Brecht Warnez dringt aan op snelle oplossing voor fietsleasing

Op vraag van Vlaams parlementslid Brecht Warnez (CD&V) bevestigde Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers dat personeelsleden van steden en gemeenten geen financieel voordeel kunnen krijgen door het gebruiken van bedrijfsfietsen via leasing. Hoewel door deze uitspraak honderden personeelsleden van de stad Antwerpen maar ook van heel wat andere lokale besturen hierdoor in de onwettigheid verkeren, zal de minister niet proactief optreden. In overleg met VVSG en vakorganisaties zal gewerkt worden aan een snelle oplossing.

Het aanbieden van leasefietsen door werkgevers is in absolute opmars. Jaarlijks verdubbelt het aantal leasefietsen in de private sector. Ook lokale besturen moedigen hun personeelsleden steeds meer aan tot een duurzame woon-werkverplaatsing. Heel wat gemeenten en steden onderzoeken om het systeem van fietsleasing toe te passen binnen het bestuur. In een aantal steden en gemeenten zoals bijvoorbeeld Antwerpen en Mechelen is het systeem van fietslease al ingevoerd.

Bij fietslease wordt een fiets ter beschikking gesteld in ruil voor het inleveren van een ander voordeel (het zogenaamd ‘cafetariaplan-idee’). De in te leveren voordelen zijn bijvoorbeeld het inleveren van vakantiedagen en/of het inleveren van een deel van de eindejaarstoelage door het personeelslid. Uit een antwoord op een parlementaire vraag van Brecht Warnez blijkt dat die praktijk onwettelijk is.

Vlaams volksvertegenwoordiger Brecht Warnez: “De fiets verdient een gelijkwaardig financieel voordeel als de auto. Heel wat gemeentelijke personeelsleden en personeelsleden van de Vlaamse overheid willen de moeite doen om met de fiets naar het werk te komen. Als overheid moeten we vanuit klimaat- en mobiliteitsoogpunt het systeem van fietsleasing daarom aanmoedigen. Op dit ogenblik verkeren heel wat personeelsleden in verloningsonzekerheid. Ik dring daarom bij de minister aan om samen met de VVSG en de vakbonden een snelle oplossing te vinden.”.

Heel wat steden en gemeenten onderzoeken de piste van fietsleasing. Ook private partners houden op diverse plaatsen infosessies om fietsleasing aan te bieden. Zo is bijvoorbeeld voor 16 gemeenten uit West-Vlaanderen een onderzoek lopende tot invoeren van fietslease. De gemeente Wingene, maar ook steden als Roeselare en Izegem willen alvast zo snel mogelijk hun personeel op de fiets krijgen. De lokale besturen wachten nu op een aanpassing van de regelgeving.

Minister Somers beloofde dinsdagnamiddag in de commissie Binnenlands Bestuur om uiterlijk eind dit jaar een oplossing te hebben. Ook voor personeelsleden van de Vlaamse overheid zal de minister een regeling uitwerken zodat ook zij een financieel voordeel krijgen als ze een fiets leasen. Ondertussen zal de minister als toezichthouder de huidige stedelijke systemen van fietsleasing niet vernietigen. Als er een klacht komt, is de minister evenwel gehouden aan de wettelijke regels toe te passen en verliezen de personeelsleden van steden en gemeenten waar dit systeem reeds werd ingevoerd hun financieel voordeel.

Gerelateerd nieuws

Milieu

2,5 miljoen euro voor ontharding West-Vlaamse speelplaatsen

Via de projectoproep Natuur in je school zet de Vlaamse regering in op ontharding van speelplaatsen. “Voor 2023 gaat het om een investering van een goede 2,5 miljoen euro in 19 West-Vlaamse speelplaatsen die nu zal worden gerealiseerd”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.

Binnenlands Bestuur

Geldstromen naar Antwerpen nog groter dan gedacht

Elke West-Vlaming betaalt vandaag 1.393 euro aan de stad Antwerpen. In totaal krijgt de stad Antwerpen meer dan de hele provincie West-Vlaanderen. Deze subsidietransfers, die hoger liggen dan eerder geschat, zijn onthuld door een gedetailleerde financiële analyse van de krant ‘de Tijd’ en Vlaams Parlementslid Brecht Warnez (cd&v). Warnez benadrukt de oneerlijkheid van deze situatie: “De manier waarop onze steden en gemeenten worden gefinancierd, is volledig uit balans. Elke Vlaming zou gelijkwaardig moeten zijn. Landelijk Vlaanderen verdient meer centen en respect.”

Binnenlands Bestuur

Te weinig respect voor kleine steden en gemeenten

Het Gemeentefonds bestaat ondertussen twintig jaar, maar de meeste gemeenten in Vlaanderen lijken geen reden te zien om dit jubileum te vieren. Met een budget van meer dan 3 miljard euro in 2024 speelt het Gemeentefonds een cruciale rol in de financiering van onze steden en gemeenten. Ongeveer een kwart van hun inkomsten is afkomstig uit dit fonds, dat als een soort rijke suikertante fungeert. Maar laten we eerlijk zijn, slechts enkele gemeenten profiteren echt van deze financiële steun, met Antwerpen en Gent die rijkelijk van de taart eten.