Aanpak voor zwart verkeerspunt Leopold II-laan, Leopold I-laan, Scheepsdalelaan in Brugge

Sinds enkele jaren wordt een dynamische lijst gepubliceerd van gevaarlijke verkeerspunten met het oog op de wegwerking ervan. Door middel van infrastructurele ingrepen wordt gepoogd de gevaarlijke punten veiliger te maken en desgevallend een daling in het aantal verkeersslachtoffers teweeg te brengen. “Het is goed dat Vlaanderen in overleg met het lokale bestuur de zwarte punten aanpakt”, stelt Vlaams Parlementslid Brecht Warnez.

Brecht Warnez volgt in het Vlaams Parlement nauwgezet dit dossier dat voor de verkeersveiligheid een grote impact heeft. Hij vroeg minister Lydia Peeters (Open VLD) naar een stand van zaken.

Ingrepen om ongevallen te vermijden

De werken in Brugge hebben als doel om de fietspaden uit het kruispunt te trekken Er wordt een eigen verkeerslicht voor fietsers voorzien”, geeft Brecht Warnez aan. “Hierdoor kan een conflictvrije regeling voor de fietsers langs de N9 (Scheepsdaelelaan) worden ingevoerd en, zodra mogelijk, een vierkant groenfase. Hierbij krijgen alle fietsers tegelijk groen licht.”

Op de Leopold II-laan werd door stad Brugge het centrale dubbelrichtingsfietspad reeds vroeger ontdubbeld om een beter overzicht voor de fietser en de bestuurders te krijgen en zo de kans op dodehoekongevallen te verkleinen.

Maatregelen in concensus met de stad

De werken die nu in uitvoering zijn, zijn in concensus genomen en gedragen door het stadsbestuur. Brugge was in deze pilootstad in de samenwerking SAVE 2.0. Dit is een samenwerking tussen de vereniging Ouders van Verongelukte Kinderen en het departement Mobiliteit Openbare Werken. Hierbij werd onder andere gewerkt aan een methodiek voor ongevalsanalyses, het afleiden van veiligheidsmaatregelen en het vormen van een maatregelenpakket per ongeval.

Brecht Warnez: “Precies voor deze locatie gebeurde een uitgebreide ongevalsanalyse. Samen met de dienst preventie en mobiliteit van de stad, de lokale politie, MOW en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) werden na de analyse, bepaalde hypotheses en aanbevelingen uitgewerkt.”

Werken gestart

De werken zijn gestart op 18 januari. Aangezien tijdens de wintermaanden zal gewerkt worden, is de timing zeer weersafhankelijk.

Het streefdoel is de beëindiging van de werken in de loop van maart 2021. De werken worden geraamd op € 155.000 (BTW inbegrepen)”, sluit Warnez af.

Gerelateerd nieuws

Verkeersveiligheid

Vlaanderen pompt 50 miljoen in West-Vlaamse fietspaden

Om de veiligheid van de fietser te bevorderen doet de Vlaamse overheid fietsinvesteringen, waarvan in 2022 50 miljoen euro naar West-Vlaamse fietsinfrastructuur gaat. Via het geïntegreerd investeringsprogramma (GIP) streeft Vlaanderen naar een vlotte, veilige en slimme mobiliteit. “We willen elk kind, senior, werkende… kortom elke West-Vlaming veilig in het verkeer kunnen laten fietsen. Daarom trekken we aan de kar om in onze provincie ook de fietsinfrastructuur in prima staat te krijgen”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.

Binnenlands Bestuur

36,5% West-Vlaamse gemeenten vraagt regenboogzebrapad aan

Het voorstel van parlementslid Brecht Warnez (CD&V) om elke gemeente de kans te geven een regenboogzebrapad te leggen, blijkt een succes te zijn. “De lokale besturen tonen hiermee duidelijk dat iedereen welkom is, ongeacht iemands geaardheid of genderidentiteit,” zegt Warnez. “Ik ben heel blij dat de minister op mijn oproep inging.”

Binnenlands Bestuur

Doorlooptijd oldtimerkeuring versnelt 38%

In 2021 bood 27% van de oldtimers zich te laat aan op de periodieke keuring. Het jaar ervoor bedroeg dit cijfer nog 17%, een stijging van 10%. “Enerzijds zijn er minder covid-maatregelen en anderzijds moet de nieuwe oldtimerinstructie voor meer duidelijkheid zorgen. Behalve de sterk verbeterde doorlooptijd is dit nog niet voelbaar in deze cijfers”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.