Bezoek bij studentenpsycholoog stijgt met 63% op vijf jaar tijd

Het mentaal welbevinden van studenten is tijdens de coronacrisis zeer belangrijk maar ook voordien zijn alarmerende signalen te merken. Het aantal studenten dat langs ging bij een studentenpsycholoog steeg de afgelopen vijf jaar van 9.553 naar 15.613. Vlaams parlementslid Brecht Warnez vroeg cijfers op en kaart samen met JONGCD&V de problematiek aan: “De wachtrijen bij studentenpsychologen worden steeds groter. Elke student moet recht hebben op vijf sessies bij de psycholoog en er moet verder in online hulp en zelfhulp geïnvesteerd worden.”

In Vlaanderen is elke hogeschool en universiteit verplicht om studenten activiteiten aan van medische en psychologische dienstverlening. Elke instelling kan dit op hun eigen manier doen. Overal worden groepsactiviteiten aangeboden al blijft de deelname daaraan door studenten eerder beperkt.

Dit is anders bij de individuele psychologische hulpverlening.  Dat blijkt uit de recente cijfers die Vlaams volksvertegenwoordiger Brecht Warnez opvroeg. In het academiejaar 2018-2019 brachten maar liefst 15.613 studenten één of meerdere bezoeken aan de studentenpsycholoog. Dit is een stijging van 63% ten opzichte van vijf jaar geleden.

Academiejaar2014-20152015-20162016-20172017-20182018-2019
Totaal9.55312.04114.42514.51615.613

De Erasmushogeschool Brussel en LUCA School of Arts bieden geen eigen psychologische of psychotherapeutische consultaties aan en zitten niet in deze cijfers.

“Het stijgend aantal bezoeken bij studentenpsychologen is te verklaren door een combinatie van twee zaken. Vooreerst zie je dat universiteiten en hogescholen sterk sensibiliserend werken rond het mentaal welzijn van studenten. Het taboe wordt hierdoor doorbroken. Ten tweede zie je ook dat er een steeds stijgende druk is op studenten. Daar zijn veel factoren de oorzaak van. Denken we bijvoorbeeld aan de sociale media maar ook de algemene sterkere prestatiedruk in de maatschappij.”, zegt Brecht Warnez die zelf ook als professor aan de Universiteit Gent aan studenten lesgeeft.

Studentenpsycholoog als een basisrecht

“Het belang van een studentenpsycholoog is niet te onderschatten.”, stelt Sander Vanmaercke vanuit de werkgroep onderwijs van JONGCD&V. “Hij of zij is zeer toegankelijk en laagdrempelig voor studenten en dat is net hun kracht. Ze staan dicht bij de studenten. Ze kennen hun leergebonden en typische studentenproblemen. Bovendien zijn zij aanwezig op de campus en kunnen ze op die manier discretie garanderen. Zo komen er van studentenpsychologen geen facturen toe bij ouders.”

De CD&V-jongeren pleiten daarom dat elke student recht heeft op vijf consultaties op jaarbasis bij studentenpsychologen. “We merken nu dat er vaak wachttijden zijn bij studentenpsychologen.  In elke universiteit en hogeschool moeten daarom voldoende psychologen of therapeuten aanwezig zijn om elke student binnen de twee weken een afspraak te kunnen garanderen.”, stelt Vanmaercke. De jongeren vragen daarom aan minister van onderwijs Ben Weyts om meer middelen te voorzien voor de studentenvoorzieningen en ook vast te leggen dat deze enkel voor psychologische dienstverlening kunnen worden aangewend.

Online zelfhulp Vlaanderen breed als alternatief aanbieden

Brecht Warnez ziet ook in de online hulpverlening een sterk alternatief. Hij trekt lessen uit de coronacrisis waarbij websites zoals depressiehulp.be en druglijn.be meer dan ooit gebruikt worden.

“Zo’n online hulpverlening werkt getrapt. In een eerste fase vult de student een zelftest in over typische studentenproblemen zoals faalangst of uitstelgedrag. Daarna krijgt de studenten meer info over hoe hij of zij dit kan aanpakken en ook specifieke oefeningen. Tot slot kan de student rekenen op individuele begeleiding, via een online of fysiek gesprek.”, zegt Warnez.

Het parlementslid verwijst daarbij naar de vijf jaar geleden al door Artevelde Hogeschool ontwikkelde de website www.studerenzonderblokkeren.be die een succes blijkt te zijn. Andere hogeronderwijsinstellingen zoals de Karel  de Grote Hogeschool, Thomas More en de Universiteit Antwerpen sloten zich hier al bij aan.

“Hierop moet de Vlaamse overheid bouwen en de ervaringen opnemen om zo tot één algemeen online hulpverleningsplatform te komen waarop élke student in Vlaanderen een beroep kan doen. Het is een nog toegankelijkere manier van psychologische hulp waarvan een student bovendien tijd- en plaatsonafhankelijk van kan genieten.”, sluit Warnez af.

Gerelateerd nieuws

Onderwijs

‘Slechts’ vier op tien studenten studeert niet tijdig af bij graduaatsopleidingen

De vraag naar studenten met een graduaatsopleiding vanuit het arbeidsveld is groot, ook studenten zelf kiezen steeds vaker voor deze opleidingsvorm. Zes op tien studenten zijn diploma binnen de vooropgestelde studieduur van twee jaar. Dat is beter dan in de rest van het hoger onderwijs waar slechts één op drie zijn bachelordiploma tijdig behaalt. “De graduaatsopleidingen worden steeds populairder, en werkgevers hebben er ook steeds meer vraag naar. Maar het probleem is dat op dit moment er niet genoeg geld voor vrijgemaakt. Ik wil dit op de agenda van de commissie onderwijs. We moeten hier in het parlement de komende maanden openlijk over discussiëren, het werkveld beluisteren en het financieringssysteem veranderen, zodat het eerlijker wordt”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez die hierover een vraag stelde aan minister Ben Weyts (NV-A).

Cultuur

6,5 miljoen euro voor renovatie van beschermde schoolgebouwen

Vlaanderen geeft dit jaar 6.587.261 euro subsidie aan acht scholen om hun gebouwen te restaureren. Het gaat om scholen Antwerpen, Vlaams-Brabant en Oost-Vlaanderen. Dat blijkt uit een vraag van Parlementslid Brecht Warnez (cd&v) aan minister Diependaele (N-VA). “Onderwijsgebouwen zijn niet alleen belangrijk voor het verstrekken van onderwijs, maar ze dragen ook bij aan het behoud van ons waardevol onroerend erfgoed. Ze zijn deel van onze Vlaamse culturele identiteit en geschiedenis”, zegt parlementslid Brecht Warnez.

Onderwijs

Meer slaagkansen via betere oriëntering en coaching

De grote verschillen in slaagkansen, afhankelijk van de vooropleiding in het middelbaar, blijven bestaan. “Het is belangrijk dat studenten alle kansen krijgen om hun talent te benutten. Maar daarnaast is het ook essentieel dat ze geïnformeerd zijn wanneer ze goed geïnformeerd zijn bij het maken van beslissingen over hun toekomst en dat ze toegang hebben tot begeleiding en coaching wanneer dat nodig is”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.