Doorlooptijd oldtimerkeuring versnelt 38%

In 2021 bood 27% van de oldtimers zich te laat aan op de periodieke keuring. Het jaar ervoor bedroeg dit cijfer nog 17%, een stijging van 10%. “Enerzijds zijn er minder covid-maatregelen en anderzijds moet de nieuwe oldtimerinstructie voor meer duidelijkheid zorgen. Behalve de sterk verbeterde doorlooptijd is dit nog niet voelbaar in deze cijfers”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.

De Vlaamse Regering verplichtte een periodieke keuring voor oldtimers vanaf 17 mei 2018. Voertuigen ingeschreven met een O-kentekenplaat die meer dan 25 jaar in verkeer zijn gesteld moeten zich periodiek aanbieden op de autokeuring.

Laattijdig aanbieden voor keuring

In 2021 boden 16% van de niet-oldtimers zich laattijdig aan. Dit staat tegenover 27% van de oldtimers die zich laattijdig aanboden. Er valt een sterk verschil op te merken tussen beide wagen-types. Dit uitstelgedrag is volgens minister Peeters een algemeen verschijnsel, waar ook COVID-19 een aandeel in heeft gehad. “We merken op dat een groeiend aantal oldtimers te laat worden aangeboden voor een periodieke keuring, dit is een teken aan de wand”, volgens Brecht Warnez. “Misschien was corona de oorzaak, maar het kan ook dat de onduidelijke regels de oldtimer-eigenaars onzeker maakten over het al dan niet behalen van een geldig keuringsbewijs.”

Groeiend aantal direct goedgekeurd

Van de 34.690 voertuigen onder O-plaat die vorig jaar in Vlaanderen naar de keuring trokken, werden 19.324 (ofwel 56%) vanaf de eerste keer goedgekeurd en 15.366 kreeg een herkeuring. “In 2021 groeide het aandeel oldtimers dat onmiddellijk een groen keuringbewijs met normale geldigheid kreeg van 53% naar 56%. Deze stijging is een goede zaak”, aldus Warnez die al meermaals pleitte voor meer duidelijke keuringsregels.

De voornaamste redenen voor afkeur zijn in volgorde van belangrijkheid: slecht afgestelde lichten, hoge uitstoot koolstofmonoxide, probleem met de ruitensproeiers, onvoldoende remkracht en olieverlies.

Verbetering doorlooptijd

De doorlooptijd, de periode vanaf de indiening van een oldtimerdossier tot het verzenden van de beslissing naar de keuringscentra, voor de periode april 2020 – maart 2021 bedroeg gemiddeld 91 dagen. In de periode april 2021 – december 2021 bedroeg deze gemiddeld 56 dagen. De doorlooptijd is met ruim 38% verbeterd.

Ik ben blij dat de minister inging op het voorstel om de oldtimerinstructie te herzien. Het werpt op dit vlak haar vruchten af. Dit is goed nieuws voor de eigenaars van oldtimers, ze hebben in het verleden al genoeg te kampen gehad met onzekerheden”, aldus parlementslid Warnez.

Nog aanpassingen nodig

De minister beloofde dat nu, na de publicatie van het Besluit van de Vlaamse regering over de keuring van de oldtimers, de instructie herzien zal worden. Hiervoor wordt overleg gepleegd met de stakeholders. “Ik roep de minister op om in overleg met de oldtimerverenigingen actie te ondernemen opdat verschillende aspecten van de keuring bijgestuurd kunnen worden. Het overleg met de stakeholders is hiervoor het uitgelezen moment”, stelt Brecht Warnez.

Gerelateerd nieuws

Binnenlands Bestuur

Geldstromen naar Antwerpen nog groter dan gedacht

Elke West-Vlaming betaalt vandaag 1.393 euro aan de stad Antwerpen. In totaal krijgt de stad Antwerpen meer dan de hele provincie West-Vlaanderen. Deze subsidietransfers, die hoger liggen dan eerder geschat, zijn onthuld door een gedetailleerde financiële analyse van de krant ‘de Tijd’ en Vlaams Parlementslid Brecht Warnez (cd&v). Warnez benadrukt de oneerlijkheid van deze situatie: “De manier waarop onze steden en gemeenten worden gefinancierd, is volledig uit balans. Elke Vlaming zou gelijkwaardig moeten zijn. Landelijk Vlaanderen verdient meer centen en respect.”

Binnenlands Bestuur

Te weinig respect voor kleine steden en gemeenten

Het Gemeentefonds bestaat ondertussen twintig jaar, maar de meeste gemeenten in Vlaanderen lijken geen reden te zien om dit jubileum te vieren. Met een budget van meer dan 3 miljard euro in 2024 speelt het Gemeentefonds een cruciale rol in de financiering van onze steden en gemeenten. Ongeveer een kwart van hun inkomsten is afkomstig uit dit fonds, dat als een soort rijke suikertante fungeert. Maar laten we eerlijk zijn, slechts enkele gemeenten profiteren echt van deze financiële steun, met Antwerpen en Gent die rijkelijk van de taart eten.

Verkeersveiligheid

Nood aan nieuwe werven tegen geluidshinder van wegen

Na een oproep van Brecht Warnez om ook in West-Vlaanderen te voorzien in geluidswerende initiatieven investeerde Vlaanderen recent 15 miljoen euro in vier initiatieven. “Deze investeringen in geluidswerende initiatieven zijn niet alleen een welkome verademing voor de oren, maar bovenal een zorgzame keuze voor de gezondheid van de burger. Ik ben verheugd dat Vlaanderen deze stap heeft gezet en vraag om verder dergelijke initiatieven te nemen om de gezondheid en het welzijn van onze inwoners te beschermen”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.