Meer slaagkansen via betere oriëntering en coaching

De grote verschillen in slaagkansen, afhankelijk van de vooropleiding in het middelbaar, blijven bestaan. “Het is belangrijk dat studenten alle kansen krijgen om hun talent te benutten. Maar daarnaast is het ook essentieel dat ze geïnformeerd zijn wanneer ze goed geïnformeerd zijn bij het maken van beslissingen over hun toekomst en dat ze toegang hebben tot begeleiding en coaching wanneer dat nodig is”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.

Grote verschillen bij academische bachelor

Het is vast geen grote verrassing dat je vooropleiding in het middelbaar je slaagkansen in het hoger onderwijs kan beïnvloeden. Toch tonen de cijfers een zeer grote impact. Uit cijfers die Vlaams parlementslid Brecht Warnez opvroeg bij minister Weyts (N-VA) blijkt dat de verschillen vooral te vinden zijn bij de academische bachelor. Bij de academische bachelor haalt 60% van zij die Grieks-wiskunde studeerden zijn diploma binnen de vooropgestelde duur, voor zij die economie-moderne talen studeerden is dit slechts 20%. Ook bij de professionele bachelor zijn er verschillen waaruit blijkt de Latijnse en Griekse richtingen een streepje voor hebben, maar de slaagpercentages liggen hier toch dichter bij elkaar.

“Sinds 2016 kunnen scholieren in zesde middelbaar krijgen ze via de Colbumbusproef een inzicht in de mogelijke studierichtingen die bij hen passen. Twee jaar hebben we die proef hervormd zodat studenten nu ook een genuanceerd beeld krijgen over hun sterke punten en werkpunten”¸ vertelt Brecht Warnez. “Daarnaast rollen we ook de starttoetsen uit zodat studenten voor de start aan hun opleiding een niet-bindend advies krijgen over hun individuele slaagkansen en ontwikkelpunten in die opleiding.”

Een jarenlange trend

De cijfers zijn geen éénmalig voorval, maar tonen al jaren een trend: economie-moderne talen, sportwetenschappen en humane wetenschappen zijn de vooropleidingen waarmee je het minst kans maakt op het behalen van een academische bachelor binnen de vooropgestelde duur. Hun slaagkansen -binnen de normale duurtijd- liggen steeds tussen 20 en 25%. Dit was het geval voor de studenten die zich inschreven in 2017, in 2018 en in 2019. Voor studenten die zich inschreven in 2020 zijn nog geen officiële cijfers.

Het niet halen van het diploma binnen de vooropgestelde tijd, wil natuurlijk niet zeggen dat studenten uit deze vooropleiding hun diploma niet halen. Via voldoende coaching en ondersteuning vanuit het hoger onderwijs willen we er wel voor zorgen om de studietijd zo kort mogelijk te houden”, stelt Warnez.

Ook de meest succesvolle vooropleidingen tonen een trend: Grieks-wiskunde kent al jaren de hoogste slaagpercentages met ongeveer 60%, gevolgd door Latijn-wiskunde en Grieks-Latijn die telkens rond de 50% schommelen.

Geïnformeerde keuze maken

Deze cijfers hoeven natuurlijk niets te zeggen over je individuele slaagkansen: ook bij de richtingen met de laagste slaagpercentages zijn er steeds mensen die hun diploma wel binnen de vooropgestelde duur behalen. Toch vindt Brecht Warnez het belangrijk dat studenten hier zelf van op de hoogte zijn: “Zowel studenten die in het secundair nog een keuze kunnen of moeten maken, als studenten die nu beginnen aan het hoger onderwijs, moeten een geïnformeerde keuze kunnen maken voor hun toekomst.

Vooropleiding2017-20182018-20192019-2020
Economie-moderne talen21%19%20%
Economie-wiskunde37%34%39%
Grieks-Latijn47%49%46%
Grieks-wiskunde60%62%61%
Humane wetenschappen23%24%22%
Latijn-moderne talen37%35%35%
Latijn-wetenschappen43%40%43%
Latijn-wiskunde53%52%53%
Moderne talen-wetenschappen28%29%28%
Sportwetenschappen21%21%23%
Wetenschappen-wiskunde41%40%41%

Deze tabel toont van alle studenten die zich inschreven voor een academische bacheloropleiding
het aantal studenten dat binnen de vooropgestelde termijn hun diploma behaalde.

Gerelateerd nieuws

Binnenlands Bestuur

Teleurgesteld dat zwembad-subsidie nog niet is goedgekeurd

In Vlaanderen zijn er minder publieke zwembaden dan twintig jaar geleden. De vraag naar zwemwater blijft groot, zowel voor individueel gebruik, clubs als scholen. “Met het nieuwe decreet willen we minstens 40 zwembaden of 10.000 m² zwemwater realiseren”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez die het decreet van minister De Ridder (N-VA) verwelkomt. “Daarnaast is nood aan een oplossing voor de hoge exploitatie- en renovatiekosten.”

Milieu

Milieuraad reikt Groene Pluim 2024 uit

Op 17 december heeft de milieuraad de Groene Pluim 2024 uitgereikt. Dit is een tweejaarlijkse milieuprijs, waarvoor zowel natuurlijke personen (burgers) als rechtspersonen (scholen, verenigingen en buurten) een project konden indienen. “Met het toekennen van de Groene Pluim willen we duurzame initiatieven op vlak van milieu en natuur belonen en anderen hiermee inspireren”, zeggen schepen van Milieu, Klimaat en Duurzaamheid Brecht Warnez en voorzitter van de milieuraad Nico Somers.

Onderwijs

West-Vlaamse scholen smeken om extra bouw- en huurkansen

“Verschillende scholen hebben dringend nood aan extra leslokalen. Ik roep de minister op om een nieuwe ‘oproep huursubsidies’ te lanceren. Onze kinderen verdienen eigentijdse leslokalen, om zo de kwaliteit van ons onderwijs te verbeteren”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez die hierover vragen stelde aan minister Demir (N-VA).