Laatste 5 jaar groeit onderwijs aan zieke kinderen met 84%.

Het aantal leerlingen dat gebruik maakt van tijdelijk onderwijs aan huis, of het onderwijs aan zieke kinderen, stijgt jaar op jaar, dat blijkt uit het antwoord van minister Weyts op een vraag van Vlaams Parlementslid Brecht Warnez. De oorzaak is wellicht een grotere bekendheid bij scholen en ouders.

In het schooljaar 2013-2014 liepen 1320 trajecten voor tijdelijk onderwijs aan huis, in 2018-2019 zijn dit er al 2424. Ook het Internet Ondersteund Onderwijs, georganiseerd door Bednet, groeit jaar na jaar. In 2019 werden 1071 Bednet-trajecten gelopen, waarvan 809 nieuwe aanvragen.

Basis & Secundair2013-20142014-20152015-20162016-20172017-20182018-2019
Aantal leerlingen132015641813197422032424
Stijging t.o.v. 2013-20140%18%37%50%67%84%

Mogelijkheden soms onbekend

In 2019 heeft minister Crevits de regels rond tijdelijk onderwijs aan huis versoepeld. De regeling werd uitgebreid voor kleuters en kinderen met een chronische aandoening kregen een automatische erkenning voor de hele schoolloopbaan. Het valt dus te verwachten dat de nood aan tijdelijk onderwijs aan huis de komende jaren nog zal stijgen.

Ondanks de stijging in de cijfers, wat positief is, zijn er ook pijnpunten aan het systeem. Het Vlaams Parlementslid wijst erop dat nog veel ouders van een ziek kind aangeven het systeem van tijdelijk onderwijs aan huis niet te kennen. “We hebben er het raden naar of de volledige doelgroep van hun rechten gebruik kan maken.”

Er ontstaan lokaal, bijvoorbeeld in West-Vlaanderen, initiatieven die ouders ondersteunen bij onderwijs voor zieke leerlingen.

“Ouders zien soms door de bomen het bos niet meer. Het project ‘Klasziekaal’ kan misschien over heel Vlaanderen een rol van betekenis krijgen”, denkt Brecht Warnez.

De leerkracht staat er alleen voor

In gesprekken leer ik ook dat het de leerkrachten soms aan steun ontbreekt in hun opdracht. Leerkrachten die deze ondersteuning uitvoeren geven aan zich vaak alleen te voelen. “Worden de leerkrachten die dit onderwijs effectief aanbieden voldoende ondersteund? Vaak combineren ze veel vakken, kinderen, niveau’s en problematieken. Het geheel zorgt vaak voor een niet te onderschatten psychologische druk. Waar kunnen zij terecht?” vraagt Warnez zich af. Brecht Warnez denkt aan kansen tot nascholing en ontmoeting. “Uit de cijfers die ik opvroeg merk ik dat er per school hoogstens enkele kinderen zijn. Leerkrachten staan dan alleen met hun specifieke vragen. Er is knowhow opgebouwd in de ziekenhuisscholen. Kunnen zij met extra middelen een opdracht krijgen hierin?”

Evalueren en versterken waar nodig

Brecht Warnez: “In het huidig regeerakkoord werd afgesproken om de werking te evalueren. Hiervoor beloofde de minister onder andere te overleggen met Poziliv, het Platform voor Onderwijs aan Zieke Leerlingen in Vlaanderen. Ik roep de minister op om dit overleg nu, na de coronadrukte, op te starten.”

Indien uit deze evaluatie blijkt dat een uitbreiding van het aantal uren tijdelijk onderwijs aan huis nodig is, om het aanbod te vervolledigen of om sterker op de noden van de leerlingen en leerkrachten in te spelen, dan kan de Vlaamse Regering hiervoor de nodige aanpassingen doen.

Gerelateerd nieuws

Onderwijs

West-Vlaamse scholen smeken om extra bouw- en huurkansen

“Verschillende scholen hebben dringend nood aan extra leslokalen. Ik roep de minister op om een nieuwe ‘oproep huursubsidies’ te lanceren. Onze kinderen verdienen eigentijdse leslokalen, om zo de kwaliteit van ons onderwijs te verbeteren”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez die hierover vragen stelde aan minister Demir (N-VA).

Cultuur

Bib Wingene viert Jeugdboekenmaand

Lezingen van jeugdauteurs, klasbezoeken met VR-brillen, extra animatie in thema ‘sport & spel’ … “Onze bib bruist van leven tijdens de Jeugdboekenmaand”, vertelt Brecht Warnez, schepen van Bibliotheek. “Op zondagochtend 24 maart maken we het tussen 10 en 12 uur extra gezellig met leuke kinderanimatie van reizend speeltheater Kip van Troje. Iedereen is welkom!”

Onderwijs

Steun bij opvoeding in digitale tijden

Leven, opgroeien en opvoeden in digitale tijden, dat is niet altijd gemakkelijk! De bib en het Huis van het Kind in Wingene ondersteunen kinderen, hun ouders en leerkrachten op vlak van media-opvoeding. Dit schooljaar kregen alle leerlingen van het 5e en het 6e leerjaar van de Wingense scholen een interactieve lezing over de ‘gevaren van internet’ en op donderdagavond 28 maart is het de beurt aan de ouders.