Tram- en bushaltes blijven ontoegankelijk voor mensen met een beperking

Slechts 16,9% van de ruim 6.400 West-Vlaamse tram- en bushaltes is toegankelijk voor mensen met een motorische beperking. Dat blijkt uit cijfers die Brecht Warnez opvroeg bij de minister van mobiliteit Lydia Peeters. Nochtans stelt de Vlaamse Regering sinds deze zomer subsidies ter beschikking om het probleem aan te pakken. “Ook in 2022 blijven we de lokale besturen stimuleren om hun tram- en bushaltes toegankelijker te maken”, aldus Vlaams parlementslid Brecht Warnez.

Aan het begin van de legislatuur stelde de Vlaamse Regering het ‘Masterplan Toegankelijkheid’ voor, een actieplan om tegen 2030 de helft van de Vlaamse tram- en bushaltes toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. In augustus 2021 voegde de Vlaamse Regering de daad bij het woord door concrete subsidies ter beschikking te stellen van lokale besturen die één of meerdere tram- en bushaltes wilden aanpassen. Steden en gemeenten kunnen zo tot 5.000 euro subsidies krijgen per halte. Er werd hiervoor een budget van 1.800.000 euro vrijgemaakt.  

Geen projectsubsidies voor West-Vlaanderen

Na vijf maanden blijkt echter dat nog geen enkele West-Vlaamse gemeente gebruik heeft gemaakt van deze subsidies. In heel Vlaanderen hebben nog maar twee lokale besturen op de subsidie ingetekend voor in totaal vier haltes. “De subsidies waren maar een half jaar beschikbaar en de lokale besturen zetten momenteel alles op alles voor de ontwikkeling van het regionale mobiliteitsplan”, zegt Brecht Warnez. “Ondertussen ondertekenden 12 West-Vlaamse steden en gemeenten het Charter ‘Masterplan Toegankelijke haltes’. De intentie bij de lokale besturen om het probleem aan te pakken is dus zeker aanwezig.”

Nieuwe projectoproep

We moeten blijven inzetten op een verbeterde mobiliteit voor mensen met een beperking. Er zal een nieuwe subsidieoproep gelanceerd worden en ook het uitreiken van de tweejaarlijkse prijs ‘Meer mobiele gemeente’, voorzien in 2022 en 2024, moet de problematiek meer onder de aandacht brengen.”, zegt Brecht Warnez.

Ik heb er vertrouwen in dat de West-Vlaamse steden en gemeenten hun tram- en bushaltes toegankelijker willen maken voor personen met een beperking, maar vraag aan de minister om wel snel duidelijkheid te scheppen over de nieuwe Vlaamse subsidies die lokale besturen daarvoor kunnen krijgen.”

Gerelateerd nieuws

Onderwijs

West-Vlaamse scholen smeken om extra bouw- en huurkansen

“Verschillende scholen hebben dringend nood aan extra leslokalen. Ik roep de minister op om een nieuwe ‘oproep huursubsidies’ te lanceren. Onze kinderen verdienen eigentijdse leslokalen, om zo de kwaliteit van ons onderwijs te verbeteren”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez die hierover vragen stelde aan minister Demir (N-VA).

Binnenlands Bestuur

cd&v wil meer centen voor landelijk Vlaanderen

Uit een onafhankelijke studie blijkt dat de financiering van de gemeenten eerlijker moet. “Wat we al jaren zeggen, wordt nu ook bevestigd. Vlaanderen moet de centrumsteden, de kleinere steden en de gemeenten meer centen geven. Landelijk Vlaanderen verdient meer respect. Zo moeten we Antwerpen en Gent geen pijn doen, krijgt de rest meer en is er minder administratieve overlast”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez die al jaren op die nagel klopt.

Binnenlands Bestuur

Vlaams Parlement luistert naar burgers over geplande fusies

In de commissie Binnenlands Bestuur stond de bespreking van 13 fusiedecreten op de agenda. Het zijn allen vrijwillige fusies, aangevraagd door de gemeenteraden van de fusionerende gemeenten. “Fusies raken aan de identiteit van de inwoners. Ik ben tevreden dat we in het parlement luisteren naar de vragen en zorgen van burgers”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez (cd&v).