Sinds de invoering van de periodieke keuring voor oldtimers in 2018, zijn er bijna jaarlijks problemen opgedoken rond het naleven van de keuringsverplichtingen. Onder meer na aandringen van het parlementslid werd een nieuwe ‘oldtimerinstructie’ geschreven. De bedoeling van deze nieuwe instructie is om meer duidelijkheid en transparantie te creëren voor de eigenaar van een oldtimer en meer specifiek voor voertuigen die een verbouwing of een aanpassing hebben ondergaan. De nieuwe richtlijnen zijn van kracht sinds 1 november 2022, waardoor vorig jaar nog steeds veel oldtimereigenaars achterwege blijven.
42% van oldtimers afgekeurd bij eerste keuring
In 2022 werden 39.843 voertuigen van 25 jaar en ouder als oldtimer gekeurd, waarvan 58% vanaf de eerste keer werd goedgekeurd. De voornaamste redenen voor afkeuring waren slecht afgestelde lichten, hoge uitstoot van uitlaatgassen, onvoldoende remkracht, problemen met ruitensproeiers, mistachterlicht en overmatig olieverlies.
“Het is belangrijk dat de minister vinger aan de pols blijft houden en op korte termijn weer samenzit met de sector zodat de nieuwe instructie geëvalueerd kan worden. De eigenaars van oldtimers mogen niet gestraft worden omdat sommige regels onduidelijk zijn”, sluit Warnez af.