88% oldtimers ouder dan 30 jaar goedgekeurd

In de eerste vier maanden van 2020 werden in Vlaanderen 6.414 dergelijke voertuigen gekeurd. Bij de eerste keuring werden er 3.314 (52 procent) goedgekeurd. Van de 2.788 voertuigen die werden aangeboden voor een herkeuring gebeurde dat in 2.328 gevallen. 88 procent van het totaal aangeboden voertuigen slaagden erin om goedgekeurd te worden.

Op 17 mei 2018 werd, de periodieke keuring voor oldtimers ingevoerd. Voertuigen ingeschreven met een O-kentekenplaat die meer dan 25 jaar in het verkeer zijn gesteld, moeten zich aanbieden op de periodieke autokeuring.

In 2019 moesten de voertuigen die minder dan dertig jaar geleden in het verkeer zijn gesteld, zich aanbieden. Dit jaar, in 2020, moeten voertuigen die minstens dertig jaar geleden in het verkeer zijn gesteld, naar de keuring.

Nood aan duidelijk keuringskader

De verenigingen van oldtimergebruikers blijven nog bezorgd over de keuringsverplichting. Pascal De Jonghe van de V.V.V.: “Vooral de instructie, die als leidraad dient bij de beoordeling van wijzigingen aan het voertuig met niet-originele wisselstukken, is voor interpretatie vatbaar. Sommige wisselstukken bestaan gewoon niet meer waardoor we niet het originele onderdeel kunnen gebruiken. Soms zijn er ook esthetische redenen. De nieuwe regelgeving maakt het ons moeilijk om te weten wat we mogen doen. Het is belangrijk dat elk keuringscentrum op dezelfde manier beslist. Het belangrijkste blijft immers de veiligheid op de weg.”

Brecht Warnez , Vlaams volksvertegenwoordiger, vroeg de minister eerder al om te overleggen met de verenigingen rond deze zorgen. Er werd onder andere gedacht aan een meer gedetailleerde handleiding/boek te hanteren zoals in sommige andere landen.

De minister geeft aan dat dit overleg door de COVID-19-pandemie vertraging opliep. “Zowel de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen (B.F.O.V.) als de Vereniging Verbouwde Voertuigen (V.V.V.) kunnen belangrijke insteken geven om het beleid waar nodig bij te sturen”, meent Brecht Warnez. Hij roept de minister op om werk te maken van de evaluatie en eventuele bijsturing van het huidig beleid.

Gerelateerd nieuws

Milieu

Bijna 500 extra laadpunten voor West-Vlaanderen

Sinds september vorig jaar kunnen lokale besturen bij Vlaanderen elektrische laadpalen aanvragen voor strategische locaties. Vlaanderen kende hierdoor al voor 31 gemeenten maar liefst 497 laadpunten toe. “De elektrische wagens zijn in opmars. We moeten zorgen dat eigenaars dichtbij kunnen laden. Daarom moeten er op strategische plaatsen laadpalen worden gezet”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.

Verkeersveiligheid

Slechts 57% van de oldtimereigenaars dagen op voor keuring

In 2022 werden 69.594 uitnodigingen verzonden, maar slechts 39.843 volledige oldtimerkeuringen werden uitgevoerd. Dat blijkt uit een schriftelijke vraag van Brecht Warnez aan minister Lydia Peeters. “Oldtimereigenaars kregen lang geen duidelijke instructies en leefden in onzekerheid. Velen durfden daarom hun oldtimer niet te laten keuren, maar ook de keuringscentra handelden niet steeds consequent. Dat moet stoppen”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez die de oldtimereigenaars begrijpt.

Onderwijs

Slechts 22 West-Vlaamse gemeenten tekenen het charter Werftransport

In 2022 tekenden Bredene en Ieper het charter Werftransport waardoor nu 22 West-Vlaamse gemeenten met de bouwsector de handen in elkaar slaan om werftransport te mijden rond scholen. “Scholen moeten bereikbaar zijn op een veilige en kindvriendelijke manier. Door schoolomgevingen verkeersveilig te maken, zijn leerlingen en ouders meer gemotiveerd om met de fiets of te voet te komen. Werftransport zoveel mogelijk weren tijdens de begin- en einduren van de scholen is daar een belangrijk onderdeel van”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez die hierover vragen stelde aan minister Lydia Peeters (Open VLD) die de ondertekening toejuicht.