Actieplan ‘Zuurstof voor studenten’

Voor studenten uit het hoger onderwijs wegen de gevolgen van de coronacrisis bijzonder zwaar: online lessen, amper sociaal contact en vooral geen normaal studentenleven. Bovendien zorgt het gebrek aan perspectief voor steeds meer mentale problemen. Vlaams parlementsleden Brecht Warnez en Katrien Schryvers zochten een antwoord op de vele noodkreten van studenten in de media en in hun omgeving. Na een participatief traject met studenten zelf, schuiven ze vandaag in een actieplan vijf concrete acties naar voor om samen met de universiteiten, hogescholen en hun partners de studenten te versterken.

Met hun actieplan ‘Studentenwelzijn’ willen Vlaams parlementsleden Brecht Warnez en Katrien Schryvers een antwoord bieden op de vele noodkreten rond welzijn bij studenten. In het plan staan studenten centraal: hun zorgen, hun ideeën, hun oplossingen.

Dit actieplan vertrekt daarom vanuit een intensief participatietraject. Na individuele babbels met studenten kozen we er resoluut voor om ‘Zuurstof.be’ in te zetten. Dit is het nieuwe participatieplatform dat CD&V-voorzitter Joachim Coens midden november lanceerde”, legt Brecht Warnez uit.

Via het opgezette interactieve studentenplatform konden alle studenten (CD&V-lid of niet) hun zorgen, ideeën of voorstellen kwijt. Aan de hand van thema’s werd online gedebatteerd over hoe  – en hoe toepasselijk kan een naam zijn – studenten meer zuurstof kunnen krijgen in deze coronatijden.

Via de aangebrachte knelpunten op Zuurstof.be werden twee rechtstreekse dialoogmomenten mét studenten georganiseerd.

Eerst werden alle studenten uitgenodigd op een open studentenoverleg. Een tweede overlegmoment beperkte zich tot alle studentenvertegenwoordigers van onze universiteiten en hogescholen. Ondertussen liep het debat op Zuurstof.be verder en mailden, belden of whatsappten ook met verschillende studenten. Elk idee en elke zorg is waardevol”, zo vult Katrien Schryvers aan.

Vijf concrete acties

Van daaruit stelden de parlementsleden een plan op met vijf concrete, realistische en op korte termijn haalbare acties.

  • Veilige studie- en examenruimtes in alle steden en gemeenten

Er is nood aan een gefaseerde duidelijke toelating tot inrichten van studieruimtes. “We willen een focus op lokale studieplaatsen binnen een duidelijk kader en lokale examenruimtes voor kwetsbare studenten”, zegt Brecht Warnez.

  • Dienst voor studentenvoorzieningen (‘stuvo’) als aanspreekpunt en spreekbuis voor netwerk van organisaties en initiatieven in de stad

Brecht Warnez: “Per stad creëert en versterkt een verbindingsfiguur de netwerken van alle aanbieders van studenteninitiatieven. Nu is het aanbod vaak onbekend, net daarom willen we dat de diensten studentenvoorzieningen instaan voor centrale en brede communicatie.”

  • OCMW’s moeten kennis delen over en samen met de stuvo’s proactief op zoek gaan naar studenten met financiële moeilijkheden

Het is voor studenten moeilijk om hun financiële problemen aan te kaarten. Katrien Schryvers: “Hen een laagdrempelig aanspreekpunt geven, maar ook proactief opsporen zijn prioriteiten. OCMW’s moeten hiervoor samenwerken met de studentenvoorzieningen.”

  • Individueel contact tussen studenten mogelijk maken

Veel studenten hebben nood aan gecontroleerde (studenten)omgevingen. “We vragen aan lokale besturen en hoger onderwijsinstellingen om veilige gecontroleerde studentenomgevingen in de buitenlucht te creëren. Studenten leven op kot, er moet keuzemogelijkheid zijn tussen de studentenkotbubbel en de gezinsbubbel”, geeft Warnez aan.

  • Garanderen van een luisterend oor eventueel gevolgd door begeleiding

 “We willen buddy’s voorzien en opleiden De peer to peer-support tussen studenten is een ideaal alternatief voor psychologen”, weet Schryvers. Toch moet elke student – naast online zelfhulp – toegang tot de studentpsycholoog hebben.

 “In elke universiteit en hogeschool moeten voldoende psychologen aanwezig zijn om elke student binnen de twee weken een afspraak te kunnen garanderen. Een basisrecht van vijf consultaties is een minimum”, stelt Katrien Schryvers.

Twee algemene principes

Transversaal lopen door de acties heen twee principes.

We stellen duidelijk dat bij elke stap de eerstejaars – die nauwelijks kennis konden maken met het hoger onderwijs – en de meest kwetsbare studenten onze eerste aandacht verdienen”, stelt Vlaams parlementslid Brecht Warnez. “Verder moet ook elke actie starten met de bedoeling om perspectief te bieden aan studenten. Het zijn de angst en onzekerheid die wegen” vult Katrien Schryvers aan. “Positieve boodschappen gericht op de toekomst moeten de fundamenten vormen van elk initiatief. Met dit actieplan zetten we hiertoe de eerste stap. We zijn bijzonder trots dat we samen met de studenten tot deze concrete beleidsinitiatieven zijn gekomen. Eén ding is zeker na dit intens overleg met studenten: onze toekomst is verzekerd”, sluiten ze af.

Gerelateerd nieuws

Onderwijs

West-Vlaamse scholen smeken om extra bouw- en huurkansen

“Verschillende scholen hebben dringend nood aan extra leslokalen. Ik roep de minister op om een nieuwe ‘oproep huursubsidies’ te lanceren. Onze kinderen verdienen eigentijdse leslokalen, om zo de kwaliteit van ons onderwijs te verbeteren”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez die hierover vragen stelde aan minister Demir (N-VA).

Cultuur

Bib Wingene viert Jeugdboekenmaand

Lezingen van jeugdauteurs, klasbezoeken met VR-brillen, extra animatie in thema ‘sport & spel’ … “Onze bib bruist van leven tijdens de Jeugdboekenmaand”, vertelt Brecht Warnez, schepen van Bibliotheek. “Op zondagochtend 24 maart maken we het tussen 10 en 12 uur extra gezellig met leuke kinderanimatie van reizend speeltheater Kip van Troje. Iedereen is welkom!”