Aanpak voor zwart verkeerspunt Leopold II-laan, Leopold I-laan, Scheepsdalelaan in Brugge

Sinds enkele jaren wordt een dynamische lijst gepubliceerd van gevaarlijke verkeerspunten met het oog op de wegwerking ervan. Door middel van infrastructurele ingrepen wordt gepoogd de gevaarlijke punten veiliger te maken en desgevallend een daling in het aantal verkeersslachtoffers teweeg te brengen. “Het is goed dat Vlaanderen in overleg met het lokale bestuur de zwarte punten aanpakt”, stelt Vlaams Parlementslid Brecht Warnez.

Brecht Warnez volgt in het Vlaams Parlement nauwgezet dit dossier dat voor de verkeersveiligheid een grote impact heeft. Hij vroeg minister Lydia Peeters (Open VLD) naar een stand van zaken.

Ingrepen om ongevallen te vermijden

De werken in Brugge hebben als doel om de fietspaden uit het kruispunt te trekken Er wordt een eigen verkeerslicht voor fietsers voorzien”, geeft Brecht Warnez aan. “Hierdoor kan een conflictvrije regeling voor de fietsers langs de N9 (Scheepsdaelelaan) worden ingevoerd en, zodra mogelijk, een vierkant groenfase. Hierbij krijgen alle fietsers tegelijk groen licht.”

Op de Leopold II-laan werd door stad Brugge het centrale dubbelrichtingsfietspad reeds vroeger ontdubbeld om een beter overzicht voor de fietser en de bestuurders te krijgen en zo de kans op dodehoekongevallen te verkleinen.

Maatregelen in concensus met de stad

De werken die nu in uitvoering zijn, zijn in concensus genomen en gedragen door het stadsbestuur. Brugge was in deze pilootstad in de samenwerking SAVE 2.0. Dit is een samenwerking tussen de vereniging Ouders van Verongelukte Kinderen en het departement Mobiliteit Openbare Werken. Hierbij werd onder andere gewerkt aan een methodiek voor ongevalsanalyses, het afleiden van veiligheidsmaatregelen en het vormen van een maatregelenpakket per ongeval.

Brecht Warnez: “Precies voor deze locatie gebeurde een uitgebreide ongevalsanalyse. Samen met de dienst preventie en mobiliteit van de stad, de lokale politie, MOW en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) werden na de analyse, bepaalde hypotheses en aanbevelingen uitgewerkt.”

Werken gestart

De werken zijn gestart op 18 januari. Aangezien tijdens de wintermaanden zal gewerkt worden, is de timing zeer weersafhankelijk.

Het streefdoel is de beëindiging van de werken in de loop van maart 2021. De werken worden geraamd op € 155.000 (BTW inbegrepen)”, sluit Warnez af.

Gerelateerd nieuws

Verkeersveiligheid

In elke gemeente en stad één regenboogzebrapad, betaald door Vlaanderen

Het Agentschap Wegen en Verkeer wil in iedere gemeente één regenboogzebrapad aanleggen en onderhouden en zal daarbij zelf instaan voor de kosten, zo maakte de minister van mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) bekend in navolging van een schriftelijke vraag van Brecht Warnez (CD&V). “Deze regenboogzebrapaden zijn een opvallend signaal voor diversiteit. Ze moedigen inwoners aan om zichzelf te zijn”, aldus Brecht Warnez.

Lees meer »
Regio

Extra busrit op lijn 21 Brugge – Zwevezele – Tielt

Vanaf januari 2022 voorziet De Lijn in een extra ochtendrit op lijn 21 Brugge – Zwevezele – Tielt. De Lijn komt hiermee tegemoet aan de vele klachten van ouders over de toenemende drukte in de bussen op die lijn. “Heel wat jongeren gaan vanuit Wingene naar Tielt naar school. Dit zorgt voor te drukke bussen tijdens de spits met heel wat wantoestanden tot gevolg”, aldus Brecht Warnez.

Lees meer »
Verkeersveiligheid

1.750.000 euro voor een betere verkeersveiligheid in West-Vlaanderen

De Vlaamse overheid voert via het Agentschap Wegen en Verkeer allerlei elektromechanische ingrepen uit in het kader van wegeniswerken. Er wordt eveneens gewerkt aan de vernieuwing van hoog- en laagspanningsmateriaal langs gewest- en snelwegen. “We investeren in veiligere kruispunten en een asweeginstallatie”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.

Lees meer »