Studenten, begeleiders en psychologen aan het woord
Uit onderzoek van de Vlaamse Vereniging van Studenten (VVS) bij meer dan 16.000 studenten bleek al dat 1 op de 5 studenten kampt met psychische problemen die een ernstige impact hebben op hun thuis- en schoolsituatie. Hoewel de problematiek rond het mentale welzijn van studenten al langer bekend is, brengt de coronacrisis dit nu nog veel sterker aan het licht.
“We zijn daarom blij dat we het mentaal welzijn van studenten opnieuw op de politieke agenda kunnen zetten en dat ook onze voorstellen bij de hoorzitting grondig besproken worden in de onderwijscommissie”, geeft initiatiefnemer Brecht Warnez aan.
In de hoorzitting komen 5 experten (o.a. prof. Maarten Vansteenkiste en studentenpsycholoog Rebecca Leonard) en ervaringsdeskundigen aan het woord alsook een vertegenwoordiger van de Vlaamse Vereniging van Studenten.
Studentenpsycholoog als basisdienstverlening
“Voor ons moet elke student het recht hebben om vijf consultaties per academiejaar te kunnen hebben. Binnen de twee weken moeten ze een afspraak kunnen vastleggen. Veel universiteiten en hogescholen voldoen hieraan, maar niet allemaal. Elke student moet toch gelijk ondersteund worden?”, stelde Warnez eerder al in de commissie. De partij stelt daarom voor om dit basisrecht in decreet vast te leggen. “Daarvoor moeten voldoende middelen zijn maar ook laatstejaars psychologie moeten ingezet worden. Als onderdeel van de stage bijvoorbeeld.”
Uit cijfers die het parlementslid eerder opvroeg bij minister Weyts bleek al dat de vraag naar studentenspychologen steeds meer groeit. Het aantal studenten dat langs ging bij een studentenpsycholoog steeg de afgelopen vijf jaar van 12.004 naar 16.812.
Vlaanderenbreed inzetten op online zelfhulp
Uit het succes van de online zelfhulp, ook tijdens de COVID-19-crisis, trok de partij lessen en stelde daarom vorig jaar een online zelfhulpplatform specifiek voor studentenwelzijn voor. “Online zelfhulp is meer toegankelijk en is bovendien tijd- en plaatsonafhankelijk. Verschillende hoger onderwijsinstellingen hebben zich hiervoor al ingezet”, stelt Katrien Schryvers. Het platform werd in december 2021 gelanceerd en kreeg de naam ‘Moodspace’.
Structureel probleem
“De pandemie heeft het studentenleven omgegooid: weinig sociaal contact en vaak online lessen terwijl de werkdruk hoog bleef, minder inkomsten uit studentenarbeid… Als je met studenten praat voel je gewoon dat het voor sommigen onder hen echt lastig is”, vertelt Brecht Warnez die ook gastprofessor aan de UGent is.
Volgens de volksvertegenwoordigers maakt de coronacrisis de mentale noden zichtbaarder. “Maar ook los van corona is de nood vaak hoog en de hulpverlening beperkt. Nochtans is hulpverlening op die jonge leeftijd cruciaal: mentale problemen op lange termijn hebben veelal hun oorsprong in de jeugd. We kijken uit naar de uitkomst van het debat in de commissie en hopen op concrete acties”, sluit Katrien Schryvers af.