Vermoedelijk klaar op 11 juli
In het antwoord op de vraag van het parlementslid gaf de minister-president aan dat hij de app wil lancerern op 11 juli. Op dat moment kan je er de gekende ‘Mijn Burgerprofiel’ functionaliteiten vinden zoals dossiers opvolgen, gegevens raadplegen, attesten en vergunningen downloaden…
“Vlaanderen werkt hard om tegen de lancering ook al een ruimer pakket diensten aan te bieden via de app. Denk maar aan vacatures in je buurt en lokale functionaliteiten zoals evenementen, de afvalkalender, lokaal nieuws, info over stadsdiensten, meldingen door de burger en de mogelijkheid om een afspraak te maken bij je gemeenteloket”, geeft Brecht Warnez aan.
Lokale besturen konden instappen
In een eerste fase zullen een tiental aangesloten lokale besturen de app opstarten als test. “In april werden alle gemeentebesturen warm gemaakt om in te stappen. We zullen de app in het najaar van 2022 en verder in 2023 uitrollen in zo veel mogelijk andere steden en gemeenten“, weet Warnez. De lokale besturen kunnen de app aanpassen naar hun eigen huisstijl en er extra lokale diensten op aanbieden. Ze betalen er jaarlijks tussen de €3.500 en €10.000 euro voor, afhankelijk van het aantal inwoners. “Vlaanderen vooriet begeleiding voor de besturen bij de lancering”, geeft het parlementslid mee.
Ook provinciaal en federaal aanbod
In eerste instantie ligt de focus op Vlaamse en lokale dienstverleningen en gegevens, maar het spreekt voor zich dat de overheid de ambitie heeft om ook de andere beleidsniveau’s te ontsluiten via deze functionele app. “We willen iedere burger zo dichter bij de diensten van de overheid brengen, wie deze diensten ook aanbiedt. Daarnaast wordt gewerkt aan een digitaal rijbewijs en een digitale identiteitskaart”, sluit Brecht Warnez af.