CD&V vraagt een hoorzitting in het parlement over psychologische ondersteuning van studenten

In de commissie Onderwijs van 25 maart riep CD&V op om snelle acties te ondernemen om studenten te ondersteunen na de nieuwe maatregelen ook in het hoger onderwijs. ““Een structureel beleid is nodig maar het is tijd voor onmiddellijke actie. Voor sommige studenten is het op dit ogenblik echt te veel. Niet alleen bij hun studies maar ook op persoonlijk vlak merken we dat ze er onderdoor gaan. Op korte termijn extra middelen voorzien voor studentenpsychologen en de uitrol van een bestaand online zelfhulp-platform is nodig”, zeggen parlementsleden Brecht Warnez en Katrien Schryvers.

De parlementsleden dienden hiertoe een conceptnota in in het parlement met concrete voorstellen. Ze willen deze zo snel mogelijk invoeren.

Studentenpsycholoog als basisdienstverlening

Universiteiten en hogescholen moeten voldoende psychologen kunnen inzetten. Uit de eerdere berichtgeving van de minister en de universiteiten zelf blijkt dat niet overal het geval te zijn.

“Voor ons moet elke student het recht hebben om vijf consultaties per academiejaar te kunnen hebben. Binnen de twee weken moeten ze een afspraak kunnen vastleggen. Veel universiteiten en hogescholen hieraan voldoen hier aan, maar niet allemaal. Elke student moet toch gelijk ondersteund worden?”, stelde Warnez in deze ochtend in de commissie. “Daarvoor moeten voldoende middelen zijn maar ook laatstejaars psychologie moeten ingezet worden. Als onderdeel van de stage bijvoorbeeld”.

Vlaanderenbreed inzetten op online zelfhulp

Uit het succes van de online zelfhulp, ook tijdens de COVID-19-crisis, moeten nu lessen worden getrokken. “Online zelfhulp is meer toegankelijk en is bovendien tijd- en plaatsonafhankelijk. Verschillende hoger onderwijsinstellingen hebben zich hiervoor al ingezet.”, stelt Katrien Schryvers. Daarbij verwijst ze naar het platform www.studerenzonderblokkeren.be dat al vijf jaar geleden werd ontwikkeld door de Artevelde Hogeschool. “Het is nu aan Vlaanderen om Vlaanderenbreed een initiatief op punt te stellen. Zo kan er één algemeen hulpverleningsplatform ontstaan waarop elke student in Vlaanderen kan terugvallen.”

Structureel probleem

Recente cijfers tonen dat het aantal studenten in Vlaanderen die langsgaan bij een studentenpsycholoog de afgelopen vijf jaar steeg van 9.553 tot 15.612, een stijging van 63 procent. “De coronacrisis deed er het voorbije jaar nog een schepje bovenop,” zeggen Vlaams parlementsleden Brecht Warnez en Katrien Schryvers. “De pandemie heeft het studentenleven ingrijpend beïnvloed: weinig sociaal contact en online lessen terwijl de werkdruk hoog blijft. Daarenboven gaven veel studenten aan te kampen met bijkomende kopzorgen zoals financiële problemen of een moeilijke thuissituatie. De Vlaamse Vereniging voor Studenten (VVS) trok hierover vorige week nog aan de alarmbel in een open brief.”

Volgens de volksvertegenwoordigers stelt de coronacrisis die problemen op scherp. “Maar ook los van corona is de nood vaak hoog en de hulpverlening beperkt. Nochtans is hulpverlening op die jonge leeftijd cruciaal:  mentale problemen op lange termijn hebben veelal hun oorsprong nog voor de leeftijd van 25 jaar”, zo stellen Warnez en Schryvers.

Gerelateerd nieuws

Onderwijs

Meer dan 44.000 studenten surfen naar ‘Moodspace’

Een half jaar geleden werd ‘Moodspace’ gelanceerd, een digitaal platform studentenwelzijn dat alle informatie bundelt over de mentale gezondheid en psychische klachten. Sindsdien werd het platform bezocht door meer 44.000 studenten en ruim 6.600 studenten vulden een zelftest in.

Economie

Aantal student-ondernemers in Vlaanderen op 4 jaar tijd met meer dan 70% gestegen

Vlaanderen telde in 2020 6.090 student-ondernemers, een stijging van bijna 70 % ten opzichte van 2017. “De wil om te ondernemen is aanwezig bij de Vlaamse studenten. Daarom moeten we het kader omtrent student-ondernemers verder perfectioneren, zodat zij op lange termijn een echte meerwaarde kunnen vormen voor de Vlaamse economie”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.