Vlaanderen investeert 6 miljoen euro in proefprojecten rond verkeersveiligheid

In juni 2020 werd het investeringsproject “Mobiliteit Innovatief Aanpakken (MIA)” gelanceerd. De bedoeling hiervan is infrastructurele ingrepen doorvoeren in het belang van de verkeersveiligheid. Ook in West-Vlaanderen zijn dergelijke projecten gestart. “Het is van levensbelang dat de gevaarlijke punten in onze provincie grondig aangepakt worden. Blij dat Vlaanderen dit ernstig neemt”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.

MIA ziet het licht in West-Vlaamse proeftuinen

Het investeringsproject “Mobiliteit Innovatief Aanpakken (MIA)” heeft als doel verkeersonveilige punten en fietsinfrastructuur aan te pakken.  Het agentschap Wegen en Verkeer stelt hiervoor 6 miljoen euro ter beschikking.

Concreet wordt er gewerkt de hand van vier concrete werven. De eerste werf omvat de proactieve opsporing van verkeersonveilige punten. Hiervoor wordt beroep gedaan op nieuwe technologie, zoals drones. In een tweede werf worden de gekende onveilige punten aangepakt. Ook wordt in deze werf geleerd om dit sneller en beter te doen.  De derde werf draait rond juridische en administratieve vereenvoudiging. Ten slotte is er werf vier, waar ingezet wordt op de professionalisering van kleinere Vlaamse aannemers en wegenbouwers.

Onze grote ambitie in het domein van de verkeersveiligheid, kan alle steun en innovatie gebruiken. Daarom net ben ik heel tevreden met de West-Vlaamse proeftuinen”, geeft Warnez mee.

Minder fietsdoden als doel

Het is sterk beleid dat in West-Vlaanderen een aantal proeftuinen worden uitgerold. “Helaas vallen de meerderheid van alle fietsdoden in Vlaanderen, in West-Vlaanderen. Iedere aanpak en  investering is broodnodig”, aldus Brecht Warnez.

Binnen deze provincie omvatten de locaties voor deze proeftuinen vervoerregio’s Kortrijk, Midwest en Westhoek.  Deze vervoersregio’s vertonen immers een lager investeringsritme dan de andere regio’s in West-Vlaanderen. Meer concreet zullen er gevaarlijke locaties aangepakt worden in Ieper, Mesen, Langemark-Poelkapelle, Heuvelland, Koekelare, Menen, Anzegem, Waregem, Lendelede, Wevelgem, Avelgem, Wervik, Tielt, Meulebeke, Torhout, Staden en Ingelmunster.

Stand van zaken

Werf 1 is inmiddels gestart met drie locaties in West-Vlaanderen, namelijk Roeselare, Zonnebeke en Kortrijk. Hierbij krijgt ook milieu een plaats in de projecten. Zo wordt in het kader van werf 4 geëxperimenteerd met duurzame materialen zoals circulaire betonmengsels. Concrete timing en verder verloop van de projecten is momenteel nog niet beschikbaar.  

We beloofden de hoge nood aan meer verkeersveiligheid ernstig te nemen. Via Vlaamse innovatie en middelen willen we samen met de lokale besturen bouwen aan een veiliger Vlaanderen, voor elke inwoner”, sluit Brecht Warnez af.

Gerelateerd nieuws

Binnenlands Bestuur

cd&v wil meer centen voor landelijk Vlaanderen

Uit een onafhankelijke studie blijkt dat de financiering van de gemeenten eerlijker moet. “Wat we al jaren zeggen, wordt nu ook bevestigd. Vlaanderen moet de centrumsteden, de kleinere steden en de gemeenten meer centen geven. Landelijk Vlaanderen verdient meer respect. Zo moeten we Antwerpen en Gent geen pijn doen, krijgt de rest meer en is er minder administratieve overlast”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez die al jaren op die nagel klopt.

Milieu

2,5 miljoen euro voor ontharding West-Vlaamse speelplaatsen

Via de projectoproep Natuur in je school zet de Vlaamse regering in op ontharding van speelplaatsen. “Voor 2023 gaat het om een investering van een goede 2,5 miljoen euro in 19 West-Vlaamse speelplaatsen die nu zal worden gerealiseerd”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.