Laatste 5 jaar groeit onderwijs aan zieke kinderen met 84%.

Het aantal leerlingen dat gebruik maakt van tijdelijk onderwijs aan huis, of het onderwijs aan zieke kinderen, stijgt jaar op jaar, dat blijkt uit het antwoord van minister Weyts op een vraag van Vlaams Parlementslid Brecht Warnez. De oorzaak is wellicht een grotere bekendheid bij scholen en ouders.

In het schooljaar 2013-2014 liepen 1320 trajecten voor tijdelijk onderwijs aan huis, in 2018-2019 zijn dit er al 2424. Ook het Internet Ondersteund Onderwijs, georganiseerd door Bednet, groeit jaar na jaar. In 2019 werden 1071 Bednet-trajecten gelopen, waarvan 809 nieuwe aanvragen.

Basis & Secundair2013-20142014-20152015-20162016-20172017-20182018-2019
Aantal leerlingen132015641813197422032424
Stijging t.o.v. 2013-20140%18%37%50%67%84%

Mogelijkheden soms onbekend

In 2019 heeft minister Crevits de regels rond tijdelijk onderwijs aan huis versoepeld. De regeling werd uitgebreid voor kleuters en kinderen met een chronische aandoening kregen een automatische erkenning voor de hele schoolloopbaan. Het valt dus te verwachten dat de nood aan tijdelijk onderwijs aan huis de komende jaren nog zal stijgen.

Ondanks de stijging in de cijfers, wat positief is, zijn er ook pijnpunten aan het systeem. Het Vlaams Parlementslid wijst erop dat nog veel ouders van een ziek kind aangeven het systeem van tijdelijk onderwijs aan huis niet te kennen. “We hebben er het raden naar of de volledige doelgroep van hun rechten gebruik kan maken.”

Er ontstaan lokaal, bijvoorbeeld in West-Vlaanderen, initiatieven die ouders ondersteunen bij onderwijs voor zieke leerlingen.

“Ouders zien soms door de bomen het bos niet meer. Het project ‘Klasziekaal’ kan misschien over heel Vlaanderen een rol van betekenis krijgen”, denkt Brecht Warnez.

De leerkracht staat er alleen voor

In gesprekken leer ik ook dat het de leerkrachten soms aan steun ontbreekt in hun opdracht. Leerkrachten die deze ondersteuning uitvoeren geven aan zich vaak alleen te voelen. “Worden de leerkrachten die dit onderwijs effectief aanbieden voldoende ondersteund? Vaak combineren ze veel vakken, kinderen, niveau’s en problematieken. Het geheel zorgt vaak voor een niet te onderschatten psychologische druk. Waar kunnen zij terecht?” vraagt Warnez zich af. Brecht Warnez denkt aan kansen tot nascholing en ontmoeting. “Uit de cijfers die ik opvroeg merk ik dat er per school hoogstens enkele kinderen zijn. Leerkrachten staan dan alleen met hun specifieke vragen. Er is knowhow opgebouwd in de ziekenhuisscholen. Kunnen zij met extra middelen een opdracht krijgen hierin?”

Evalueren en versterken waar nodig

Brecht Warnez: “In het huidig regeerakkoord werd afgesproken om de werking te evalueren. Hiervoor beloofde de minister onder andere te overleggen met Poziliv, het Platform voor Onderwijs aan Zieke Leerlingen in Vlaanderen. Ik roep de minister op om dit overleg nu, na de coronadrukte, op te starten.”

Indien uit deze evaluatie blijkt dat een uitbreiding van het aantal uren tijdelijk onderwijs aan huis nodig is, om het aanbod te vervolledigen of om sterker op de noden van de leerlingen en leerkrachten in te spelen, dan kan de Vlaamse Regering hiervoor de nodige aanpassingen doen.

Gerelateerd nieuws

Milieu

Verplichten EPC-NR-attest zal veel grotere noden blootleggen

Dit jaar krijgen de Vlaamse instellingen hoger onderwijs een extra investeringsbudget voor hun gebouwen. “We moeten bereid zijn meer en beter te investeren in ons hoger onderwijs. De extra’s zijn nog steeds te weinig. Instellingen blijven besparen op hun infrastructuur terwijl excellent onderwijs en -onderzoek ook een goede infrastructuur vraagt. We moeten als overheid naast het verplichten van attesten, ook mee investeren om zo de energiekosten te verlagen en te zorgen voor een gezonde luchtkwaliteit in de leslokalen”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.

Onderwijs

Respect werkt

Onze partij pleit voor meer respect. Een ouderwets woord, maar vandaag belangrijker dan ooit.

Onderwijs

‘Slechts’ vier op tien studenten studeert niet tijdig af bij graduaatsopleidingen

De vraag naar studenten met een graduaatsopleiding vanuit het arbeidsveld is groot, ook studenten zelf kiezen steeds vaker voor deze opleidingsvorm. Zes op tien studenten zijn diploma binnen de vooropgestelde studieduur van twee jaar. Dat is beter dan in de rest van het hoger onderwijs waar slechts één op drie zijn bachelordiploma tijdig behaalt. “De graduaatsopleidingen worden steeds populairder, en werkgevers hebben er ook steeds meer vraag naar. Maar het probleem is dat op dit moment er niet genoeg geld voor vrijgemaakt. Ik wil dit op de agenda van de commissie onderwijs. We moeten hier in het parlement de komende maanden openlijk over discussiëren, het werkveld beluisteren en het financieringssysteem veranderen, zodat het eerlijker wordt”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez die hierover een vraag stelde aan minister Ben Weyts (NV-A).