Al 223 km West-Vlaamse fietspaden worden bij vriesweer met pekel gedooid

De Vlaamse overheid is verantwoordelijk voor het gewestelijke wegennet. In de winterperiode is er kans op sneeuw en ijzel. Dit brengt risico’s met zich mee. Strooizout is het meest gebruikte dooimiddel. “Op fietspaden werkt zout vaak minder goed en het heeft ernstige effecten op het milieu”, geeft Brecht Warnez aan. “Hierdoor zet het Agentschap Wegen en Verkeer steeds meer in op pekel.”

Vrijliggende fietspaden

In West-Vlaanderen zijn heel wat fietspaden in het beheer van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Hierbij moet opgemerkt worden dat er bij de keuze van de techniek om te dooien, een onderscheid gemaakt wordt tussen de aanliggende en de vrijliggende fietspaden.

Aanliggende fietspaden worden mee opgenomen in de trajecten van de strooiers voor de wegen en worden dus standaard met nat-zout gestrooid.

“Op de vrijliggende fietspaden wordt specifiek materieel voor de fietspaden ingezet. Hier kan men pekelspoeiers inzetten”, zegt Vlaams Parlementslid Brecht Warnez.

7 trajecten in West-Vlaanderen

“Het werken met pekel heeft verschillende voordelen. Enerzijds zorgt het ervoor dat de zoutconcentraties lager gehouden worden zodat de ecologische impact beperkter wordt, anderzijds zorgt pekel ervoor dat het onmiddellijk kan inwerken en er geen inwerktijd nodig is.”

Het gebruik op fietspaden evalueert minister Peeters (Open VLD), aan wie Brecht Warnez (CD&V) de cijfers opvroeg, als positief omwille van de snelle inwerking van het smeltmiddel.

“Dit jaar wordt in West-Vlaanderen bij vriesweer al 223 km fietspad met pekel gedooid”, rekende Brecht Warnez uit.

 Gemeenten – wegenTotaal aantal kmAantal km strooien
1Kortrijk Wevelgem Gullegem – N8 ; N395a ; N395b en de N3434614
2Kortrijk; Aalbeke en Kuurne – N395a; N395b; N395e, N50; R36; N43 en de N32337,816,5
3Deerlijk; Vichte; Anzegem; Kerkhove; Tiegem; Avelgem en Knokke5925
4Pittem – Ardooie – Hooglede – Roeselare -N35c – N50 – N37 – R32 – N324343
5Pittem – Ardooie – Meulebeke – Ingelmunster – Oostrozebeke – Wielsbeke – N35c – N50 – N3575045
6Pittem – Tielt – Ruiselede – Aalter – N35c – N37 – N355140
7Pittem – Wingene – Tielt N35c – N50 – N370 – N3274040

4,9 miljoen euro

Het is de bedoeling van de overheid om in de toekomst meer fietspaden met pekel te dooien. Momenteel worden er in Vlaanderen per jaar een 20-tal fietspadstrooiers aangekocht door het Agentschap Wegen en Verkeer. In totaal zullen 147 fietspadpekelsproeiers worden aangekocht voor een budget van 4.891.425 euro nodig.

“Investeringen in fietsveiligheid en milieuwinst renderen op termijn”, sluit Brecht Warnez af.

Gerelateerd nieuws

Binnenlands Bestuur

cd&v wil meer centen voor landelijk Vlaanderen

Uit een onafhankelijke studie blijkt dat de financiering van de gemeenten eerlijker moet. “Wat we al jaren zeggen, wordt nu ook bevestigd. Vlaanderen moet de centrumsteden, de kleinere steden en de gemeenten meer centen geven. Landelijk Vlaanderen verdient meer respect. Zo moeten we Antwerpen en Gent geen pijn doen, krijgt de rest meer en is er minder administratieve overlast”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez die al jaren op die nagel klopt.

Milieu

Bijna 300 Wingense gezinnen bezoeken thermoloket

De gemeente Wingene wil haar gezinnen en ondernemers ondersteunen bij het voorkomen van energieverspilling. In de gemeenteraad van 25 maart vroeg raadslid Stefaan Verhelle meer over de resultaten van de thermocar. Schepen van milieu en klimaat, Brecht Warnez, kon alvast meegeven dat 300 gezinnen het thermoloket bezochten. In geen enkele gemeente is de respons zo groot als in Wingene.