Doorlooptijd oldtimerkeuring versnelt 38%

In 2021 bood 27% van de oldtimers zich te laat aan op de periodieke keuring. Het jaar ervoor bedroeg dit cijfer nog 17%, een stijging van 10%. “Enerzijds zijn er minder covid-maatregelen en anderzijds moet de nieuwe oldtimerinstructie voor meer duidelijkheid zorgen. Behalve de sterk verbeterde doorlooptijd is dit nog niet voelbaar in deze cijfers”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.

De Vlaamse Regering verplichtte een periodieke keuring voor oldtimers vanaf 17 mei 2018. Voertuigen ingeschreven met een O-kentekenplaat die meer dan 25 jaar in verkeer zijn gesteld moeten zich periodiek aanbieden op de autokeuring.

Laattijdig aanbieden voor keuring

In 2021 boden 16% van de niet-oldtimers zich laattijdig aan. Dit staat tegenover 27% van de oldtimers die zich laattijdig aanboden. Er valt een sterk verschil op te merken tussen beide wagen-types. Dit uitstelgedrag is volgens minister Peeters een algemeen verschijnsel, waar ook COVID-19 een aandeel in heeft gehad. “We merken op dat een groeiend aantal oldtimers te laat worden aangeboden voor een periodieke keuring, dit is een teken aan de wand”, volgens Brecht Warnez. “Misschien was corona de oorzaak, maar het kan ook dat de onduidelijke regels de oldtimer-eigenaars onzeker maakten over het al dan niet behalen van een geldig keuringsbewijs.”

Groeiend aantal direct goedgekeurd

Van de 34.690 voertuigen onder O-plaat die vorig jaar in Vlaanderen naar de keuring trokken, werden 19.324 (ofwel 56%) vanaf de eerste keer goedgekeurd en 15.366 kreeg een herkeuring. “In 2021 groeide het aandeel oldtimers dat onmiddellijk een groen keuringbewijs met normale geldigheid kreeg van 53% naar 56%. Deze stijging is een goede zaak”, aldus Warnez die al meermaals pleitte voor meer duidelijke keuringsregels.

De voornaamste redenen voor afkeur zijn in volgorde van belangrijkheid: slecht afgestelde lichten, hoge uitstoot koolstofmonoxide, probleem met de ruitensproeiers, onvoldoende remkracht en olieverlies.

Verbetering doorlooptijd

De doorlooptijd, de periode vanaf de indiening van een oldtimerdossier tot het verzenden van de beslissing naar de keuringscentra, voor de periode april 2020 – maart 2021 bedroeg gemiddeld 91 dagen. In de periode april 2021 – december 2021 bedroeg deze gemiddeld 56 dagen. De doorlooptijd is met ruim 38% verbeterd.

Ik ben blij dat de minister inging op het voorstel om de oldtimerinstructie te herzien. Het werpt op dit vlak haar vruchten af. Dit is goed nieuws voor de eigenaars van oldtimers, ze hebben in het verleden al genoeg te kampen gehad met onzekerheden”, aldus parlementslid Warnez.

Nog aanpassingen nodig

De minister beloofde dat nu, na de publicatie van het Besluit van de Vlaamse regering over de keuring van de oldtimers, de instructie herzien zal worden. Hiervoor wordt overleg gepleegd met de stakeholders. “Ik roep de minister op om in overleg met de oldtimerverenigingen actie te ondernemen opdat verschillende aspecten van de keuring bijgestuurd kunnen worden. Het overleg met de stakeholders is hiervoor het uitgelezen moment”, stelt Brecht Warnez.

Gerelateerd nieuws

Binnenlands Bestuur

Meer dan 300.000 euro voor West-Vlaamse molens

In 2022 en 2023 maakte Vlaanderen meer dan driehonderd duizend euro vrij voor het onderhoud van molens. “Dit is echter nog niet voldoende. Het is belangrijk te blijven investeren in ons West-Vlaams cultureel erfgoed”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.

Binnenlands Bestuur

292 hectare en leegstaande en verwaarloosde bedrijfsruimtes

Het afgelopen jaar stond een groot aantal West-Vlaamse bedrijven, namelijk 639, leeg of zijn ze in een staat van ernstige verwaarlozing beland. “Als West-Vlamingen zijn we ondernemend van nature, maar te vaak ontbreekt de nodige ruimte om onze ideeën tot bloei te laten komen. Het is onze verantwoordelijkheid om bestaande bedrijfsgebouwen maximaal te benutten en leegstand en verwaarlozing te vermijden”, zegt Vlaams Parlementslid Brecht Warnez.

Binnenlands Bestuur

Gemeenten besparen elektriciteit van bijna 16.000 gezinnen

In reactie op de energiecrisis hebben talloze steden en gemeenten extra inspanningen geleverd om de openbare verlichting te verminderen door het doven en dimmen ervan. Tegelijkertijd zijn lokale overheden ook bezig met het overschakelen naar de energiezuinige LED-verlichtingstechnologie. Zo daalde het energieverbruik met maar liefst 13,8% gedurende vijf jaar, wat neerkomt op een jaarlijkse besparing van 54.791.778 kWh. Deze besparing is vergelijkbaar met het jaarlijkse energieverbruik van bijna 16.000 Vlaamse gezinnen. “De indrukwekkende daling van 13,8% in het energieverbruik voor openbare verlichting is niet alleen een stap naar een duurzamere toekomst, maar ook een concrete manier om de elektriciteitsfactuur te verlichten en dus zuinig om te gaan met het belastinggeld van onze burgers”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez die hierover vragen stelde aan minister Zuhal Demir.