Naar aanleiding van die bevraging vraagt Warnez om voldoende grotere ruimtes zoals leercentra, studieruimtes en culturele centra of kerken te openen en in te richten als veilige studieruimte. “Er zijn vooral in veel dorpen en steden ruime plaatsen nodig, waar het stil is,” zegt het Vlaams Parlementslid. Hij roept de veiligheidsraad op om in de exitstrategie te bepalen binnen welk kader studeren in groep mogelijk is.
Ik besteed aandacht aan het mentaal welbevinden van studenten in het hoger onderwijs, inclusief de doctoraatsstudenten. Van de studenten die zich voor het eerst inschrijven in het hoger onderwijs behaalt 33% een bachelor diploma binnen de 3 academiejaren. Hiermee zit Vlaanderen onder het OESO gemiddelde van 39%. Uiteindelijk zal 67% van de studenten het diploma binnen de 6 academiejaren behalen wat Vlaanderen op het OESO-gemiddelde plaatst. Op basis van de drop-out gegevens en de uitgaven per student berekende de OESO dat Vlaanderen ongeveer 6% van de uitgaven aan hoger onderwijs (exclusief onderzoek en ontwikkeling) in 2015 uitgaf aan studenten die uiteindelijk geen diploma behalen.
Vraag voor veiligheidsraad
Brecht Warnez is blij dat hogescholen en universiteiten aanbieden om studenten uit kwetsbare milieus te laten studeren in hun onderwijsinstelling. Toch vragen de studenten duidelijk een algemener aanbod van veilige studieruimtes. Veel lokale besturen blijken bereid om de mogelijkheden te onderzoeken. Vlaams Parlementslid Brecht Warnez vraagt de Minister van onderwijs om dit punt voor te laten leggen op de veiligheidsraad.
Welke voordelen zien studenten in het samen studeren?
Sociale controle
Op een afgesproken moment studeren is ideaal om uitstelgedrag tegen te gaan. Er komt regelmaat in de dagindeling en zo verhoogt ook de efficiëntie. Door in groep samen te zitten ontstaat respect voor elkaars studiehouding en zal men bewust of onbewust meer doorzetten en elkaar niet storen. Hierdoor voelen studenten aan dat ze beter werken in een gezamenlijke studieruimte.
Je kan iets vragen
Er zijn twee voordelen op dit vlak. Als je uitleg nodig hebt, kan je snel bij iemand terecht. Anderzijds is het uitleggen van leerstof aan iemand anders geen tijdverlies. Het helpt de uitlegger ook om de leerstof beter te vatten en te onthouden.
Samen pauze nemen en elkaar motiveren
Aan het werk gaan in groep is voor velen gemakkelijker dan via zelfdiscipline. De verleiding om even online te gaan is bij het alleen studeren voor veel studenten groot. Anderen zien doorwerken, motiveert om zelf ook vol te houden. Samen ontspannen in de pauzes werkt ook versterkend.
Minder gevoel van eenzaamheid
De blokperiode is een speciale periode. Ze is voor velen niet makkelijk. Op dat moment verbondenheid voelen, versterkt studenten.