Uit bezorgdheid voor de heel belangrijke economische sector, waar vele families bij betrokken zijn, vroeg Vlaams Parlementslid Brecht Warnez aan minister Demir de recentste cijfers van ht verblijfstoerisme op voor de periode juni-juli-augustus.
Ondersteuning via Vlaanderen Vakantieland
Naast de vele lokale en provinciale initiatieven om het lokaal toerisme na corona te ondersteunen, ondersteunt Vlaanderen vooral via het samenwerkingsverband Vlaanderen Vakantieland 2.0 de relance van de sector. Dit is het samenwerkingsverband tussen de toeristische diensten van de provincies en de 5 kunststeden, Logeren in Vlaanderen en Toerisme Vlaanderen.
“Het totale budget voor de Vlaanderen Vakantieland marketingcampagne is 1.700.000 euro waarvan 850.000 euro vanuit het Vlaams niveau”, geeft Warnez mee. De provinciale toeristische partners betaalden elk 100.000 euro, de kunststeden elk 50.000 euro en Logeren in Vlaanderen 100.000 euro.
Nationale marketingcampagne
De nationale marketingcampagne van Vlaanderen Vakantieland richt zich op het binnenlandse publiek. In Wallonië gebruikt Vlaanderen hiervoor de merknaam ‘Destination Flandre’.
De ondersteuning via Vlaanderen Vakantieland was belangrijk, want door de grote terugval in het aantal internationale bezoekers was het noodzakelijk om het binnenlandse toerisme aan te zwengelen en te promoten. In eerdere vragen aan de minister vroeg de volksvertegenwoordiger al om inspanningen hiervoor.
Brecht Warnez: “De gevraagde campagnes hadden duidelijk effect. Voor het binnenlandse toerisme zien we in juli en augustus een positieve evolutie met 37% en 27% meer geboekte overnachtingen dan het jaar voordien in juli en augustus. September was ook een heel positieve maand voor het binnenlandse toerisme, met 69% meer geboekte overnachtingen dan in dezelfde maand vorig jaar.”
Uiteindelijk toch een grote daling verblijfstoerisme juni-augustus
Vlaams Parlementslid Brecht Warnez vroeg aan de minister van Toerisme Zuhal Demir (N-VA) de cijfers van het verblijfstoerisme op basis van de (Vlaamse) logiesbarometer. Dit zijn cijfers van uitbaters die op vrijwillige basis doorsturen naar Toerisme Vlaanderen, en is dus een steekproef van het totale logiesaanbod in Vlaanderen. Jeugdverblijven zitten hier niet in.

In de meeste provincies ligt de kamerbezetting van de hotels, B&B’s en hostels een stuk lager dan in de voorgaande jaren. Bij de kleinschalige logies zoals de B&B’s blijft dit beperkt, voor de hotels zien we dat de bezetting met meer dan de helft gedaald is in bijna alle provincies.

Sommige logies waren door het virus niet open. Uit de logiesbevraging die in augustus 2020 gedaan is, blijkt dat op dat moment 5% van de hotels, 14% van de B&B’s en 13% van de hostels gesloten is. Deze sluitingen hebben ook een invloed op de cijfers.
“In West-Vlaanderen was de kamerbezetting van hotels in 2020 tot 36% lager en die van hostels zelfs 40% lager dan vorig jaar in de periode juni-juli-augustus”, stelt Warnez vast. “Dit is zorgwekkend. We zijn waakzaam en luisteren naar de noden in de sector. We willend dat ook zij deze crisis overleven. Vanuit Vlaanderen moeten we daarom volgend jaar opnieuw inzetten op een doorgedreven campagne voor toerisme in het binnenland. In het Vlaams parlement keuren we in december alvast 150 miljoen euro extra goed voor de relance van de toeristische sector.”
Petra Verhaeghe (vakantiehoeve.be): “Wij hebben zowel in Middelkerke als in Wingene een vakantiehoeve voor 22 personen. Onze bezoekers kunnen kennis maken met zowel het boerderijleven als de omgeving! Door de corona-beperkingen zien we nu weinig toeristen. Onze sector zal bij de heropstart nood hebben aan steun en promotie.”