Met het project “Gemeenten zonder gemeentehuis” wil Vlaanderen de lokale besturen stimuleren in te zetten op innovatie en digitalisering. Meer concreet zorgen de projecten voor een snellere doorlooptijd en minder administratieve rompslomp voor de burger, minder verplaatsingen betere informatie en betere toegankelijkheid van de diensten.
“Daarbij mogen we niet uit het oog verliezen dat niet iedereen digitaal mee is. Digitale diensten zijn altijd maar een aanvulling aan de fysieke loketwerking”, zegt Brecht Warnez.
In dat kader van het digitaliseringsprogramma diende de stad Kortrijk een project in om burgers de mogelijkheid te geven om 24 uur per dag en 7 dagen in de week zeer eenvoudige informatie, diensten of producten bij hun stad op te vragen. Via een virtuele assistent is het de bedoeling om gepersonaliseerd en automatisch burgers, verenigingen en ondernemingen bij te staan bij hun vragen, het afleveren van documenten of het maken van afspraken. Daarvoor zullen diverse kanalen worden ingezet zoals een chatvenster op de website, Whatsapp en Messenger. De stad Kortrijk is trekker van dit project maar zal dit samen uitvoeren met de andere 13 gemeenten uit Leiedal. “Als het project succesvol is, kan dit uitgerold worden naar alle gemeenten in Vlaanderen”, sluit Warnez af.