Grote verschillen bij academische bachelor
Het is vast geen grote verrassing dat je vooropleiding in het middelbaar je slaagkansen in het hoger onderwijs kan beïnvloeden. Toch tonen de cijfers een zeer grote impact. Uit cijfers die Vlaams parlementslid Brecht Warnez opvroeg bij minister Weyts (N-VA) blijkt dat de verschillen vooral te vinden zijn bij de academische bachelor. Bij de academische bachelor haalt 60% van zij die Grieks-wiskunde studeerden zijn diploma binnen de vooropgestelde duur, voor zij die economie-moderne talen studeerden is dit slechts 20%. Ook bij de professionele bachelor zijn er verschillen waaruit blijkt de Latijnse en Griekse richtingen een streepje voor hebben, maar de slaagpercentages liggen hier toch dichter bij elkaar.
“Sinds 2016 kunnen scholieren in zesde middelbaar krijgen ze via de Colbumbusproef een inzicht in de mogelijke studierichtingen die bij hen passen. Twee jaar hebben we die proef hervormd zodat studenten nu ook een genuanceerd beeld krijgen over hun sterke punten en werkpunten”¸ vertelt Brecht Warnez. “Daarnaast rollen we ook de starttoetsen uit zodat studenten voor de start aan hun opleiding een niet-bindend advies krijgen over hun individuele slaagkansen en ontwikkelpunten in die opleiding.”
Een jarenlange trend
De cijfers zijn geen éénmalig voorval, maar tonen al jaren een trend: economie-moderne talen, sportwetenschappen en humane wetenschappen zijn de vooropleidingen waarmee je het minst kans maakt op het behalen van een academische bachelor binnen de vooropgestelde duur. Hun slaagkansen -binnen de normale duurtijd- liggen steeds tussen 20 en 25%. Dit was het geval voor de studenten die zich inschreven in 2017, in 2018 en in 2019. Voor studenten die zich inschreven in 2020 zijn nog geen officiële cijfers.
“Het niet halen van het diploma binnen de vooropgestelde tijd, wil natuurlijk niet zeggen dat studenten uit deze vooropleiding hun diploma niet halen. Via voldoende coaching en ondersteuning vanuit het hoger onderwijs willen we er wel voor zorgen om de studietijd zo kort mogelijk te houden”, stelt Warnez.
Ook de meest succesvolle vooropleidingen tonen een trend: Grieks-wiskunde kent al jaren de hoogste slaagpercentages met ongeveer 60%, gevolgd door Latijn-wiskunde en Grieks-Latijn die telkens rond de 50% schommelen.
Geïnformeerde keuze maken
Deze cijfers hoeven natuurlijk niets te zeggen over je individuele slaagkansen: ook bij de richtingen met de laagste slaagpercentages zijn er steeds mensen die hun diploma wel binnen de vooropgestelde duur behalen. Toch vindt Brecht Warnez het belangrijk dat studenten hier zelf van op de hoogte zijn: “Zowel studenten die in het secundair nog een keuze kunnen of moeten maken, als studenten die nu beginnen aan het hoger onderwijs, moeten een geïnformeerde keuze kunnen maken voor hun toekomst.”
Vooropleiding | 2017-2018 | 2018-2019 | 2019-2020 |
Economie-moderne talen | 21% | 19% | 20% |
Economie-wiskunde | 37% | 34% | 39% |
Grieks-Latijn | 47% | 49% | 46% |
Grieks-wiskunde | 60% | 62% | 61% |
Humane wetenschappen | 23% | 24% | 22% |
Latijn-moderne talen | 37% | 35% | 35% |
Latijn-wetenschappen | 43% | 40% | 43% |
Latijn-wiskunde | 53% | 52% | 53% |
Moderne talen-wetenschappen | 28% | 29% | 28% |
Sportwetenschappen | 21% | 21% | 23% |
Wetenschappen-wiskunde | 41% | 40% | 41% |
Deze tabel toont van alle studenten die zich inschreven voor een academische bacheloropleiding
het aantal studenten dat binnen de vooropgestelde termijn hun diploma behaalde.