Een nieuwe smartphone-app voor overheidscommunicatie

‘Mijn Burgerprofiel’ is een digital platform dat de voor inwoners beschikbare gegevens van alle bestuursniveaus (Federale overheid, Vlaanderen, de provincie- en de lokale besturen) beschikbaar maakt in één profiel. “Vlaanderen investeert dit jaar 1,5 miljoen euro in de ontwikkeling van de smartphone-app, die voor elke burger het overheidsloket in zijn of haar telefoon moet worden”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.

Vermoedelijk klaar op 11 juli

In het antwoord op de vraag van het parlementslid gaf de minister-president aan dat hij de app wil lancerern op 11 juli. Op dat moment kan je er de gekende ‘Mijn Burgerprofiel’ functionaliteiten vinden zoals dossiers opvolgen, gegevens raadplegen, attesten en vergunningen downloaden…

Vlaanderen werkt hard om tegen de lancering ook al een ruimer pakket diensten aan te bieden via de app. Denk maar aan vacatures in je buurt en lokale functionaliteiten zoals evenementen, de afvalkalender, lokaal nieuws, info over stadsdiensten, meldingen door de burger en de mogelijkheid om een afspraak te maken bij je gemeenteloket”, geeft Brecht Warnez aan.

Lokale besturen konden instappen

In een eerste fase zullen een tiental aangesloten lokale besturen de app opstarten als test. “In april werden alle gemeentebesturen warm gemaakt om in te stappen. We zullen de app in het najaar van 2022 en verder in 2023 uitrollen in zo veel mogelijk andere steden en gemeenten“, weet Warnez. De lokale besturen kunnen de app aanpassen naar hun eigen huisstijl en er extra lokale diensten op aanbieden. Ze betalen er jaarlijks tussen de €3.500 en €10.000 euro voor, afhankelijk van het aantal inwoners. “Vlaanderen vooriet begeleiding voor de besturen bij de lancering”, geeft het parlementslid mee.

Ook provinciaal en federaal aanbod

In eerste instantie ligt de focus op Vlaamse en lokale dienstverleningen en gegevens, maar het spreekt voor zich dat de overheid de ambitie heeft om ook de andere beleidsniveau’s te ontsluiten via deze functionele app. “We willen iedere burger zo dichter bij de diensten van de overheid brengen, wie deze diensten ook aanbiedt. Daarnaast wordt gewerkt aan een digitaal rijbewijs en een digitale identiteitskaart”, sluit Brecht Warnez af.

Gerelateerd nieuws

Binnenlands Bestuur

10 concrete voorstellen die gemeenteraadsleden versterken

Uit een bevraging die de partij deed bij bijna 350 raadsleden blijkt dat gemeenteraadsleden meer impact, meer tijd en een betere omkadering vragen om hun job goed te kunnen doen. De partij dient daarom in het parlement een 10-puntenplan in met acties om de gemeenteraadsleden te versterken. “Gemeenteraadsleden hebben vandaag veel te weinig te zeggen en zijn te laat betrokken bij dossiers. Als we mensen voor de politiek willen warm maken of houden, moeten we hen ook respecteren”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.

Binnenlands Bestuur

Steun bij camerabeleid om de veiligheid en privacy te garanderen

Heel veel gemeenten worstelen vandaag met hun publieke camerabeleid en de veiligheid van de beelden. Zo bleek de afgelopen dagen dat er bij sommige camera’s sprake kan zijn van Chinese bespieding. “De privacy en de veiligheid van de Vlaming mag niet in gevaar komen. We moeten onze lokale besturen daarom ondersteunen via een handreiking en auditcontroles”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.

Wingene

Vanaf 1 juni Vrijetijdspunt in gemeentehuis Wingene

Op woensdag 1 juni wordt de reservatiedienst omgedoopt tot het nieuwe Vrijetijdspunt. Dit houdt in: de verhuis naar het gemeentehuis en extra inzet op online dienstverlening en ondersteuning. Je kan er terecht voor het inschrijven van activiteiten, reserveren van zalen en materialen, tickets voor evenementen … Kortom: het Vrijetijdpunt is hét centrale aanspreekpunt voor al jouw vragen rond het ruime vrijetijdsaanbod in Wingene.