Sinds enkele jaren wordt een dynamische lijst gepubliceerd van gevaarlijke verkeerspunten met het oog op de wegwerking ervan. Om te bepalen welke verkeerspunten op de lijst komen, wordt het 531-scoresysteem toegepast op basis van de ongevallenstatistieken van de voorbije drie jaar. Wanneer een bepaald verkeerspunt 15 punten scoort, komt het op de lijst met zogenaamd ‘zwarte verkeerspunten’. In 2019 stonden in Vlaanderen 314 gevaarlijke verkeerspunten op de lijst. Dit jaar blijkt dat er nog 296 zwarte punten bestaan. In de provincie West-Vlaanderen gaat het om 44 gevaarlijke verkeerspunten.
27 punten nog aan te pakken
“Uit een overzicht dat ik opvroeg bij minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters blijkt dat er in onze provincie 44 gevaarlijke verkeerspunten zijn. Reeds 17 ervan zijn recent veiliger gemaakt of de werken zijn aan de gang. 27 worden binnenkort of later in deze legislatuur aangepakt,” zegt Brecht Warnez. “Het gaat om punten waar kleine ingrepen de situatie al gevoelig verkeersveiliger maken, maar ook om verkeerspunten waar grote infrastructuurwerken gepland staan.”
De Vlaamse Regering geeft in haar aanpak prioriteit aan de historische lijst van gevaarlijke punten, aan gevaarlijke punten dicht bij een schoolomgeving of op een schoolroute en aan gevaarlijke punten met een hogere prioriteitenscore waar bij de ongevallen vaak zwakke weggebruikers betrokken zijn.
Elk jaar 30 miljoen, in 2021 extra 50 miljoen
De komende jaren investeert Vlaanderen elk jaar minimum 30 miljoen euro om gevaarlijke punten veiliger te maken.
Brecht Warnez: “In 2021 komt daar nog eens 50 miljoen euro bovenop om versneld zwarte punten aan te pakken. Dat ook in deze coronatijden zo geïnvesteerd wordt in verkeersveiligheid, maakt duidelijk dat Vlaanderen van dit punt een prioriteit maakt, en terecht. Elk verkeersslachtoffer op onze wegen is er een te veel.”
De Vlaamse Regering tekent momenteel de krijtlijnen uit voor de versnelde aanpak. Het Agentschap Wegen en Verkeer wordt gevraagd om geplande maatregelen af te stemmen bij het lokale bestuur. Er komen ook extra relancemiddelen voor het verkeersveiliger maken van fietspaden, het conflictvrij afregelen van verkeerslichten en het veiliger maken van schoolomgevingen en schoolroutes.
Grijze zones niet vergeten
“Goed bestuur is vooruitziend bestuur”, zegt Brecht Warnez. “Vlaanderen heeft de ambitie om zogenaamde grijze zones te traceren, nog voor ze zwart worden. Het gaat om punten waar de situatie onveilig is, maar waar (nog) geen slachtoffers vielen. Door hierop in te zetten kunnen we levensgevaarlijke situaties hopelijk structureel vermijden,” besluit Brecht Warnez.