Studenten die nieuw academiejaar niet mogen starten stijgt met 52%

Bij het begin van het academiejaar 2018-2019 waren er maar liefst 10.170 studenten die geen einddiploma op zak hadden en onvoldoende leerkrediet hadden om het jaar te starten. Dat is 52% meer dan vijf jaar geleden. Vlaams parlementslid Brecht Warnez pleit voor snellere ingrepen: “We moeten bij het begin van hun studies studenten sneller heroriënteren. Nu kunnen studenten te lang aanmodderen om dan pas na twee of drie jaar te merken bij het tekort van hun leerkrediet dat hun studiekeuze niet goed was.”

Om een academiejaar te starten moet een student voldoende ‘leerkrediet’ hebben. Als een student gedurende zijn studies te vaak niet slaagt, kan hij of zij onvoldoende leerkrediet hebben. In vijf jaar tijd is dat aantal met 52% gestegen. Vlaams Parlementslid Brecht Warnez vroeg deze cijfers op bij minister van Onderwijs Ben Weyts.

20142015201620172018
Aantal studenten met een uitgeput leerkrediet en zonder diploma            6.461            6.785         8.054            9.139          10.170
Alle studenten        220.058        222.257     224.923        226.818        227.997
% met uitgeput leerkrediet zonder diploma2,94%3,05%3,58%4,03%4,46%

Evaluatie nodig van leerkredietsysteem

Sinds 2008 krijgen studenten bij de inschrijving in het hoger onderwijs in Vlaanderen een leerkrediet van 140 studiepunten. Om te starten aan een volledig academiejaar zet een student 60 studiepunten in. Als de student slaagt, krijgt hij of zij de studiepunten terug. Bij het niet-slagen na twee zittijden, verliest een student met andere woorden leerkrediet.

De universiteit of hogeschool kan een student weigeren of verhoogd inschrijvingsgeld vragen als die geen of te weinig leerkrediet heeft overgehouden. Er zijn geen cijfers bekend bij de minister over het effectief aantal geweigerde studenten.

“De bedoeling van het leerkrediet was om studenten te stimuleren om een bewuste studiekeuze te maken en de hogeschool of universiteit aan te sporen de studievoortgang te bewaken.”, legt Brecht Warnez uit.

Nu blijkt dat steeds meer studenten pas na enkele jaren te weten komen dat zij niet de meeste gepaste richting kozen. Het parlementslid vindt het daarom tijd voor een evaluatie en bijsturingen.

Verhogen van studie-efficiëntie

“De studie-efficiëntie moet absoluut omhoog. De verloren jaren van deze studenten kosten de overheid, de ouders én de studenten zelf tijd en geld. We moeten meer inzetten op heroriëntering bij het begin van hun studietraject”, vertelt Brecht Warnez.

Bepaalde universiteiten en hogescholen zochten zelf al oplossingen. Zo lanceerde de KUL recent een mijlpalensysteem waarbij de minst scorende studenten al na één jaar naar een andere, beter gepaste studierichting worden geleid. “We moeten leren van die universiteiten en hogescholen. Hun ervaringen en die van de studenten moeten we samenbrengen om studenten sterker te maken en het aanmodderen tegen te gaan.”, sluit Brecht Warnez af.

Gerelateerd nieuws

Onderwijs

Meer dan 44.000 studenten surfen naar ‘Moodspace’

Een half jaar geleden werd ‘Moodspace’ gelanceerd, een digitaal platform studentenwelzijn dat alle informatie bundelt over de mentale gezondheid en psychische klachten. Sindsdien werd het platform bezocht door meer 44.000 studenten en ruim 6.600 studenten vulden een zelftest in.

Economie

Aantal student-ondernemers in Vlaanderen op 4 jaar tijd met meer dan 70% gestegen

Vlaanderen telde in 2020 6.090 student-ondernemers, een stijging van bijna 70 % ten opzichte van 2017. “De wil om te ondernemen is aanwezig bij de Vlaamse studenten. Daarom moeten we het kader omtrent student-ondernemers verder perfectioneren, zodat zij op lange termijn een echte meerwaarde kunnen vormen voor de Vlaamse economie”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.