In het kader van de mobiliteitstransitie beoogt de minister de uitbouw van een vervoersysteem via verschillende vervoersmiddelen. Om deze combimobiliteit te realiseren lanceerde de minister “Hoppin”, die de verschillende vervoersmogelijkheden in Vlaanderen bundelt. Meer bepaald wil Hoppin het gebruik van openbaar vervoer stimuleren in combinatie met deelsteps, deelauto’s, deelfietsen etc. Om dit te kunnen realiseren, zullen Hoppinpunten aangelegd worden. “Dit zijn vervoersknooppunten punten waar parkeermogelijkheden zijn voor auto’s en fietsen, maar ook openbaar vervoer en/of een deelfiets, deelstep of deelauto aanwezig is. Ze zullen ervoor zorgen dat een vlotte overstap van het ene naar het andere vervoersmiddel mogelijk is”, legt Brecht Warnez uit.
Westhoek koploper binnen West-Vlaanderen
Ook in West-Vlaanderen worden dergelijke hoppinpunten ingericht. Zo zullen in deze provincie tijdens de huidige legislatuur 371 Hoppinpunten ingericht worden over de vijf vervoerregio’s. Wanneer naar de vervoerregio’s apart gekeken wordt, is de Westhoek de koploper met 124 Hoppinpunten, gevolgd door Midwest met 98 en Brugge met 83 Hoppinpunten. Oostende (31) en Kortrijk (35) kennen dan weer de minste Hoppinpunten.
“Een voldoende ruim aanbod aan hoppinpunten vormt een stimulans voor de verandering naar de mobiliteit van de toekomst. Het moet onze West-Vlamingen gemakkelijker naar bv. hun werk of de school brengen. Vandaag zijn er in onze provincie te weinig mogelijkheden voor wie het openbaar vervoer of een deelwagen, -fiets of -step wil gebruiken”, aldus Vlaams Parlementslid Brecht Warnez (cd&v).
De eerste hoppinpunten zouden dit jaar moeten ingericht worden. Vlaanderen voorziet daarvoor 22 miljoen euro.