49% van de studenten hopen op mogelijkheid om vanaf 18 mei samen te studeren

Bij studenten hoger onderwijs is samen studeren of sociaal studeren al een lange tijd populair. Tijdens de blokperiode in groep studeren geniet voor ongeveer de helft van de studenten de voorkeur. “Door de corona-maatregelen is het niet aangewezen om in de keuken op kot of in een klein zaaltje samen te studeren,” zegt Brecht Warnez. Hij deed een onlinebevraging bij 2.100 studenten uit de laatste jaren van het middelbaar en het hoger onderwijs.

Naar aanleiding van die bevraging vraagt Warnez om voldoende grotere ruimtes zoals leercentra, studieruimtes en culturele centra of kerken te openen en in te richten als veilige studieruimte. “Er zijn vooral in veel dorpen en steden ruime plaatsen nodig, waar het stil is,” zegt het Vlaams Parlementslid. Hij roept de veiligheidsraad op om in de exitstrategie te bepalen binnen welk kader studeren in groep mogelijk is.

Ik besteed aandacht aan het mentaal welbevinden van studenten in het hoger onderwijs, inclusief de doctoraatsstudenten. Van de studenten die zich voor het eerst inschrijven in het hoger onderwijs behaalt 33% een bachelor diploma binnen de 3 academiejaren. Hiermee zit Vlaanderen onder het OESO gemiddelde van 39%. Uiteindelijk zal 67% van de studenten het diploma binnen de 6 academiejaren behalen wat Vlaanderen op het OESO-gemiddelde plaatst. Op basis van de drop-out gegevens en de uitgaven per student berekende de OESO dat Vlaanderen ongeveer 6% van de uitgaven aan hoger onderwijs (exclusief onderzoek en ontwikkeling) in 2015 uitgaf aan studenten die uiteindelijk geen diploma behalen.

Vraag voor veiligheidsraad

Brecht Warnez is blij dat hogescholen en universiteiten aanbieden om studenten uit kwetsbare milieus te laten studeren in hun onderwijsinstelling. Toch vragen de studenten duidelijk een algemener aanbod van veilige studieruimtes. Veel lokale besturen blijken bereid om de mogelijkheden te onderzoeken. Vlaams Parlementslid Brecht Warnez vraagt de  Minister van onderwijs om dit punt voor te laten leggen op de veiligheidsraad.

Welke voordelen zien studenten in het samen studeren?

Sociale controle

Op een afgesproken moment studeren is ideaal om uitstelgedrag tegen te gaan. Er komt regelmaat in de dagindeling en zo verhoogt ook de efficiëntie. Door in groep samen te zitten ontstaat respect voor elkaars studiehouding en zal men bewust of onbewust meer doorzetten en elkaar niet storen. Hierdoor voelen studenten aan dat ze beter werken in een gezamenlijke studieruimte.

Je kan iets vragen

Er zijn twee voordelen op dit vlak. Als je uitleg nodig hebt, kan je snel bij iemand terecht. Anderzijds is het uitleggen van leerstof aan iemand anders geen tijdverlies. Het helpt de uitlegger ook om de leerstof beter te vatten en te onthouden.

Samen pauze nemen en elkaar motiveren

Aan het werk gaan in groep is voor velen gemakkelijker dan via zelfdiscipline. De verleiding om even online te gaan is bij het alleen studeren voor veel studenten groot. Anderen zien doorwerken, motiveert om zelf ook vol te houden. Samen ontspannen in de pauzes werkt ook versterkend.

Minder gevoel van eenzaamheid

De blokperiode is een speciale periode. Ze is voor velen niet makkelijk. Op dat moment verbondenheid voelen, versterkt studenten.

Gerelateerd nieuws

Cultuur

Bib Wingene viert Jeugdboekenmaand

Lezingen van jeugdauteurs, klasbezoeken met VR-brillen, extra animatie in thema ‘sport & spel’ … “Onze bib bruist van leven tijdens de Jeugdboekenmaand”, vertelt Brecht Warnez, schepen van Bibliotheek. “Op zondagochtend 24 maart maken we het tussen 10 en 12 uur extra gezellig met leuke kinderanimatie van reizend speeltheater Kip van Troje. Iedereen is welkom!”

Onderwijs

Steun bij opvoeding in digitale tijden

Leven, opgroeien en opvoeden in digitale tijden, dat is niet altijd gemakkelijk! De bib en het Huis van het Kind in Wingene ondersteunen kinderen, hun ouders en leerkrachten op vlak van media-opvoeding. Dit schooljaar kregen alle leerlingen van het 5e en het 6e leerjaar van de Wingense scholen een interactieve lezing over de ‘gevaren van internet’ en op donderdagavond 28 maart is het de beurt aan de ouders.