In het schooljaar 2013-2014 liepen 1320 trajecten voor tijdelijk onderwijs aan huis, in 2018-2019 zijn dit er al 2424. Ook het Internet Ondersteund Onderwijs, georganiseerd door Bednet, groeit jaar na jaar. In 2019 werden 1071 Bednet-trajecten gelopen, waarvan 809 nieuwe aanvragen.
Basis & Secundair | 2013-2014 | 2014-2015 | 2015-2016 | 2016-2017 | 2017-2018 | 2018-2019 |
Aantal leerlingen | 1320 | 1564 | 1813 | 1974 | 2203 | 2424 |
Stijging t.o.v. 2013-2014 | 0% | 18% | 37% | 50% | 67% | 84% |
Mogelijkheden soms onbekend
In 2019 heeft minister Crevits de regels rond tijdelijk onderwijs aan huis versoepeld. De regeling werd uitgebreid voor kleuters en kinderen met een chronische aandoening kregen een automatische erkenning voor de hele schoolloopbaan. Het valt dus te verwachten dat de nood aan tijdelijk onderwijs aan huis de komende jaren nog zal stijgen.
Ondanks de stijging in de cijfers, wat positief is, zijn er ook pijnpunten aan het systeem. Het Vlaams Parlementslid wijst erop dat nog veel ouders van een ziek kind aangeven het systeem van tijdelijk onderwijs aan huis niet te kennen. “We hebben er het raden naar of de volledige doelgroep van hun rechten gebruik kan maken.”
Er ontstaan lokaal, bijvoorbeeld in West-Vlaanderen, initiatieven die ouders ondersteunen bij onderwijs voor zieke leerlingen.
“Ouders zien soms door de bomen het bos niet meer. Het project ‘Klasziekaal’ kan misschien over heel Vlaanderen een rol van betekenis krijgen”, denkt Brecht Warnez.
De leerkracht staat er alleen voor
In gesprekken leer ik ook dat het de leerkrachten soms aan steun ontbreekt in hun opdracht. Leerkrachten die deze ondersteuning uitvoeren geven aan zich vaak alleen te voelen. “Worden de leerkrachten die dit onderwijs effectief aanbieden voldoende ondersteund? Vaak combineren ze veel vakken, kinderen, niveau’s en problematieken. Het geheel zorgt vaak voor een niet te onderschatten psychologische druk. Waar kunnen zij terecht?” vraagt Warnez zich af. Brecht Warnez denkt aan kansen tot nascholing en ontmoeting. “Uit de cijfers die ik opvroeg merk ik dat er per school hoogstens enkele kinderen zijn. Leerkrachten staan dan alleen met hun specifieke vragen. Er is knowhow opgebouwd in de ziekenhuisscholen. Kunnen zij met extra middelen een opdracht krijgen hierin?”
Evalueren en versterken waar nodig
Brecht Warnez: “In het huidig regeerakkoord werd afgesproken om de werking te evalueren. Hiervoor beloofde de minister onder andere te overleggen met Poziliv, het Platform voor Onderwijs aan Zieke Leerlingen in Vlaanderen. Ik roep de minister op om dit overleg nu, na de coronadrukte, op te starten.”
Indien uit deze evaluatie blijkt dat een uitbreiding van het aantal uren tijdelijk onderwijs aan huis nodig is, om het aanbod te vervolledigen of om sterker op de noden van de leerlingen en leerkrachten in te spelen, dan kan de Vlaamse Regering hiervoor de nodige aanpassingen doen.