88% oldtimers ouder dan 30 jaar goedgekeurd

In de eerste vier maanden van 2020 werden in Vlaanderen 6.414 dergelijke voertuigen gekeurd. Bij de eerste keuring werden er 3.314 (52 procent) goedgekeurd. Van de 2.788 voertuigen die werden aangeboden voor een herkeuring gebeurde dat in 2.328 gevallen. 88 procent van het totaal aangeboden voertuigen slaagden erin om goedgekeurd te worden.

Op 17 mei 2018 werd, de periodieke keuring voor oldtimers ingevoerd. Voertuigen ingeschreven met een O-kentekenplaat die meer dan 25 jaar in het verkeer zijn gesteld, moeten zich aanbieden op de periodieke autokeuring.

In 2019 moesten de voertuigen die minder dan dertig jaar geleden in het verkeer zijn gesteld, zich aanbieden. Dit jaar, in 2020, moeten voertuigen die minstens dertig jaar geleden in het verkeer zijn gesteld, naar de keuring.

Nood aan duidelijk keuringskader

De verenigingen van oldtimergebruikers blijven nog bezorgd over de keuringsverplichting. Pascal De Jonghe van de V.V.V.: “Vooral de instructie, die als leidraad dient bij de beoordeling van wijzigingen aan het voertuig met niet-originele wisselstukken, is voor interpretatie vatbaar. Sommige wisselstukken bestaan gewoon niet meer waardoor we niet het originele onderdeel kunnen gebruiken. Soms zijn er ook esthetische redenen. De nieuwe regelgeving maakt het ons moeilijk om te weten wat we mogen doen. Het is belangrijk dat elk keuringscentrum op dezelfde manier beslist. Het belangrijkste blijft immers de veiligheid op de weg.”

Brecht Warnez , Vlaams volksvertegenwoordiger, vroeg de minister eerder al om te overleggen met de verenigingen rond deze zorgen. Er werd onder andere gedacht aan een meer gedetailleerde handleiding/boek te hanteren zoals in sommige andere landen.

De minister geeft aan dat dit overleg door de COVID-19-pandemie vertraging opliep. “Zowel de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen (B.F.O.V.) als de Vereniging Verbouwde Voertuigen (V.V.V.) kunnen belangrijke insteken geven om het beleid waar nodig bij te sturen”, meent Brecht Warnez. Hij roept de minister op om werk te maken van de evaluatie en eventuele bijsturing van het huidig beleid.

Gerelateerd nieuws

Verkeersveiligheid

In elke gemeente en stad één regenboogzebrapad, betaald door Vlaanderen

Het Agentschap Wegen en Verkeer wil in iedere gemeente één regenboogzebrapad aanleggen en onderhouden en zal daarbij zelf instaan voor de kosten, zo maakte de minister van mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) bekend in navolging van een schriftelijke vraag van Brecht Warnez (CD&V). “Deze regenboogzebrapaden zijn een opvallend signaal voor diversiteit. Ze moedigen inwoners aan om zichzelf te zijn”, aldus Brecht Warnez.

Lees meer »
Verkeersveiligheid

1.750.000 euro voor een betere verkeersveiligheid in West-Vlaanderen

De Vlaamse overheid voert via het Agentschap Wegen en Verkeer allerlei elektromechanische ingrepen uit in het kader van wegeniswerken. Er wordt eveneens gewerkt aan de vernieuwing van hoog- en laagspanningsmateriaal langs gewest- en snelwegen. “We investeren in veiligere kruispunten en een asweeginstallatie”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.

Lees meer »
Verkeersveiligheid

Vlaanderen investeert 6 miljoen euro in proefprojecten rond verkeersveiligheid

In juni 2020 werd het investeringsproject “Mobiliteit Innovatief Aanpakken (MIA)” gelanceerd. De bedoeling hiervan is infrastructurele ingrepen doorvoeren in het belang van de verkeersveiligheid. Ook in West-Vlaanderen zijn dergelijke projecten gestart. “Het is van levensbelang dat de gevaarlijke punten in onze provincie grondig aangepakt worden. Blij dat Vlaanderen dit ernstig neemt”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.

Lees meer »