Aanpak voor zwart verkeerspunt Leopold II-laan, Leopold I-laan, Scheepsdalelaan in Brugge

Sinds enkele jaren wordt een dynamische lijst gepubliceerd van gevaarlijke verkeerspunten met het oog op de wegwerking ervan. Door middel van infrastructurele ingrepen wordt gepoogd de gevaarlijke punten veiliger te maken en desgevallend een daling in het aantal verkeersslachtoffers teweeg te brengen. “Het is goed dat Vlaanderen in overleg met het lokale bestuur de zwarte punten aanpakt”, stelt Vlaams Parlementslid Brecht Warnez.

Brecht Warnez volgt in het Vlaams Parlement nauwgezet dit dossier dat voor de verkeersveiligheid een grote impact heeft. Hij vroeg minister Lydia Peeters (Open VLD) naar een stand van zaken.

Ingrepen om ongevallen te vermijden

De werken in Brugge hebben als doel om de fietspaden uit het kruispunt te trekken Er wordt een eigen verkeerslicht voor fietsers voorzien”, geeft Brecht Warnez aan. “Hierdoor kan een conflictvrije regeling voor de fietsers langs de N9 (Scheepsdaelelaan) worden ingevoerd en, zodra mogelijk, een vierkant groenfase. Hierbij krijgen alle fietsers tegelijk groen licht.”

Op de Leopold II-laan werd door stad Brugge het centrale dubbelrichtingsfietspad reeds vroeger ontdubbeld om een beter overzicht voor de fietser en de bestuurders te krijgen en zo de kans op dodehoekongevallen te verkleinen.

Maatregelen in concensus met de stad

De werken die nu in uitvoering zijn, zijn in concensus genomen en gedragen door het stadsbestuur. Brugge was in deze pilootstad in de samenwerking SAVE 2.0. Dit is een samenwerking tussen de vereniging Ouders van Verongelukte Kinderen en het departement Mobiliteit Openbare Werken. Hierbij werd onder andere gewerkt aan een methodiek voor ongevalsanalyses, het afleiden van veiligheidsmaatregelen en het vormen van een maatregelenpakket per ongeval.

Brecht Warnez: “Precies voor deze locatie gebeurde een uitgebreide ongevalsanalyse. Samen met de dienst preventie en mobiliteit van de stad, de lokale politie, MOW en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) werden na de analyse, bepaalde hypotheses en aanbevelingen uitgewerkt.”

Werken gestart

De werken zijn gestart op 18 januari. Aangezien tijdens de wintermaanden zal gewerkt worden, is de timing zeer weersafhankelijk.

Het streefdoel is de beëindiging van de werken in de loop van maart 2021. De werken worden geraamd op € 155.000 (BTW inbegrepen)”, sluit Warnez af.

Gerelateerd nieuws

Regio

Veiligheidsingrepen op twee kruispunten in Beernem

Het gemeentebestuur van Beernem pleit al langer om het kruispunt van de Wingenesteenweg en de H. ‘d Ydewallestraat en dat van de Stationsstraat en de Sint-Andreaslaan veiliger te maken. “Vlaanderen start nu de aanpak van dossiers, in overleg met het lokaal bestuur, op”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.

Verkeersveiligheid

371 hoppinpunten op komst in West-Vlaanderen

In West-Vlaanderen worden 371 Hoppinpunten ingericht. Op deze punten wordt alles voorzien om het vlot overstappen tussen soorten vervoersmiddelen zoals de auto, (deel)fiets, de bus of de trein mogelijk te maken. “Deze Hoppinpunten zijn broodnodig om de mensen alle mogelijkheden te geven om de juiste combinaties te maken om zich te kunnen verplaatsen naar bv. hun werk of de school”, aldus Brecht Warnez.

Verkeersveiligheid

31 miljoen euro voor West-Vlaamse fietspaden in 2021

Door de combinatie van voorziene fietspadinvesteringen
(€ 19.873.015) en extra middelen uit het relanceplan (€ 11.798.900) bereikt een nooit gezien investeringsbedrag onze West-Vlaamse fietspadinfrastructuur. “Hiermee maakt deze regering haar belofte waar en investeert ze steevast in een veiliger fietsverkeer. Maar het werk is zeker nog niet af”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.