88% oldtimers ouder dan 30 jaar goedgekeurd

In de eerste vier maanden van 2020 werden in Vlaanderen 6.414 dergelijke voertuigen gekeurd. Bij de eerste keuring werden er 3.314 (52 procent) goedgekeurd. Van de 2.788 voertuigen die werden aangeboden voor een herkeuring gebeurde dat in 2.328 gevallen. 88 procent van het totaal aangeboden voertuigen slaagden erin om goedgekeurd te worden.

Op 17 mei 2018 werd, de periodieke keuring voor oldtimers ingevoerd. Voertuigen ingeschreven met een O-kentekenplaat die meer dan 25 jaar in het verkeer zijn gesteld, moeten zich aanbieden op de periodieke autokeuring.

In 2019 moesten de voertuigen die minder dan dertig jaar geleden in het verkeer zijn gesteld, zich aanbieden. Dit jaar, in 2020, moeten voertuigen die minstens dertig jaar geleden in het verkeer zijn gesteld, naar de keuring.

Nood aan duidelijk keuringskader

De verenigingen van oldtimergebruikers blijven nog bezorgd over de keuringsverplichting. Pascal De Jonghe van de V.V.V.: “Vooral de instructie, die als leidraad dient bij de beoordeling van wijzigingen aan het voertuig met niet-originele wisselstukken, is voor interpretatie vatbaar. Sommige wisselstukken bestaan gewoon niet meer waardoor we niet het originele onderdeel kunnen gebruiken. Soms zijn er ook esthetische redenen. De nieuwe regelgeving maakt het ons moeilijk om te weten wat we mogen doen. Het is belangrijk dat elk keuringscentrum op dezelfde manier beslist. Het belangrijkste blijft immers de veiligheid op de weg.”

Brecht Warnez , Vlaams volksvertegenwoordiger, vroeg de minister eerder al om te overleggen met de verenigingen rond deze zorgen. Er werd onder andere gedacht aan een meer gedetailleerde handleiding/boek te hanteren zoals in sommige andere landen.

De minister geeft aan dat dit overleg door de COVID-19-pandemie vertraging opliep. “Zowel de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen (B.F.O.V.) als de Vereniging Verbouwde Voertuigen (V.V.V.) kunnen belangrijke insteken geven om het beleid waar nodig bij te sturen”, meent Brecht Warnez. Hij roept de minister op om werk te maken van de evaluatie en eventuele bijsturing van het huidig beleid.

Gerelateerd nieuws

Verkeersveiligheid

Nood aan nieuwe werven tegen geluidshinder van wegen

Na een oproep van Brecht Warnez om ook in West-Vlaanderen te voorzien in geluidswerende initiatieven investeerde Vlaanderen recent 15 miljoen euro in vier initiatieven. “Deze investeringen in geluidswerende initiatieven zijn niet alleen een welkome verademing voor de oren, maar bovenal een zorgzame keuze voor de gezondheid van de burger. Ik ben verheugd dat Vlaanderen deze stap heeft gezet en vraag om verder dergelijke initiatieven te nemen om de gezondheid en het welzijn van onze inwoners te beschermen”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.

Verkeersveiligheid

31 West-Vlaamse kruispunten op lijst met “zwarte kruispunten”

In West-Vlaanderen staan er 31 gevaarlijke punten op de dynamische lijst met gevaarlijke verkeerspunten. Dat blijkt uit een vraag van parlementslid Brecht Warnez aan minister Lydia Peeters. “Elk gevaarlijk verkeerspunt is er één te veel. Verkeersveiligheid blijft een topprioriteit, niet alleen door het wegwerken van de gevaarlijke punten, maar ook door het proactief aanpakken van locaties om te voorkomen dat ze op de lijst van gevaarlijke verkeerspunten belanden”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.

Onderwijs

Bijna 52.000 leerlingen dragen fluo en/of helm op weg naar school

In 249 West-Vlaamse scholen kunnen leerlingen door fluo en/of een helm te dragen stickers verzamelen en sparen voor beloningen. Dat blijkt uit een antwoord van minister Lydia Peeters (Open VLD) op een vraag van Vlaams Parlementslid Brecht Warnez. “Met het project ‘Helm op, fluo top’ worden leerlingen niet alleen aangemoedigd om te voet of met de fiets naar school te komen, ze worden er ook toe aangezet dit veilig te doen. We zijn blij dat zoveel scholen hieraan meewerken”, zegt Warnez.