De UiTPAS is een kaart die toegang vrijetijdsactiviteiten. Houders kunnen punten sparen telkens wanneer ze deelnemen aan culturele evenementen, zoals theater-, film- of muziekvoorstellingen, tentoonstellingen, sportactiviteiten en andere vrijetijdsactiviteiten. Deze punten kunnen vervolgens worden ingewisseld voor kortingen, gratis toegang of andere voordelen bij de deelnemende partners en organisaties.
Zonder de stigmatiseren krijgen mensen in kansarmoede ook specifieke kortingen bij deze activiteiten. “De pas heeft als doel mensen aan te moedigen deel te nemen aan activiteiten en financiële barrières te verminderen. Omdat iedereen een UiTPAS heeft, is het niet zichtbaar wie in aanmerking komt voor een kansarmoede-tarief. Dit vergemakkelijkt de toegang voor mensen in een kwetsbare situatie tot het sociale leven in de gemeente”, legt Maaike Derudder die burgemeester is in Sint-Gillis-Waas dat ook net instapte in het systeem.
Slechts in de helft van de steden en gemeente mogelijk
Uit cijfers die Brecht Warnez opvroeg bij Minister-president Jan Jambon blijken slechts de helft van de Vlaamse steden en gemeenten zo een UiTPAS aan te bieden.
“Vandaag twijfelen lokale besturen soms om in te stappen in de UiTPAS omdat daar administratieve kosten aan verbonden zijn. Die moeten we wegnemen”, zegt Brecht Warnez. “Daarnaast zijn heel wat steden en gemeenten niet goed op de hoogte van de mogelijkheden van zo een UiTPAS. Daarom moet er ook een gerichte overheidscampagne komen zodat iedereen die dit wil in het bezit is van de UiTPAS. Zo een campagne moet tweeledig zijn. Enerzijds moeten alle steden en gemeenten goed geïnformeerd worden over de UiTPAS en moet het voor hen zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden om in te stappen. Ik denk bijvoorbeeld aan een informatiebrochure of een webinar waarin alle informatie over de UiTPAS kan worden meegegeven. In tweede instantie kan dan een campagne worden uitgerold naar de inwoners van die gemeenten zelf.”
“De UiTPAS biedt de mogelijkheid om speciaal voor een bepaalde doelgroep gepersonaliseerde aanbiedingen te voorzien en op die manier het sociale leven voor iedereen toegankelijk te maken. Het is het middel bij uitstek om vereenzaming tegen te gaan”, besluiten De Rudder en Warnez.