88% oldtimers ouder dan 30 jaar goedgekeurd

In de eerste vier maanden van 2020 werden in Vlaanderen 6.414 dergelijke voertuigen gekeurd. Bij de eerste keuring werden er 3.314 (52 procent) goedgekeurd. Van de 2.788 voertuigen die werden aangeboden voor een herkeuring gebeurde dat in 2.328 gevallen. 88 procent van het totaal aangeboden voertuigen slaagden erin om goedgekeurd te worden.

Op 17 mei 2018 werd, de periodieke keuring voor oldtimers ingevoerd. Voertuigen ingeschreven met een O-kentekenplaat die meer dan 25 jaar in het verkeer zijn gesteld, moeten zich aanbieden op de periodieke autokeuring.

In 2019 moesten de voertuigen die minder dan dertig jaar geleden in het verkeer zijn gesteld, zich aanbieden. Dit jaar, in 2020, moeten voertuigen die minstens dertig jaar geleden in het verkeer zijn gesteld, naar de keuring.

Nood aan duidelijk keuringskader

De verenigingen van oldtimergebruikers blijven nog bezorgd over de keuringsverplichting. Pascal De Jonghe van de V.V.V.: “Vooral de instructie, die als leidraad dient bij de beoordeling van wijzigingen aan het voertuig met niet-originele wisselstukken, is voor interpretatie vatbaar. Sommige wisselstukken bestaan gewoon niet meer waardoor we niet het originele onderdeel kunnen gebruiken. Soms zijn er ook esthetische redenen. De nieuwe regelgeving maakt het ons moeilijk om te weten wat we mogen doen. Het is belangrijk dat elk keuringscentrum op dezelfde manier beslist. Het belangrijkste blijft immers de veiligheid op de weg.”

Brecht Warnez , Vlaams volksvertegenwoordiger, vroeg de minister eerder al om te overleggen met de verenigingen rond deze zorgen. Er werd onder andere gedacht aan een meer gedetailleerde handleiding/boek te hanteren zoals in sommige andere landen.

De minister geeft aan dat dit overleg door de COVID-19-pandemie vertraging opliep. “Zowel de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen (B.F.O.V.) als de Vereniging Verbouwde Voertuigen (V.V.V.) kunnen belangrijke insteken geven om het beleid waar nodig bij te sturen”, meent Brecht Warnez. Hij roept de minister op om werk te maken van de evaluatie en eventuele bijsturing van het huidig beleid.

Gerelateerd nieuws

Verkeersveiligheid

Vlaanderen pompt 50 miljoen in West-Vlaamse fietspaden

Om de veiligheid van de fietser te bevorderen doet de Vlaamse overheid fietsinvesteringen, waarvan in 2022 50 miljoen euro naar West-Vlaamse fietsinfrastructuur gaat. Via het geïntegreerd investeringsprogramma (GIP) streeft Vlaanderen naar een vlotte, veilige en slimme mobiliteit. “We willen elk kind, senior, werkende… kortom elke West-Vlaming veilig in het verkeer kunnen laten fietsen. Daarom trekken we aan de kar om in onze provincie ook de fietsinfrastructuur in prima staat te krijgen”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.

Binnenlands Bestuur

36,5% West-Vlaamse gemeenten vraagt regenboogzebrapad aan

Het voorstel van parlementslid Brecht Warnez (CD&V) om elke gemeente de kans te geven een regenboogzebrapad te leggen, blijkt een succes te zijn. “De lokale besturen tonen hiermee duidelijk dat iedereen welkom is, ongeacht iemands geaardheid of genderidentiteit,” zegt Warnez. “Ik ben heel blij dat de minister op mijn oproep inging.”

Binnenlands Bestuur

Doorlooptijd oldtimerkeuring versnelt 38%

In 2021 bood 27% van de oldtimers zich te laat aan op de periodieke keuring. Het jaar ervoor bedroeg dit cijfer nog 17%, een stijging van 10%. “Enerzijds zijn er minder covid-maatregelen en anderzijds moet de nieuwe oldtimerinstructie voor meer duidelijkheid zorgen. Behalve de sterk verbeterde doorlooptijd is dit nog niet voelbaar in deze cijfers”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.