“Ben je tevreden over jouw gemeente?”, het is maar een van de vele vragen uit de vragenlijst van de driejaarlijkse Gemeentemonitor. Op deze vraag antwoordde 82 % van de bevraagde inwoners volmondig ‘ja’. “De algemene tevredenheid over onze gemeente en de voorzieningen ligt nog een stuk hoger dan het gemiddelde in Vlaanderen en dat maakt ons natuurlijk gelukkig”, zegt burgemeester Lieven Huys. Ook de Wingenaren zelf zijn dat. In de bevraging gaf 86 % aan zich gelukkig te voelen.
Warm Wingene
In de cijfers komt de identiteit van Wingene bovendrijven. “Ontmoeting en de buurt in het algemeen vinden we heel belangrijk”, zegt burgemeester Lieven Huys. “Het is heel fijn om te zien dat 85 % van onze inwoners tevreden zijn over hun buurt.” De gemeente scoort erg goed op vlak van sociaal weefsel en contact in de buurt. “Dat is een stevige basis voor een zorgzame buurt en Warm Wingene.” Ook over voorzieningen zoals sport (93 %), gezondheid (90 %) speelmogelijkheden (85 %), kinderopvang (76 %) en voorzieningen voor ouderen (85 %) zijn de inwoners erg tevreden. Bovendien geven ze aan dat ze zich erg veilig voelen (85 %) in hun buurt en gemeente.
Elke dag verder bouwen aan ‘Wij zijn Wingene”
Er komen uit de bevraging ook enkele aandachtspunten naar voor. “De Gemeentemonitor levert een uniek beeld op van wat er leeft in onze gemeente. Deze data gaan we uiteraard gebruiken om bij te leren en te verbeteren”, benadrukt burgemeester Lieven Huys. Veel zaken waarop Wingene vandaag minder goed scoort, zijn al verankerd in het meerjarenplan van de gemeente. “Onze culturele voorzieningen worden met de komst van een nieuw vrijetijdscentrum in het Keizerspark, inclusief theaterzaal en gloednieuwe bibliotheek, sterk verbeterd”, klinkt het. “Ook aan de digitale dienstverlening werken we elke dag verder: de digitalisering van het huren van zalen en materialen en een metamorfose van ons digitaal loket zitten in de pijplijn.”