeer, de Vlaamse Landmaatschappij en de betrokken gemeenten om de situatie te bespreken. “Alle partijen zitten nog steeds op dezelfde lijn. We bekijken de noodzakelijke stappen om het dossier zo snel mogelijk te deblokkeren”, klinkt het.
Burgemeester van Wingene Lieven Huys: “We mogen de hoofddoelstelling van het project niet uit het oog verliezen. We willen de verkeersveiligheid van onze fietsers aanzienlijk verhogen. Wanneer we het fietspad aan de overkant leggen, dwingen we hen om twee keer een drukke gewestweg te kruisen. De keuze voor de oostelijke kant is geen keuze tegen vleermuizen of natuur in het algemeen, wel eentje vóór verkeersveiligheid en mensenlevens.” Burgemeester van Beernem Jos Sypré: “De gekozen route aan de oostzijde is de meest verkeersveilige manier omdat de drukke gewestweg dan niet moet gedwarst worden. Het is noodzakelijk en belangrijk dat dit fietspad er komt en we hopen dit snel te kunnen realiseren.”