Vlaanderen is een regio van ondernemers en een motor van onze welvaartstaat. De school moet daarom de eerste plaats zijn om nieuw ondernemingstalent de kans te geven om zich te ontwikkelen.
“Het ultieme doel is dat studenten ondernemen als iets vanzelfsprekend beschouwen en dat ze omgeven worden door organisaties die hen in hun ondernemingszin stimuleren, informeren, in gang zetten, ondersteunen en doorverbinden naar ondernemerschap”, weet Brecht Warnez.
Toch zien we dat jaar na jaar het aantal mini-ondernemingen achteruit gaat. Waar in 2014 nog 7.747 mini-ondernemingen blijkt uit de recentste cijfers dat dit in het schooljaar 2020-2021 er een terugval is met 20%. In een mini-onderneming leren scholieren in het secundair onderwijs hoe ze zelf kapitaal kunnen inzamelen, een product ontwikkelen en verkopen, een marketingcampagne opstarten.
School-/academiejaar | Mini-ondernemingen |
2014-2015 | 7.747 |
2015-2016 | 7.260 |
2016-2017 | 6.905 |
2017-2018 | 6.689 |
2018-2019 | 7.390 |
2019-2020 | 6.458 |
2020-2021 | 6.206 |
Totaal studenten | 48.655 |
Absolute afname | 1.541 |
Procentuele afname | -20% |
Nieuw actieplan nodig
Verschillende organisaties zoals Vlajo, Unizo of Voka bieden met steun van overheidsagentschap Vlaio projecten aan voor ondernemende leerlingen en studenten. Ook scholen zetten hierop in. Toch is enige coördinatie nodig vanuit Vlaanderen.
“We moeten scholen steunen bij het realiseren van eindtermen rond ondernemen en zo komen tot ondernemende scholen. Ik roep op om werk te maken van een nieuw actieplan rond ondernemend onderwijs”, sluit Brecht Warnez af.
Minister Weyts beloofde dit reeds in zijn beleidsnota onderwijs waar hij ondernemerszin, ondernemerschap en ondernemerschapscompetentie wil ontwikkelen.
Wél succes in het hoger onderwijs
De evolutie die we zien in het secundair onderwijs staat in schril contrast met de evolutie in het hoger onderwijs. Vlaanderen telde in 2020 6.090 student-ondernemers, een stijging van bijna 70 % ten opzichte van 2017. Ook het aantal ‘Small Business Projects’ steeg met maar liefst 32% tot 2.768 projecten per academiejaar. Deze SBP’s zijn projecten van Vlajo (Vlaamse Jonge Ondernemingen) waar studenten de ondernemingsskills en -zin worden aangeleerd.
“Je merkt op de universiteit en de hogeschool dat de studenten meer en meer interesse tonen in hun eigen onderneming. Ze willen iets doen met de kennis die ze opbouwen. Voor velen is de begeleiding bij hun onderneming zelfs een criterium om te kiezen naar welke universiteit of hogeschool ze kiezen”, zegt Brecht Warnez die zelf gastprofessor is aan de UGent.