Aan het begin van de legislatuur stelde de Vlaamse Regering het ‘Masterplan Toegankelijkheid’ voor, een actieplan om tegen 2030 de helft van de Vlaamse tram- en bushaltes toegankelijk te maken voor mensen met een beperking. In augustus 2021 voegde de Vlaamse Regering de daad bij het woord door concrete subsidies ter beschikking te stellen van lokale besturen die één of meerdere tram- en bushaltes wilden aanpassen. Steden en gemeenten kunnen zo tot 5.000 euro subsidies krijgen per halte. Er werd hiervoor een budget van 1.800.000 euro vrijgemaakt.
Geen projectsubsidies voor West-Vlaanderen
Na vijf maanden blijkt echter dat nog geen enkele West-Vlaamse gemeente gebruik heeft gemaakt van deze subsidies. In heel Vlaanderen hebben nog maar twee lokale besturen op de subsidie ingetekend voor in totaal vier haltes. “De subsidies waren maar een half jaar beschikbaar en de lokale besturen zetten momenteel alles op alles voor de ontwikkeling van het regionale mobiliteitsplan”, zegt Brecht Warnez. “Ondertussen ondertekenden 12 West-Vlaamse steden en gemeenten het Charter ‘Masterplan Toegankelijke haltes’. De intentie bij de lokale besturen om het probleem aan te pakken is dus zeker aanwezig.”
Nieuwe projectoproep
“We moeten blijven inzetten op een verbeterde mobiliteit voor mensen met een beperking. Er zal een nieuwe subsidieoproep gelanceerd worden en ook het uitreiken van de tweejaarlijkse prijs ‘Meer mobiele gemeente’, voorzien in 2022 en 2024, moet de problematiek meer onder de aandacht brengen.”, zegt Brecht Warnez.
“Ik heb er vertrouwen in dat de West-Vlaamse steden en gemeenten hun tram- en bushaltes toegankelijker willen maken voor personen met een beperking, maar vraag aan de minister om wel snel duidelijkheid te scheppen over de nieuwe Vlaamse subsidies die lokale besturen daarvoor kunnen krijgen.”