Doorlooptijd oldtimerkeuring versnelt 38%

In 2021 bood 27% van de oldtimers zich te laat aan op de periodieke keuring. Het jaar ervoor bedroeg dit cijfer nog 17%, een stijging van 10%. “Enerzijds zijn er minder covid-maatregelen en anderzijds moet de nieuwe oldtimerinstructie voor meer duidelijkheid zorgen. Behalve de sterk verbeterde doorlooptijd is dit nog niet voelbaar in deze cijfers”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.

De Vlaamse Regering verplichtte een periodieke keuring voor oldtimers vanaf 17 mei 2018. Voertuigen ingeschreven met een O-kentekenplaat die meer dan 25 jaar in verkeer zijn gesteld moeten zich periodiek aanbieden op de autokeuring.

Laattijdig aanbieden voor keuring

In 2021 boden 16% van de niet-oldtimers zich laattijdig aan. Dit staat tegenover 27% van de oldtimers die zich laattijdig aanboden. Er valt een sterk verschil op te merken tussen beide wagen-types. Dit uitstelgedrag is volgens minister Peeters een algemeen verschijnsel, waar ook COVID-19 een aandeel in heeft gehad. “We merken op dat een groeiend aantal oldtimers te laat worden aangeboden voor een periodieke keuring, dit is een teken aan de wand”, volgens Brecht Warnez. “Misschien was corona de oorzaak, maar het kan ook dat de onduidelijke regels de oldtimer-eigenaars onzeker maakten over het al dan niet behalen van een geldig keuringsbewijs.”

Groeiend aantal direct goedgekeurd

Van de 34.690 voertuigen onder O-plaat die vorig jaar in Vlaanderen naar de keuring trokken, werden 19.324 (ofwel 56%) vanaf de eerste keer goedgekeurd en 15.366 kreeg een herkeuring. “In 2021 groeide het aandeel oldtimers dat onmiddellijk een groen keuringbewijs met normale geldigheid kreeg van 53% naar 56%. Deze stijging is een goede zaak”, aldus Warnez die al meermaals pleitte voor meer duidelijke keuringsregels.

De voornaamste redenen voor afkeur zijn in volgorde van belangrijkheid: slecht afgestelde lichten, hoge uitstoot koolstofmonoxide, probleem met de ruitensproeiers, onvoldoende remkracht en olieverlies.

Verbetering doorlooptijd

De doorlooptijd, de periode vanaf de indiening van een oldtimerdossier tot het verzenden van de beslissing naar de keuringscentra, voor de periode april 2020 – maart 2021 bedroeg gemiddeld 91 dagen. In de periode april 2021 – december 2021 bedroeg deze gemiddeld 56 dagen. De doorlooptijd is met ruim 38% verbeterd.

Ik ben blij dat de minister inging op het voorstel om de oldtimerinstructie te herzien. Het werpt op dit vlak haar vruchten af. Dit is goed nieuws voor de eigenaars van oldtimers, ze hebben in het verleden al genoeg te kampen gehad met onzekerheden”, aldus parlementslid Warnez.

Nog aanpassingen nodig

De minister beloofde dat nu, na de publicatie van het Besluit van de Vlaamse regering over de keuring van de oldtimers, de instructie herzien zal worden. Hiervoor wordt overleg gepleegd met de stakeholders. “Ik roep de minister op om in overleg met de oldtimerverenigingen actie te ondernemen opdat verschillende aspecten van de keuring bijgestuurd kunnen worden. Het overleg met de stakeholders is hiervoor het uitgelezen moment”, stelt Brecht Warnez.

Gerelateerd nieuws

Binnenlands Bestuur

“Cyberveiligheid lokale besturen moet niveau hoger”, stelt Brecht Warnez.

De hacking van het bestuur in Antwerpen, die nog steeds aan gang is, maakt ons terecht bezorgd omtrent dataveiligheid. “Totale veiligheid bestaat niet, maar we mogen onze ogen niet sluiten. We moeten er voor zorgen dat steden en gemeenten alles op alles zetten om hacking te vermijden”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez die hierover al meermaals vragen stelde.

Binnenlands Bestuur

Tijd voor eerlijkere financiering van West-Vlaamse gemeenten

In West-Vlaanderen krijgt een stad of gemeente gemiddeld 344 euro per inwoner uit het Gemeentefonds, dat de belangrijkste financieringsbron is voor steden en gemeenten. Daartegenover staat dat Antwerpen en Gent meer dan 1600 euro per inwoner krijgen. Dat blijkt uit cijfers van Vlaams Parlementslid Brecht Warnez. “De financiering van onze steden en gemeenten is volledig scheefgetrokken. Grootsteden Antwerpen en Gent lopen vandaag met 40% van de middelen weg terwijl daar slechts 12% van de Vlamingen woont. Onze West-Vlaamse steden en plattelandsgemeenten zijn hiervan de dupe. Die ongelijkheid is niet meer te verantwoorden”, zegt het parlementslid.

Verkeersveiligheid

Vlaanderen pompt 50 miljoen in West-Vlaamse fietspaden

Om de veiligheid van de fietser te bevorderen doet de Vlaamse overheid fietsinvesteringen, waarvan in 2022 50 miljoen euro naar West-Vlaamse fietsinfrastructuur gaat. Via het geïntegreerd investeringsprogramma (GIP) streeft Vlaanderen naar een vlotte, veilige en slimme mobiliteit. “We willen elk kind, senior, werkende… kortom elke West-Vlaming veilig in het verkeer kunnen laten fietsen. Daarom trekken we aan de kar om in onze provincie ook de fietsinfrastructuur in prima staat te krijgen”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.