In elke gemeente en stad één regenboogzebrapad, betaald door Vlaanderen

Het Agentschap Wegen en Verkeer wil in iedere gemeente één regenboogzebrapad aanleggen en onderhouden en zal daarbij zelf instaan voor de kosten, zo maakte de minister van mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) bekend in navolging van een schriftelijke vraag van Brecht Warnez (CD&V). “Deze regenboogzebrapaden zijn een opvallend signaal voor diversiteit. Ze moedigen inwoners aan om zichzelf te zijn”, aldus Brecht Warnez.

Regenboogzebrapaden duiken steeds meer op in het straatbeeld en dat in verschillende formaten. Gekleurde strepen tussen de witte banden, witte strepen op de gekleurde strepen of zelfs een gekleurde band strepen parallel met het witte zebrapad. Allen hebben ze één zaak gemeen: de boodschap dat eenieder welkom is, ongeacht diens seksuele geaardheid of genderidentiteit.

Een zebrapad per stad

Om deze boodschap te versterken maakte de minister van mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) in navolging van een vraag van Brecht Warnez (CD&V) bekend dat het Agentschap Wegen en Verkeer in iedere gemeente, op vraag van het lokaal bestuur, een regenboogzebrapad wil aanbrengen en onderhouden op de gewestwegen. Bovendien zal het Agentschap de kosten hiervan volledig op zich nemen. Meerdere aanvragen in één en dezelfde gemeente zijn hierbij niet mogelijk. “Het initiatief tot het aanleggen van dergelijk regenboogzebrapad gaat nog steeds uit van het lokaal bestuur zelf. Bovendien geldt de steun van het Agentschap Wegen & Verkeer enkel voor zebrapaden op de gewestwegen. De stad of gemeente kan dus steeds zelf beslissen om ook op de andere wegen zelf één of meerdere regenboogzebrapaden aan te leggen”, zo verduidelijkt Vlaams Parlementslid Brecht Warnez.

Reglementair?

De inkleuring van deze zebrapaden door het Agentschap zal bovendien op een uniforme manier gebeuren. Dit moet eventuele problemen over het reglementair karakter vermijden. In het verleden zijn immers al meerdere malen vragen gesteld over de uniformiteit van deze regenboogzebrapaden met het de Wegcode. In de Wegcode staat immers enkel vermeld dat de oversteekplaatsen voor voetgangers worden afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan.

Hoewel deze wegcode dus met geen woord rept over welke kleur de ondergrond moet hebben waarop deze witte banden worden aangebracht, stellen sommigen dat regenboogzebrapaden niet als oversteekplaatsen voor voetgangers kunnen worden beschouwd. Er zijn immers kleuren toegevoegd waardoor de oversteekplaats niet louter wordt afgebakend door witte banden”, zo stelt Brecht Warnez (CD&V).

Als oplossing hiervoor wordt voorgesteld een gemeentelijk aanvullend reglement op te maken. Hierin zou dan duidelijk aangegeven worden dan het zebrapad wordt uitgerust met een regenboogachtergrond.

Onveilige zebrapaden?

Een andere veel gehoorde bezorgdheid is de gladheid van deze zebrapaden, in het bijzonder voor motorijders. De minister had echter geen cijfers ter beschikking over het aantal ongevallen op deze zebrapaden.

Ik roep de minister op om het aantal ongevallen op deze zebrapaden te monitoren. Deze zebrapaden dragen immers niet enkel bij tot diversiteit, ze zijn essentieel voor de verkeersveiligheid. Het kan niet de bedoeling zijn dat ze zelf ongelukken veroorzaken”, zo concludeert Warnez.

Gerelateerd nieuws

Onderwijs

Meer oog voor mentaal welzijn en mogelijke schooluitval

Vlaanderen versterkt de Centra voor Leerlingenbegeleiding (CLB’s) structureel met € 8,5 miljoen bijkomend budget per jaar. Dankzij die extra middelen kunnen de CLB’s ongeveer 150 bijkomende medewerkers inzetten om nog meer aanwezig te zijn in de scholen en nog meer in te zetten op onder meer het mentaal welzijn van scholieren en de strijd tegen vroegtijdige schooluitval. De bedoeling is dat de drempel naar het CLB nog lager wordt. Daarom zal ook de digitale hulpverlening verder uitgebouwd worden. De CLB’s gaan ook beter samenwerken over de verschillende netten heen. “Investeren in meer onderwijskwaliteit betekent ook meer oog hebben voor leerlingen met zorgnoden”, zegt Weyts. “Ik wil ervoor zorgen dat kinderen en jongeren sneller problemen melden en via het CLB ook sneller de gepaste hulp vinden”.

Verkeersveiligheid

Slechts 57% van de oldtimereigenaars dagen op voor keuring

In 2022 werden 69.594 uitnodigingen verzonden, maar slechts 39.843 volledige oldtimerkeuringen werden uitgevoerd. Dat blijkt uit een schriftelijke vraag van Brecht Warnez aan minister Lydia Peeters. “Oldtimereigenaars kregen lang geen duidelijke instructies en leefden in onzekerheid. Velen durfden daarom hun oldtimer niet te laten keuren, maar ook de keuringscentra handelden niet steeds consequent. Dat moet stoppen”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez die de oldtimereigenaars begrijpt.

Onderwijs

Tevreden dat Vlaanderen 1.600 studenten per jaar laat starten aan artsenopleiding

“Heel blij dat we nu vanuit Vlaanderen straks eindelijk meer studenten toelaten om arts te worden. Dokters kreunen vandaag onder de werkdruk en mensen moeten soms dagen wachten vooraleer ze bij een dokter kunnen langsgaan. Of nog erger: op veel plaatsen is er patiëntenstop. Er slagen veel studenten op de toelatingsproeven en het veld schreeuwt om extra krachten. Het is dus goed dat we hen straks de kans geven”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.