Aanpak voor zwart verkeerspunt Leopold II-laan, Leopold I-laan, Scheepsdalelaan in Brugge

Sinds enkele jaren wordt een dynamische lijst gepubliceerd van gevaarlijke verkeerspunten met het oog op de wegwerking ervan. Door middel van infrastructurele ingrepen wordt gepoogd de gevaarlijke punten veiliger te maken en desgevallend een daling in het aantal verkeersslachtoffers teweeg te brengen. “Het is goed dat Vlaanderen in overleg met het lokale bestuur de zwarte punten aanpakt”, stelt Vlaams Parlementslid Brecht Warnez.

Brecht Warnez volgt in het Vlaams Parlement nauwgezet dit dossier dat voor de verkeersveiligheid een grote impact heeft. Hij vroeg minister Lydia Peeters (Open VLD) naar een stand van zaken.

Ingrepen om ongevallen te vermijden

De werken in Brugge hebben als doel om de fietspaden uit het kruispunt te trekken Er wordt een eigen verkeerslicht voor fietsers voorzien”, geeft Brecht Warnez aan. “Hierdoor kan een conflictvrije regeling voor de fietsers langs de N9 (Scheepsdaelelaan) worden ingevoerd en, zodra mogelijk, een vierkant groenfase. Hierbij krijgen alle fietsers tegelijk groen licht.”

Op de Leopold II-laan werd door stad Brugge het centrale dubbelrichtingsfietspad reeds vroeger ontdubbeld om een beter overzicht voor de fietser en de bestuurders te krijgen en zo de kans op dodehoekongevallen te verkleinen.

Maatregelen in concensus met de stad

De werken die nu in uitvoering zijn, zijn in concensus genomen en gedragen door het stadsbestuur. Brugge was in deze pilootstad in de samenwerking SAVE 2.0. Dit is een samenwerking tussen de vereniging Ouders van Verongelukte Kinderen en het departement Mobiliteit Openbare Werken. Hierbij werd onder andere gewerkt aan een methodiek voor ongevalsanalyses, het afleiden van veiligheidsmaatregelen en het vormen van een maatregelenpakket per ongeval.

Brecht Warnez: “Precies voor deze locatie gebeurde een uitgebreide ongevalsanalyse. Samen met de dienst preventie en mobiliteit van de stad, de lokale politie, MOW en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) werden na de analyse, bepaalde hypotheses en aanbevelingen uitgewerkt.”

Werken gestart

De werken zijn gestart op 18 januari. Aangezien tijdens de wintermaanden zal gewerkt worden, is de timing zeer weersafhankelijk.

Het streefdoel is de beëindiging van de werken in de loop van maart 2021. De werken worden geraamd op € 155.000 (BTW inbegrepen)”, sluit Warnez af.

Gerelateerd nieuws

Milieu

Bijna 500 extra laadpunten voor West-Vlaanderen

Sinds september vorig jaar kunnen lokale besturen bij Vlaanderen elektrische laadpalen aanvragen voor strategische locaties. Vlaanderen kende hierdoor al voor 31 gemeenten maar liefst 497 laadpunten toe. “De elektrische wagens zijn in opmars. We moeten zorgen dat eigenaars dichtbij kunnen laden. Daarom moeten er op strategische plaatsen laadpalen worden gezet”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.

Verkeersveiligheid

Slechts 57% van de oldtimereigenaars dagen op voor keuring

In 2022 werden 69.594 uitnodigingen verzonden, maar slechts 39.843 volledige oldtimerkeuringen werden uitgevoerd. Dat blijkt uit een schriftelijke vraag van Brecht Warnez aan minister Lydia Peeters. “Oldtimereigenaars kregen lang geen duidelijke instructies en leefden in onzekerheid. Velen durfden daarom hun oldtimer niet te laten keuren, maar ook de keuringscentra handelden niet steeds consequent. Dat moet stoppen”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez die de oldtimereigenaars begrijpt.

Onderwijs

Slechts 22 West-Vlaamse gemeenten tekenen het charter Werftransport

In 2022 tekenden Bredene en Ieper het charter Werftransport waardoor nu 22 West-Vlaamse gemeenten met de bouwsector de handen in elkaar slaan om werftransport te mijden rond scholen. “Scholen moeten bereikbaar zijn op een veilige en kindvriendelijke manier. Door schoolomgevingen verkeersveilig te maken, zijn leerlingen en ouders meer gemotiveerd om met de fiets of te voet te komen. Werftransport zoveel mogelijk weren tijdens de begin- en einduren van de scholen is daar een belangrijk onderdeel van”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez die hierover vragen stelde aan minister Lydia Peeters (Open VLD) die de ondertekening toejuicht.