Regenboogzebrapaden duiken steeds meer op in het straatbeeld en dat in verschillende formaten. Gekleurde strepen tussen de witte banden, witte strepen op de gekleurde strepen of zelfs een gekleurde band strepen parallel met het witte zebrapad. Allen hebben ze één zaak gemeen: de boodschap dat eenieder welkom is, ongeacht diens seksuele geaardheid of genderidentiteit.
Een zebrapad per stad
Om deze boodschap te versterken maakte de minister van mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) in navolging van een vraag van Brecht Warnez (CD&V) bekend dat het Agentschap Wegen en Verkeer in iedere gemeente, op vraag van het lokaal bestuur, een regenboogzebrapad wil aanbrengen en onderhouden op de gewestwegen. Bovendien zal het Agentschap de kosten hiervan volledig op zich nemen. Meerdere aanvragen in één en dezelfde gemeente zijn hierbij niet mogelijk. “Het initiatief tot het aanleggen van dergelijk regenboogzebrapad gaat nog steeds uit van het lokaal bestuur zelf. Bovendien geldt de steun van het Agentschap Wegen & Verkeer enkel voor zebrapaden op de gewestwegen. De stad of gemeente kan dus steeds zelf beslissen om ook op de andere wegen zelf één of meerdere regenboogzebrapaden aan te leggen”, zo verduidelijkt Vlaams Parlementslid Brecht Warnez.
Reglementair?
De inkleuring van deze zebrapaden door het Agentschap zal bovendien op een uniforme manier gebeuren. Dit moet eventuele problemen over het reglementair karakter vermijden. In het verleden zijn immers al meerdere malen vragen gesteld over de uniformiteit van deze regenboogzebrapaden met het de Wegcode. In de Wegcode staat immers enkel vermeld dat de oversteekplaatsen voor voetgangers worden afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan.
“Hoewel deze wegcode dus met geen woord rept over welke kleur de ondergrond moet hebben waarop deze witte banden worden aangebracht, stellen sommigen dat regenboogzebrapaden niet als oversteekplaatsen voor voetgangers kunnen worden beschouwd. Er zijn immers kleuren toegevoegd waardoor de oversteekplaats niet louter wordt afgebakend door witte banden”, zo stelt Brecht Warnez (CD&V).
Als oplossing hiervoor wordt voorgesteld een gemeentelijk aanvullend reglement op te maken. Hierin zou dan duidelijk aangegeven worden dan het zebrapad wordt uitgerust met een regenboogachtergrond.
Onveilige zebrapaden?
Een andere veel gehoorde bezorgdheid is de gladheid van deze zebrapaden, in het bijzonder voor motorijders. De minister had echter geen cijfers ter beschikking over het aantal ongevallen op deze zebrapaden.
“Ik roep de minister op om het aantal ongevallen op deze zebrapaden te monitoren. Deze zebrapaden dragen immers niet enkel bij tot diversiteit, ze zijn essentieel voor de verkeersveiligheid. Het kan niet de bedoeling zijn dat ze zelf ongelukken veroorzaken”, zo concludeert Warnez.