Om een academiejaar te starten moet een student voldoende ‘leerkrediet’ hebben. Als een student gedurende zijn studies te vaak niet slaagt, kan hij of zij onvoldoende leerkrediet hebben. In vijf jaar tijd is dat aantal met 52% gestegen. Vlaams Parlementslid Brecht Warnez vroeg deze cijfers op bij minister van Onderwijs Ben Weyts.
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | |
Aantal studenten met een uitgeput leerkrediet en zonder diploma | 6.461 | 6.785 | 8.054 | 9.139 | 10.170 |
Alle studenten | 220.058 | 222.257 | 224.923 | 226.818 | 227.997 |
% met uitgeput leerkrediet zonder diploma | 2,94% | 3,05% | 3,58% | 4,03% | 4,46% |
Evaluatie nodig van leerkredietsysteem
Sinds 2008 krijgen studenten bij de inschrijving in het hoger onderwijs in Vlaanderen een leerkrediet van 140 studiepunten. Om te starten aan een volledig academiejaar zet een student 60 studiepunten in. Als de student slaagt, krijgt hij of zij de studiepunten terug. Bij het niet-slagen na twee zittijden, verliest een student met andere woorden leerkrediet.
De universiteit of hogeschool kan een student weigeren of verhoogd inschrijvingsgeld vragen als die geen of te weinig leerkrediet heeft overgehouden. Er zijn geen cijfers bekend bij de minister over het effectief aantal geweigerde studenten.
“De bedoeling van het leerkrediet was om studenten te stimuleren om een bewuste studiekeuze te maken en de hogeschool of universiteit aan te sporen de studievoortgang te bewaken.”, legt Brecht Warnez uit.
Nu blijkt dat steeds meer studenten pas na enkele jaren te weten komen dat zij niet de meeste gepaste richting kozen. Het parlementslid vindt het daarom tijd voor een evaluatie en bijsturingen.
Verhogen van studie-efficiëntie
“De studie-efficiëntie moet absoluut omhoog. De verloren jaren van deze studenten kosten de overheid, de ouders én de studenten zelf tijd en geld. We moeten meer inzetten op heroriëntering bij het begin van hun studietraject”, vertelt Brecht Warnez.
Bepaalde universiteiten en hogescholen zochten zelf al oplossingen. Zo lanceerde de KUL recent een mijlpalensysteem waarbij de minst scorende studenten al na één jaar naar een andere, beter gepaste studierichting worden geleid. “We moeten leren van die universiteiten en hogescholen. Hun ervaringen en die van de studenten moeten we samenbrengen om studenten sterker te maken en het aanmodderen tegen te gaan.”, sluit Brecht Warnez af.