CD&V wil recht op kwalitatieve studiebegeleiding na een niet-geslaagde starttoets voor elke student

Afgelopen vrijdag keurde de Vlaamse regering een aantal maatregelen goed om de studie-efficiëntie te verhogen. Daarbij zullen studenten verplicht worden om voor elke hogeronderwijsopleiding een starttoets af te leggen. Wie niet slaagt zal verplicht moeten remediëren. In het Vlaams Parlement riep Brecht Warnez deze middag op kwalitatieve studiebegeleiding te voorzien: “We mogen verwachten dat studenten aan de voorgespiegelde werkpunten werkt, maar elke student moet daarbij recht hebben op kwalitatieve begeleiding. Universiteiten en hogescholen kunnen dit er niet zomaar bijnemen”.

De starttoets is vandaag al ingevoerd bij een aantal opleidingen zoals Burgerlijk Ingenieur of de Lerarenopleiding. Minister Weyts wil dit nu uitrollen voor alle bacheloropleidingen. Studenten zijn verplicht om deel te nemen voor de start van hun opleiding. Wie niet slaagt voor de starttoets, zal verplicht worden om een remediëringstraject te volgen.

CD&V is voorstander van de maatregel, maar Vlaams Parlementslid Warnez bracht hierbij als onderwijsspecialist en gastdocent in UGent een belangrijke kanttekening aan: “De remediëring moet degelijk en effectief zijn. Het is niet iets die studiebegeleiders er vandaag kunnen bijnemen.”

Verder stelde Warnez vast dat de starttoetsen voor zijn partij enkel uitgerold kunnen worden in andere opleidingen als vastgesteld is dat de toets voldoende wetenschappelijk onderbouwd is.

Knipperlichten voor startende studenten

De Vlaamse regering wil nu verschillende knipperlichten voorzien voor startende studenten. Eerst en vooral na de starttoets waarbij eventuele werkpunten van studenten duidelijk worden. Verder zal een student die niet voor alle vakken slaagt, die vakken moeten opnemen. Tot slot zal wie twee keer niet slaagt voor de vakken, zich – behalve bij overmacht – niet meer mogen inschrijven voor het derde jaar.

Vlaams parlementslid Warnez: “Als we studenten optimaal hun talenten willen laten ontwikkelen, moeten we blijvend inzetten op een goede studievoortgang. Elke student mag falen maar voor de student is het evenzeer belangrijk dat hij of zij ook de nodige successen boekt. Het is de plicht om studenten te helpen om te slagen en voor hen daarbij de wegwijzer te zijn.”

Gerelateerd nieuws

Onderwijs

Meeste kans op slagen in hoger onderwijs voor leerlingen Grieks-Latijn

De slaagkansen voor een student in het hoger onderwijs hangen sterk af van de vooropleiding in hun secundair onderwijs. Dat blijkt uit een vraag van Vlaams Parlementslid Brecht Warnez (CD&V) aan minister Ben Weyts (N-VA). De richtingen Grieks-Wiskunde, Latijn-Wiskunde en Grieks-Latijn maar ook Bouw- en houtkunde spannen de kroon: respectievelijk 65%, 56%, 53% en 56% van de studenten met deze vooropleidingen behaalt een bachelordiploma binnen de vooropgestelde termijn. Bij alle andere vooropleidingen ligt het slaagpercentage ruim onder de 50%.

Onderwijs

Meer dan 44.000 studenten surfen naar ‘Moodspace’

Een half jaar geleden werd ‘Moodspace’ gelanceerd, een digitaal platform studentenwelzijn dat alle informatie bundelt over de mentale gezondheid en psychische klachten. Sindsdien werd het platform bezocht door meer 44.000 studenten en ruim 6.600 studenten vulden een zelftest in.