Bidirectionele laadpalen ondanks goed idee nog in de kinderschoenen

Bidirectioneel laden is de techniek waarbij batterijen van elektrische auto's gebruikt worden als opslaglocatie voor groene stroom. “De techniek is veelbelovend, maar nog niet klaar om uit te rollen”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.

Op momenten waarop meer stroom wordt opgewekt dan nodig worden, bij bidirectioneel laden, de accu’s van voertuigen geladen. Ze leveren op het moment dat er een piek in de vraag naar elektriciteit is, stroom terug aan het netwerk (huis, bedrijf of laadpaal). Zo weet een slimme laadpaal wat de beste tijd is om een elektrische auto op te laden. Deze laadpaal kan bijvoorbeeld het laden ‘s nachts starten.

Pas als wagens er klaar voor zijn

Vlaanderen heeft als doelstelling vooropgesteld om tegen 2030 99.000 laadpunten te realiseren, of 1,5 per 100 inwoners”, geeft Brecht Warnez aan. De lokale besturen dienen nu een gemeentelijk laadplan op te stellen opdat dit doel bereikt kan worden. Zo stomen we ons klaar voor 1 miljoen elektrische wagens.

Hierbij worden op dit moment de bidirectionele laadpalen slechts gebruikt in proefprojecten zoals ‘DeeldeZon’. “Een veralgemeend gebruik van birectionele laadpalen kan pas opstarten als de constructeurs van elektrische wagens hiertoe hun toestemming geven en de wagens daarop zijn voorzien”, stelt het parlementslid. Volkswagen stelde onlangs zijn ID.Buzz voor die vanaf september op de markt komt en voorzien is op het birectioneel laden. Andere merken onderzoeken de mogelijkheden.

Veel obstakels

Het idee lijkt logisch en eenvoudig, maar uit het proefproject komen verschillende obstakels. Er is momenteel geen realistisch terugverdienmodel voor de investerende partners, het maakt elektrische wagens een stuk duurder, het zorgt voor lange wachttijden voor goedkeuring en aansluiting van de palen, … Tijdens de testfase kwamen daarnaast verschillende nieuwe technische uitdagingen naar boven, zowel bij het sturingsmodel in het gebouw als de bedrading bij de paal zelf. Verschillende software-protocollen moeten juist op elkaar afgestemd worden, de expertise zit gespreid, …

Door de testen in dit onderzoeksproject worden de moeilijkheden in de praktijk ontdekt. Het is duidelijk dat we nog niet klaar zijn om deze innovatie morgen voor iedereen toegankelijk te maken”, stelt Warnez. “We hebben er vertrouwen in dat het proces tot resultaten zal leiden, die vervolgens ingezet kunnen worden bij meerdere lokale besturen.”

Laadmogelijkheden blijven stijgen

Het laadvermogen van laadpalen wordt uitgedrukt in Charge Point Equivalent (CPE). Een laadpaal met een beperkt vermogen (3-7 kW) komt overeen met 1CPE, bij een laadpaal met een hoger vermogen (11-22 kW) zijn dat 2CPE. “Eind 2021 waren in Vlaanderen al ongeveer 10.500 CPE aanwezig, dit deels publiek en deels semi-publiek”, weet Warnez. “Momenteel zijn er in West-Vlaanderen 545 of minst inwoners per laadmogelijkheid, in Limburg zijn er dat met 807 meest”, sluit Brecht Warnez af.

ProvincieAantal inwoners per CPE
Antwerpen715
Limburg807
Oost-Vlaanderen573
Vlaams-Brabant615
West-Vlaanderen545

Aantal inwoners per CPE per provincie (eind 2021)

Gerelateerd nieuws

Milieu

Gemeente Wingene vergroent verstandig

Het gemeentebestuur tekende op 25 oktober 2021 in op het Lokaal Energie en Klimaatpact van Vlaanderen. Hierin staan de doelstelling om één boom per inwoner, 0,5 meter haag per inwoner en één extra groenperk per 1.000 inwoners te realiseren. Concreet gaat het dus om meer dan 15.000 bomen, 7,5 km haag en 10 groenperken. Dit allemaal tegen 20230. Raadslid Sandra Ketels, vroeg aan schepen Brecht Warnez naar de stand van zaken rond de vergroening in de eigen gemeente.

Milieu

Bijna 300 Wingense gezinnen bezoeken thermoloket

De gemeente Wingene wil haar gezinnen en ondernemers ondersteunen bij het voorkomen van energieverspilling. In de gemeenteraad van 25 maart vroeg raadslid Stefaan Verhelle meer over de resultaten van de thermocar. Schepen van milieu en klimaat, Brecht Warnez, kon alvast meegeven dat 300 gezinnen het thermoloket bezochten. In geen enkele gemeente is de respons zo groot als in Wingene.

Milieu

2,5 miljoen euro voor ontharding West-Vlaamse speelplaatsen

Via de projectoproep Natuur in je school zet de Vlaamse regering in op ontharding van speelplaatsen. “Voor 2023 gaat het om een investering van een goede 2,5 miljoen euro in 19 West-Vlaamse speelplaatsen die nu zal worden gerealiseerd”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.