Particulieren, zelfstandigen, vzw’s en aanbieders van autodelen konden tot eind 2019 voor de aankoop van zero-emissievoertuigen een premie verkrijgen van de Vlaamse overheid. Het betrof volledig elektrische voertuigen of een wagen met brandstofcel op waterstof. De premie was ook geldig bij de aanschaf van een nieuwe elektrische motorfiets of elektrische bromfiets klasse B.
Laatste subsidie uitbetaald
Nu het premiesysteem stopt, is het mogelijk een balans op te maken. De laatste premies zijn immers uitbetaald. Want mede door corona liep de levertijd van de voertuigen soms uit. “De overheid heeft de mogelijkheden om de premie aan te vragen verlengd voor bestelling tot eind 2019, zodat iedereen kreeg wat beloofd was”, zegt Vlaams Parlementslid Brecht Warnez die de cijfers opvroeg bij minister Zuhal Demir (N-VA).
Nog geen doorbraak
De Vlaamse premie werd gegeven in de periode 2016 tot 2021. Alle bestellingen tot uiterlijk 31 december 2019 kwamen in aanmerking. De premie bereikte wel zijn doel. “Voor wie snel in de nieuwe propere technologie investeerde, werd deze technologie betaalbaarder”, vindt Brecht Warnez.
De premie heeft volgens de minister niet geleid tot een volledige marktdoorbraak bij particulieren. “Het aanbod was voor deze doelgroep de voorbije jaren nog te beperkt en te duur”, klinkt het.
19% in West-Vlaanderen
Onze provincie is op het vlak van zero-emissievoertuigen nooit het haantje de voorste geweest. De provincies Antwerpen en Oost-Vlaanderen zijn koploper in Vlaanderen. “19% van de Vlaamse subsidies, of 2,35 miljoen euro, vloeiden naar West-Vlaanderen als premie voor 1.072 milieuvriendelijkere wagens, brom- of motorfietsen”, rekende Warnez uit.