Slechts 57% van de oldtimereigenaars dagen op voor keuring

In 2022 werden 69.594 uitnodigingen verzonden, maar slechts 39.843 volledige oldtimerkeuringen werden uitgevoerd. Dat blijkt uit een schriftelijke vraag van Brecht Warnez aan minister Lydia Peeters. “Oldtimereigenaars kregen lang geen duidelijke instructies en leefden in onzekerheid. Velen durfden daarom hun oldtimer niet te laten keuren, maar ook de keuringscentra handelden niet steeds consequent. Dat moet stoppen”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez die de oldtimereigenaars begrijpt.

Sinds de invoering van de periodieke keuring voor oldtimers in 2018, zijn er bijna jaarlijks problemen opgedoken rond het naleven van de keuringsverplichtingen. Onder meer na aandringen van het parlementslid werd een nieuwe ‘oldtimerinstructie’ geschreven. De bedoeling van deze nieuwe instructie is om meer duidelijkheid en transparantie te creëren voor de eigenaar van een oldtimer en meer specifiek voor voertuigen die een verbouwing of een aanpassing hebben ondergaan. De nieuwe richtlijnen zijn van kracht sinds 1 november 2022, waardoor vorig jaar nog steeds veel oldtimereigenaars achterwege blijven.

42% van oldtimers afgekeurd bij eerste keuring

In 2022 werden 39.843 voertuigen van 25 jaar en ouder als oldtimer gekeurd, waarvan 58% vanaf de eerste keer werd goedgekeurd. De voornaamste redenen voor afkeuring waren slecht afgestelde lichten, hoge uitstoot van uitlaatgassen, onvoldoende remkracht, problemen met ruitensproeiers, mistachterlicht en overmatig olieverlies.

“Het is belangrijk dat de minister vinger aan de pols blijft houden en op korte termijn weer samenzit met de sector zodat de nieuwe instructie geëvalueerd kan worden. De eigenaars van oldtimers mogen niet gestraft worden omdat sommige regels onduidelijk zijn”, sluit Warnez af.

Gerelateerd nieuws

Onderwijs

Slechts 22 West-Vlaamse gemeenten tekenen het charter Werftransport

In 2022 tekenden Bredene en Ieper het charter Werftransport waardoor nu 22 West-Vlaamse gemeenten met de bouwsector de handen in elkaar slaan om werftransport te mijden rond scholen. “Scholen moeten bereikbaar zijn op een veilige en kindvriendelijke manier. Door schoolomgevingen verkeersveilig te maken, zijn leerlingen en ouders meer gemotiveerd om met de fiets of te voet te komen. Werftransport zoveel mogelijk weren tijdens de begin- en einduren van de scholen is daar een belangrijk onderdeel van”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez die hierover vragen stelde aan minister Lydia Peeters (Open VLD) die de ondertekening toejuicht.

Verkeersveiligheid

Toegankelijkheid bushaltes voor mensen met een beperking blijft veel te laag

“Eind 2022 blijken slechts 18,2% van de 5.200 West-Vlaamse bushaltes toegankelijk voor mensen met een motorische beperking” zegt Brecht Warnez die daarover cijfers opvroeg bij minister van mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). “De tramhaltes daarentegen doen het dan weer veel beter, met een toegankelijkheidsgraad van 83,6%.”

Verkeersveiligheid

Vlaanderen pompt 50 miljoen in West-Vlaamse fietspaden

Om de veiligheid van de fietser te bevorderen doet de Vlaamse overheid fietsinvesteringen, waarvan in 2022 50 miljoen euro naar West-Vlaamse fietsinfrastructuur gaat. Via het geïntegreerd investeringsprogramma (GIP) streeft Vlaanderen naar een vlotte, veilige en slimme mobiliteit. “We willen elk kind, senior, werkende… kortom elke West-Vlaming veilig in het verkeer kunnen laten fietsen. Daarom trekken we aan de kar om in onze provincie ook de fietsinfrastructuur in prima staat te krijgen”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.