West-Vlaming kreeg laatste 5 jaar €2,35 miljoen premies voor de aankoop van zero-emissievoertuigen

Alle natuurlijke personen, vzw's en aanbieders van autodelen kwamen tot eind 2019, bij aankoop, in aanmerking voor deze premie. Nu het bestaan en de werking van de elektrische voertuigen ingeburgerd zijn, werd de premie afgevoerd. “Nu moet via een betere fiscaliteit en het uitbreiden van het laadpalennetwerk het doorbreken van de elektrische voertuigen gestimuleerd worden”, vindt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.

Particulieren, zelfstandigen, vzw’s en aanbieders van autodelen konden tot eind 2019 voor de aankoop van zero-emissievoertuigen een premie verkrijgen van de Vlaamse overheid. Het betrof volledig elektrische voertuigen of een wagen met brandstofcel op waterstof. De premie was ook geldig bij de aanschaf van een nieuwe elektrische motorfiets of elektrische bromfiets klasse B.

Laatste subsidie uitbetaald

Nu het premiesysteem stopt, is het mogelijk een balans op te maken. De laatste premies zijn immers uitbetaald. Want mede door corona liep de levertijd van de voertuigen soms uit. “De overheid heeft de mogelijkheden om de premie aan te vragen verlengd voor bestelling tot eind 2019, zodat iedereen kreeg wat beloofd was”, zegt Vlaams Parlementslid Brecht Warnez die de cijfers opvroeg bij minister Zuhal Demir (N-VA).

Nog geen doorbraak

De Vlaamse premie werd gegeven in de periode 2016 tot 2021. Alle bestellingen tot uiterlijk 31 december 2019 kwamen in aanmerking. De premie bereikte wel zijn doel. “Voor wie snel in de nieuwe propere technologie investeerde, werd deze technologie betaalbaarder”, vindt Brecht Warnez.

De premie heeft volgens de minister niet geleid tot een volledige marktdoorbraak bij particulieren. “Het aanbod was voor deze doelgroep de voorbije jaren nog te beperkt en te duur”, klinkt het.

19% in West-Vlaanderen

Onze provincie is op het vlak van zero-emissievoertuigen nooit het haantje de voorste geweest. De provincies Antwerpen en Oost-Vlaanderen zijn koploper in Vlaanderen. “19% van de Vlaamse subsidies, of 2,35 miljoen euro, vloeiden naar West-Vlaanderen als premie voor 1.072 milieuvriendelijkere wagens, brom- of motorfietsen”, rekende Warnez uit.

Gerelateerd nieuws

Milieu

Gemeente Wingene vergroent verstandig

Het gemeentebestuur tekende op 25 oktober 2021 in op het Lokaal Energie en Klimaatpact van Vlaanderen. Hierin staan de doelstelling om één boom per inwoner, 0,5 meter haag per inwoner en één extra groenperk per 1.000 inwoners te realiseren. Concreet gaat het dus om meer dan 15.000 bomen, 7,5 km haag en 10 groenperken. Dit allemaal tegen 20230. Raadslid Sandra Ketels, vroeg aan schepen Brecht Warnez naar de stand van zaken rond de vergroening in de eigen gemeente.

Binnenlands Bestuur

cd&v wil meer centen voor landelijk Vlaanderen

Uit een onafhankelijke studie blijkt dat de financiering van de gemeenten eerlijker moet. “Wat we al jaren zeggen, wordt nu ook bevestigd. Vlaanderen moet de centrumsteden, de kleinere steden en de gemeenten meer centen geven. Landelijk Vlaanderen verdient meer respect. Zo moeten we Antwerpen en Gent geen pijn doen, krijgt de rest meer en is er minder administratieve overlast”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez die al jaren op die nagel klopt.

Milieu

Bijna 300 Wingense gezinnen bezoeken thermoloket

De gemeente Wingene wil haar gezinnen en ondernemers ondersteunen bij het voorkomen van energieverspilling. In de gemeenteraad van 25 maart vroeg raadslid Stefaan Verhelle meer over de resultaten van de thermocar. Schepen van milieu en klimaat, Brecht Warnez, kon alvast meegeven dat 300 gezinnen het thermoloket bezochten. In geen enkele gemeente is de respons zo groot als in Wingene.