Thema ‘Helden en schurken’
De Jeugdboekenmaand staat dit jaar in teken van helden en schurken. Want wat zouden verhalen zijn zonder hun helden en schurken?
“Tijdens de Jeugdboekenmaand halen we alles uit de kast om kinderen in onze gemeente aan het lezen te krijgen”, vertelt Schepen Brecht Warnez. “We hopen dat zoveel mogelijk kinderen de weg vinden naar de bibliotheek, want er zal van alles te doen zijn rond het thema ‘Helden en schurken’”, vertelt Brecht Warnez, schepen van Bibliotheek.
Activiteiten in de bib
“Starten doen we met twee filmvoorstellingen in de bib”, vult bibliothecaris Christine Fransoo aan. “Op maandag 28 februari toveren we de bib voor één dagje om tot een leuke kidscinema, met twee heldenfilms op het programma: ‘Ridder Muis’ voor kleuters en ‘Superjuffie!’ voor lagere schoolkinderen.” Bij de film ‘Ridder Muis’ wordt er aanvullend nog een kleine knutselworkshop voorzien. Verder organiseren Team Jeugd en Team Bibliotheek op woensdag 2 maart een workshop striptekenen. Tijdens deze workshop creëren kinderen, onder begeleiding van een professionele lesgever, hun eigen heldenstripverhaal!
Specifiek aanbod naar Wingense scholen
“Om zoveel mogelijk kinderen tijdens de Jeugdboekenmaand te bereiken, bieden we aan de Wingense scholen auteurslezingen en klasbezoeken aan”, vertelt schepen Brecht Warnez. De bibliotheek organiseert maar liefst 17 auteurslezingen rond het thema ‘Helden en schurken’ met auteurs Kim Crabeels, Stefan Boonen, Guy Daniëls, Luc Descamps en Bart Van Puyenbroeck; striptekenaar Steven De Rie en verhalenvertellers van Studio Gekko. “We geloven sterk in het belang van deze auteurslezingen, omdat een goede lezing de drempel verlaagt om een boek te beginnen lezen. Het wekt nieuwsgierigheid en leeshonger op bij de kinderen en het verruimt hun blik op de literaire wereld”, legt schepen Brecht Warnez uit.
Naast de auteurslezingen kunnen leerlingen van het derde tot het zesde leerjaar op klasbezoek komen in de bib. “Speciaal voor de Jeugdboekenmaand ontwikkelden we een digitaal spel ‘Bibster’, dat leerlingen op tablets in de bib kunnen spelen. Al spelenderwijs leren leerlingen op een leuke manier de bibliotheek en de werking ervan beter kennen”, sluit bibliothecaris Christine Fransoo af.