Het Vlaams onderwijs kent een dalend taalniveau en een dalende taalvaardigheid bij jongeren. Taalkundige expertise is noodzakelijk om de onderwijskwaliteit voor elke lerende te garanderen. Het door minister Weyts aangekondigde ‘actieplan talen’ moet er mee voor zorgen dat voldoende studenten instromen in de talenopleidingen en de opleidingen Nederlands in het bijzonder.
Dalende inschrijvingen mee oorzaak van dalend taalniveau?
Om het dalende taalniveau op te krikken, zijn er uitstekende taaldocenten nodig. Toch daalt het aantal nieuwe inschrijvingen in taalrichtingen dit academiejaar opnieuw fors. “Het is vooral Nederlands en Frans die aan populariteit verliezen. Het is een trend die we de afgelopen jaren in heel Vlaanderen zien. Dit zorgt voor een toenemend tekort aan taalleerkrachten”, stelt Brecht Warnez.
Kwaliteitsvolle leerkrachten met diploma vereist
Door de beperkte instroom staan vaak leerkrachten taal voor de klas zonder het juiste diploma. “Op vandaag heeft 1 op 5 taalleerkrachten geen talendiploma.” Het beroep leraar Frans is eveneens een knelpuntberoep. De minister kondigde al aan dat hij ook Duits, Engels en Latijn op de lijst van knelpuntvakken wil laten toevoegen.
Nood aan actie
Vlaams parlementslid Brecht Warnez vroeg de minister in de commissie onderwijs van 2 december om over te gaan tot actie omtrent de dalende instroom voor taalrichtingen. Hierop gaf de minister aan hij graten ziet in een nieuwe ASO-opleiding ‘Moderne talen’ in de derde graad van het secundair onderwijs.
Brecht Warnez: “Het lerarentekort laat zich voelen in elke Vlaamse school. Het belang van kwaliteitsvol taalonderwijs is niet te overschatten. Wij zijn blij met elke stap die kan leiden tot een verhoogde instroom taaldocenten. We vragen de minister om in samenwerking met het onderwijsveld werk te maken van de realisatie van de nieuwe opleiding.”