Het Vlaams regeerakkoord bevat het voornemen om toelatingsproeven, of ook ijkingstoetsen genoemd, te organiseren voor alle opleidingen van het hoger onderwijs. Hierover hielden de leden van de commissie donderdagvoormiddag een hoorzitting met vertegenwoordigers van het onderwijsveld, studenten en onderzoekers.
CD&V vraagt Wetenschappelijk Steunpunt Studiekeuze
Als je als student een opleiding in het hoger onderwijs kiest en wil starten, kan je bij een groot aantal opleidingen (lijst op www.ijkingstoets.be/studiekeuze) deelnemen aan een toelatingsproef of ijkingstoets. Die geeft jou feedback over waar je – voor die opleiding – goed in bent en, eventueel, waar je werkpunten hebt.
Die proef is vandaag al verplicht voor een aantal opleidingen, zoals ingenieursopleidingen en lerarenopleiding (instaptoets genoemd). Die toelatingsproeven of ijkingstoetsen zullen in de toekomst voor alle hoger onderwijsopleidingen uitgerold en verplicht worden. De minister ziet er een middel in om minder studenten nodeloos te laten starten aan een opleiding.
Brecht Warnez: “Er blijven grote meningsverschillen over de echte waarde van de huidige proeven. Voorspellen ze werkelijk of iemand een richting aan kan?“
“Als we de studie-efficiëntie willen verhogen, wat een afspraak in het regeerakkoord is, is een gecoördineerde aanpak nodig”, zegt Vlaams Parlementslid Brecht Warnez. Daarom pleitte het parlementslid, die zelf gastprofessor is aan UGent, donderdagvoormiddag in de commissie Onderwijs voor een wetenschappelijke basis voor de invoering. “Studenten en hun ouders hebben recht op een betrouwbare toelatingsproef of ijkingstoets. Enkel dan zal de studie-efficiëntie verhogen en is remediëring zinvol. Er is een wetenschappelijke basis nodig voor deze toetsen en geen natte vingerwerk, vandaar onze oproep tot het oprichten van een Wetenschappelijk Steunpunt Studiekeuze.”
Levenslang leren als (studie)keuze
Opleiding stopt niet na het behalen van een bachelor of master. De leercultuur in Vlaanderen is niet goed ingeburgerd en vraagt extra aandacht.
“Een gecoördindeerde aanpak bij de oprichtingen van een steuntpunt werd naar voor ge-schoven tijdens de hoorzitting. Het steunpunt moet daarom ook werken aan criteria voor een sterke instroom in de zogenaamde levenslang leren-opleidingen zoals postgraduaten, ba-na-ba’s, ma-na-ma’s maar ook opleidingen bij VDAB. Op die manier kunnen we iedereen stimuleren verder te leren”, geeft Vlaams parlementslid Loes Vandromme aan.
Een digitaal portfolio met alle adviezen
Een student krijgt heel veel adviezen en signalen. Van het advies van de klassenraad, tot de Columbus-test die studenten oriënteert en straks is er ook de uitrol van de toelatingsproeven of ijkinstoetsen die een advies moet geven aan de studenten over hun slaagkansen voor een specifieke richting.
“Ik stel voor om als eerste stap de verschillende adviezen digitaal te bundelen in één portfolio. Zo heeft de student in één oogopslag al een ruim beeld van de eigen wensen, mogelijkheden en adviezen die het onderwijs hem aanrijkt. Het bundelen en koppelen aan begeleiding zal al een meerwaarde brengen”, stelt Warnez. “Het leerportfolio is ook bij de relance na deze coronacrisis een goed instrument om het levenslangleren te stimuleren en het heroriënteren van werknemers verder te ondersteunen,” sluit Vandromme af.