Al 223 km West-Vlaamse fietspaden worden bij vriesweer met pekel gedooid

De Vlaamse overheid is verantwoordelijk voor het gewestelijke wegennet. In de winterperiode is er kans op sneeuw en ijzel. Dit brengt risico’s met zich mee. Strooizout is het meest gebruikte dooimiddel. “Op fietspaden werkt zout vaak minder goed en het heeft ernstige effecten op het milieu”, geeft Brecht Warnez aan. “Hierdoor zet het Agentschap Wegen en Verkeer steeds meer in op pekel.”

Vrijliggende fietspaden

In West-Vlaanderen zijn heel wat fietspaden in het beheer van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Hierbij moet opgemerkt worden dat er bij de keuze van de techniek om te dooien, een onderscheid gemaakt wordt tussen de aanliggende en de vrijliggende fietspaden.

Aanliggende fietspaden worden mee opgenomen in de trajecten van de strooiers voor de wegen en worden dus standaard met nat-zout gestrooid.

“Op de vrijliggende fietspaden wordt specifiek materieel voor de fietspaden ingezet. Hier kan men pekelspoeiers inzetten”, zegt Vlaams Parlementslid Brecht Warnez.

7 trajecten in West-Vlaanderen

“Het werken met pekel heeft verschillende voordelen. Enerzijds zorgt het ervoor dat de zoutconcentraties lager gehouden worden zodat de ecologische impact beperkter wordt, anderzijds zorgt pekel ervoor dat het onmiddellijk kan inwerken en er geen inwerktijd nodig is.”

Het gebruik op fietspaden evalueert minister Peeters (Open VLD), aan wie Brecht Warnez (CD&V) de cijfers opvroeg, als positief omwille van de snelle inwerking van het smeltmiddel.

“Dit jaar wordt in West-Vlaanderen bij vriesweer al 223 km fietspad met pekel gedooid”, rekende Brecht Warnez uit.

 Gemeenten – wegenTotaal aantal kmAantal km strooien
1Kortrijk Wevelgem Gullegem – N8 ; N395a ; N395b en de N3434614
2Kortrijk; Aalbeke en Kuurne – N395a; N395b; N395e, N50; R36; N43 en de N32337,816,5
3Deerlijk; Vichte; Anzegem; Kerkhove; Tiegem; Avelgem en Knokke5925
4Pittem – Ardooie – Hooglede – Roeselare -N35c – N50 – N37 – R32 – N324343
5Pittem – Ardooie – Meulebeke – Ingelmunster – Oostrozebeke – Wielsbeke – N35c – N50 – N3575045
6Pittem – Tielt – Ruiselede – Aalter – N35c – N37 – N355140
7Pittem – Wingene – Tielt N35c – N50 – N370 – N3274040

4,9 miljoen euro

Het is de bedoeling van de overheid om in de toekomst meer fietspaden met pekel te dooien. Momenteel worden er in Vlaanderen per jaar een 20-tal fietspadstrooiers aangekocht door het Agentschap Wegen en Verkeer. In totaal zullen 147 fietspadpekelsproeiers worden aangekocht voor een budget van 4.891.425 euro nodig.

“Investeringen in fietsveiligheid en milieuwinst renderen op termijn”, sluit Brecht Warnez af.

Gerelateerd nieuws

Milieu

Bezoek biologische varkenskweker BioVar.be

Op dit moment wordt iedereen gevraagd om de impact van het stikstofakkoord na te gaan. “Het is goed dat we luisteren naar de zorgen en suggesties van al onze landbouwers, ze zorgen voor onze voedselzekerheid”, zeggen Vlaams parlementsleden Brecht Warnez en Bart Dochy die minister Brouns uitnodigden naar Ruiselede.

Regio

Veiligheidsingrepen op twee kruispunten in Beernem

Het gemeentebestuur van Beernem pleit al langer om het kruispunt van de Wingenesteenweg en de H. ‘d Ydewallestraat en dat van de Stationsstraat en de Sint-Andreaslaan veiliger te maken. “Vlaanderen start nu de aanpak van dossiers, in overleg met het lokaal bestuur, op”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.

Verkeersveiligheid

371 hoppinpunten op komst in West-Vlaanderen

In West-Vlaanderen worden 371 Hoppinpunten ingericht. Op deze punten wordt alles voorzien om het vlot overstappen tussen soorten vervoersmiddelen zoals de auto, (deel)fiets, de bus of de trein mogelijk te maken. “Deze Hoppinpunten zijn broodnodig om de mensen alle mogelijkheden te geven om de juiste combinaties te maken om zich te kunnen verplaatsen naar bv. hun werk of de school”, aldus Brecht Warnez.