88% oldtimers ouder dan 30 jaar goedgekeurd

In de eerste vier maanden van 2020 werden in Vlaanderen 6.414 dergelijke voertuigen gekeurd. Bij de eerste keuring werden er 3.314 (52 procent) goedgekeurd. Van de 2.788 voertuigen die werden aangeboden voor een herkeuring gebeurde dat in 2.328 gevallen. 88 procent van het totaal aangeboden voertuigen slaagden erin om goedgekeurd te worden.

Op 17 mei 2018 werd, de periodieke keuring voor oldtimers ingevoerd. Voertuigen ingeschreven met een O-kentekenplaat die meer dan 25 jaar in het verkeer zijn gesteld, moeten zich aanbieden op de periodieke autokeuring.

In 2019 moesten de voertuigen die minder dan dertig jaar geleden in het verkeer zijn gesteld, zich aanbieden. Dit jaar, in 2020, moeten voertuigen die minstens dertig jaar geleden in het verkeer zijn gesteld, naar de keuring.

Nood aan duidelijk keuringskader

De verenigingen van oldtimergebruikers blijven nog bezorgd over de keuringsverplichting. Pascal De Jonghe van de V.V.V.: “Vooral de instructie, die als leidraad dient bij de beoordeling van wijzigingen aan het voertuig met niet-originele wisselstukken, is voor interpretatie vatbaar. Sommige wisselstukken bestaan gewoon niet meer waardoor we niet het originele onderdeel kunnen gebruiken. Soms zijn er ook esthetische redenen. De nieuwe regelgeving maakt het ons moeilijk om te weten wat we mogen doen. Het is belangrijk dat elk keuringscentrum op dezelfde manier beslist. Het belangrijkste blijft immers de veiligheid op de weg.”

Brecht Warnez , Vlaams volksvertegenwoordiger, vroeg de minister eerder al om te overleggen met de verenigingen rond deze zorgen. Er werd onder andere gedacht aan een meer gedetailleerde handleiding/boek te hanteren zoals in sommige andere landen.

De minister geeft aan dat dit overleg door de COVID-19-pandemie vertraging opliep. “Zowel de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen (B.F.O.V.) als de Vereniging Verbouwde Voertuigen (V.V.V.) kunnen belangrijke insteken geven om het beleid waar nodig bij te sturen”, meent Brecht Warnez. Hij roept de minister op om werk te maken van de evaluatie en eventuele bijsturing van het huidig beleid.

Gerelateerd nieuws

Regio

Veiligheidsingrepen op twee kruispunten in Beernem

Het gemeentebestuur van Beernem pleit al langer om het kruispunt van de Wingenesteenweg en de H. ‘d Ydewallestraat en dat van de Stationsstraat en de Sint-Andreaslaan veiliger te maken. “Vlaanderen start nu de aanpak van dossiers, in overleg met het lokaal bestuur, op”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.

Verkeersveiligheid

371 hoppinpunten op komst in West-Vlaanderen

In West-Vlaanderen worden 371 Hoppinpunten ingericht. Op deze punten wordt alles voorzien om het vlot overstappen tussen soorten vervoersmiddelen zoals de auto, (deel)fiets, de bus of de trein mogelijk te maken. “Deze Hoppinpunten zijn broodnodig om de mensen alle mogelijkheden te geven om de juiste combinaties te maken om zich te kunnen verplaatsen naar bv. hun werk of de school”, aldus Brecht Warnez.

Verkeersveiligheid

31 miljoen euro voor West-Vlaamse fietspaden in 2021

Door de combinatie van voorziene fietspadinvesteringen
(€ 19.873.015) en extra middelen uit het relanceplan (€ 11.798.900) bereikt een nooit gezien investeringsbedrag onze West-Vlaamse fietspadinfrastructuur. “Hiermee maakt deze regering haar belofte waar en investeert ze steevast in een veiliger fietsverkeer. Maar het werk is zeker nog niet af”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.