Na de fusie van 15 gemeenten in 2019, waarbij 7 nieuwe gemeenten ontstonden, zijn op 1 januari 2025 opnieuw 13 nieuwe fusiegemeenten van start gegaan. Hoewel lokale politici en administraties intensief werk leverden om de overgang vlot te laten verlopen – gaande van het samenvoegen van bibliotheeklidmaatschappen en het lanceren van nieuwe websites tot het aanpassen van straatnamen – blijven er kinderziektes aan het licht komen. Dit stelt Vlaams Parlementslid Brecht Warnez in een parlementaire vraag over de impact van fusies op andere overheden.
Niet alle diensten zijn mee
“Ondanks de grote inspanningen op lokaal niveau, blijkt dat de fusies nog niet overal in de andere bestuursniveaus of bedrijven zijn doorgedrongen”, schetst Warnez het probleem.
Zo ondervonden inwoners van de nieuwe fusiegemeenten problemen bij het inschrijven van een voertuig bij de Dienst Inschrijvingen Voertuigen (DIV). Daarnaast was de app ‘Recycle!’, ontwikkeld door Fost Plus en Bebat, nog niet aangepast aan de gewijzigde gemeentelijke indeling. Inwoners konden de eerste dagen van het jaar geen informatie vinden over welke afvalzak ze wanneer moeten buitenzetten. “Ondertussen zijn de meeste van die problemen van de baan. BIJ DIV, de FOD Mobiliteit en de FOB Buitenlandse zaken is ondertussen alles opgelost. KBO zal pas vanaf 21 januari opgelost zijn”, gaf minister Crevits mee in haar antwoord in de commissie van 14 januari.
Private diensten hinken achterop
Niet alleen enkele overheidssystemen lopen achter: ook op private platformen – zoals grote webwinkels – zijn de nieuwe straatnamen soms nog niet bekend of bruikbaar. “Voor inwoners zorgt dit voor frustraties, terwijl de lokale besturen intussen volop inspanningen leveren om hun nieuwe identiteit te versterken en bekend te maken”, verduidelijkt Brecht Warnez.
Brecht Warnez is erg tevreden dat de minister vanuit haar functie en administratie ook de private spelers zal aanmanen om hun systemen aan te passen aan de nieuwe fusies.
“Ik hoop dat de extra inspanningen van de minister tot een snellere actie van de grote spelers zal leiden. Anderzijds blijf ik inwoners oproepen om zelf melding te maken bij de verschillende klantendiensten waar men problemen ervaart”, sluit Warnez af.