Meer dan 44.000 studenten surfen naar ‘Moodspace’

Een half jaar geleden werd ‘Moodspace’ gelanceerd, een digitaal platform studentenwelzijn dat alle informatie bundelt over de mentale gezondheid en psychische klachten. Sindsdien werd het platform bezocht door meer 44.000 studenten en ruim 6.600 studenten vulden een zelftest in.

Vlaams parlementslid Brecht Warnez (cd&v) legde het idee van een centraal studentenplatform twee jaar geleden al op tafel. Hij reageert dan ook tevreden:

“We zijn al langer vragende partij voor een centraal studentenplatform waarbij online zelfhulp voor iedere student beschikbaar is. De informatie, het hulpaanbod en de zelftesten verzamelen op één centraal platform creëert een laagdrempelige manier om het hulpaanbod te ontsluiten. Het hoge aantal bezoekers en gebruikers toont aan dat dit platform echt noodzakelijk is”, zegt Warnez.

Minder dan één op drie studenten voelt zich mentaal goed in zijn vel

Het parlementslid bracht de problematiek aan bod naar aanleiding van de huidige examenperiode en de online bevraging die Teleblok uitvoerde bij 726 jongeren, waarvan 661 uit het hoger onderwijs. Daaruit bleek dat slechts 30% van de respondenten tevreden is met zijn/haar mentaal welzijn tijdens dit academiejaar, terwijl dat cijfer voor de pandemie nog op 56% lag. 40% van de respondenten gaf aan nood te hebben aan ondersteuning om zich beter in zijn of haar vel te voelen.

“Het mentaal welbevinden van studenten is geen ‘hype’ uit de coronaperiode. We moeten hen ook nu blijven ondersteunen”, besluit Warnez.

Gerelateerd nieuws

Cultuur

Bib Wingene viert Jeugdboekenmaand

Lezingen van jeugdauteurs, klasbezoeken met VR-brillen, extra animatie in thema ‘sport & spel’ … “Onze bib bruist van leven tijdens de Jeugdboekenmaand”, vertelt Brecht Warnez, schepen van Bibliotheek. “Op zondagochtend 24 maart maken we het tussen 10 en 12 uur extra gezellig met leuke kinderanimatie van reizend speeltheater Kip van Troje. Iedereen is welkom!”

Onderwijs

Steun bij opvoeding in digitale tijden

Leven, opgroeien en opvoeden in digitale tijden, dat is niet altijd gemakkelijk! De bib en het Huis van het Kind in Wingene ondersteunen kinderen, hun ouders en leerkrachten op vlak van media-opvoeding. Dit schooljaar kregen alle leerlingen van het 5e en het 6e leerjaar van de Wingense scholen een interactieve lezing over de ‘gevaren van internet’ en op donderdagavond 28 maart is het de beurt aan de ouders.