We moeten er voor zorgen dat niemand langer moet studeren door het coronavirus

Met dit nooddecreet voor het hoger onderwijs brengen we oplossingen voor studenten en onderwijsinstellingen.

Vermijden van een langere studieduur

Een absoluut doelstelling van dit decreet is dat studenten kunnen afstuderen tijdens dit academiejaar. Toch is dit niet evident: sommige vakken zijn tijdens de coronaperiode moeilijk te organiseren in afstandsonderwijs. Te denken valt aan practica of stages. Er moet vermeden worden dat studenten louter omwille van de coronacrisis bijvoorbeeld slechts hun practicum of stage in een volgend academiejaar kunnen afwerken.

Het nooddecreet biedt de mogelijkheid om de academische kalender aan te passen. Zo kan het einde van het academiejaar – normaliter op 30 september – specifiek voor die student of een groep studenten worden verschoven. Op die manier kan de universiteit of hogeschool op een latere datum evalueren en delibereren. De studenten werken met andere woorden hun vakken af vanaf dit mogelijk is in het postcoronatijdperk.

Om de gelijkheid tussen studenten te respecteren zal het diploma wel de oorspronkelijke proclamatiedatum vermelden. Dit is belangrijk voor bijvoorbeeld toekomstige advocaten, want de datum van hun diploma bepaalt mee hun plaats op de tableau.

Hoger onderwijsinstellingen kunnen dit enkel doen als ze hiervoor de studenten maximaal hebben geraadpleegd via bijvoorbeeld de studentenraad.

Aanpassen organisatie vakken en evaluatie

Het nooddecreet biedt evenzeer de mogelijkheid aan hoger onderwijsinstellingen om bij studenten individueel of in groep de manier van evalueren of doceren aan te passen naar aanleiding van de beperkingen die het coronavirus aanbiedt. Zo kunnen practica maar ook reguliere examens worden door alternatieve thuisopdrachten.

De studenten behouden in elk geval ook hun recht op tweede kans.

Ook hier kunnen deze wijzigingen enkel na consultatie van de studenten.

Een oproep aan minister Ben Weyts

In de memorie van toelichting wordt ook de vraag gesteld aan de minister van Onderwijs, Ben Weyts (N-VA), om samen met de minister van volksgezondheid Maggie De Block een oplossing te zoeken voor studentenopleidingen die leiden tot gereglementeerde paramedische beroepen, zoals bijvoorbeeld verpleegkunde. De toegang tot deze beroepen wordt geregeld in een Koninklijk Besluit op voorstel van minister van volksgezondheid Maggie De Block en het naleven in opleidingsprogramma’s van voorwaarden van die beroepen worden bepaald door minister Ben Weyts.

Gerelateerd nieuws

Economie

Aantal student-ondernemers in Vlaanderen op 4 jaar tijd met meer dan 70% gestegen

Vlaanderen telde in 2020 6.090 student-ondernemers, een stijging van bijna 70 % ten opzichte van 2017. “De wil om te ondernemen is aanwezig bij de Vlaamse studenten. Daarom moeten we het kader omtrent student-ondernemers verder perfectioneren, zodat zij op lange termijn een echte meerwaarde kunnen vormen voor de Vlaamse economie”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.

Onderwijs

Één miljoen euro Vlaamse subsidie voor veiligere schoolomgevingen in West-Vlaanderen

In 2021 werd er maar liefst meer dan 2,7 miljoen euro subsidie uitgekeerd aan Vlaamse steden en gemeenten om projecten te realiseren die de verkeersveiligheid in de buurt van scholen verbeteren. Maar liefst 1 miljoen hiervan ging naar projecten in West-Vlaanderen waarmee de provincie koploper is in Vlaanderen. “Verkeersveiligheid aan scholen is cruciaal. Het is belangrijk lokale besturen aan te moedigen die verkeersveiligheid te verbeteren”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.