Studenten die nieuw academiejaar niet mogen starten stijgt met 52%

Bij het begin van het academiejaar 2018-2019 waren er maar liefst 10.170 studenten die geen einddiploma op zak hadden en onvoldoende leerkrediet hadden om het jaar te starten. Dat is 52% meer dan vijf jaar geleden. Vlaams parlementslid Brecht Warnez pleit voor snellere ingrepen: “We moeten bij het begin van hun studies studenten sneller heroriënteren. Nu kunnen studenten te lang aanmodderen om dan pas na twee of drie jaar te merken bij het tekort van hun leerkrediet dat hun studiekeuze niet goed was.”

Om een academiejaar te starten moet een student voldoende ‘leerkrediet’ hebben. Als een student gedurende zijn studies te vaak niet slaagt, kan hij of zij onvoldoende leerkrediet hebben. In vijf jaar tijd is dat aantal met 52% gestegen. Vlaams Parlementslid Brecht Warnez vroeg deze cijfers op bij minister van Onderwijs Ben Weyts.

20142015201620172018
Aantal studenten met een uitgeput leerkrediet en zonder diploma            6.461            6.785         8.054            9.139          10.170
Alle studenten        220.058        222.257     224.923        226.818        227.997
% met uitgeput leerkrediet zonder diploma2,94%3,05%3,58%4,03%4,46%

Evaluatie nodig van leerkredietsysteem

Sinds 2008 krijgen studenten bij de inschrijving in het hoger onderwijs in Vlaanderen een leerkrediet van 140 studiepunten. Om te starten aan een volledig academiejaar zet een student 60 studiepunten in. Als de student slaagt, krijgt hij of zij de studiepunten terug. Bij het niet-slagen na twee zittijden, verliest een student met andere woorden leerkrediet.

De universiteit of hogeschool kan een student weigeren of verhoogd inschrijvingsgeld vragen als die geen of te weinig leerkrediet heeft overgehouden. Er zijn geen cijfers bekend bij de minister over het effectief aantal geweigerde studenten.

“De bedoeling van het leerkrediet was om studenten te stimuleren om een bewuste studiekeuze te maken en de hogeschool of universiteit aan te sporen de studievoortgang te bewaken.”, legt Brecht Warnez uit.

Nu blijkt dat steeds meer studenten pas na enkele jaren te weten komen dat zij niet de meeste gepaste richting kozen. Het parlementslid vindt het daarom tijd voor een evaluatie en bijsturingen.

Verhogen van studie-efficiëntie

“De studie-efficiëntie moet absoluut omhoog. De verloren jaren van deze studenten kosten de overheid, de ouders én de studenten zelf tijd en geld. We moeten meer inzetten op heroriëntering bij het begin van hun studietraject”, vertelt Brecht Warnez.

Bepaalde universiteiten en hogescholen zochten zelf al oplossingen. Zo lanceerde de KUL recent een mijlpalensysteem waarbij de minst scorende studenten al na één jaar naar een andere, beter gepaste studierichting worden geleid. “We moeten leren van die universiteiten en hogescholen. Hun ervaringen en die van de studenten moeten we samenbrengen om studenten sterker te maken en het aanmodderen tegen te gaan.”, sluit Brecht Warnez af.

Gerelateerd nieuws

Onderwijs

Leesoffensief start met onder andere auteursresidenties in 3 secundaire scholen

Het niveau van ons leesonderwijs moet terug beter. “Vlaanderen neemt tientallen initiatieven om het leesonderwijs te verbeteren”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez die hierover vragen stelde aan minister-president Jan Jambon (N-VA) en minister Ben Weyts (N-VA). De investeringen gebeuren binnen onderwijs, cultuur, welzijn, lokale besturen en lopen verspreid over alle leeftijdsgroepen van de bevolking.