Het fietsdeelsysteem Blue-bike richt zich vandaag voornamelijk op verplaatsingen tussen een station van het openbaar vervoer en de eindbestemming.
“We moeten ook verder durven denken dan stationsomgevingen en bijvoorbeeld ook grote bedrijventerreinen en onze dorpscentra ontsluiten”, zegt Brecht Warnez.
311 fietsen op 13 locaties is te weinig
Vandaag kan je op 13 plaatsen in West-Vlaanderen een Blue bike huren. Er zijn in het totaal 311 deelfietsen te vinden. In onze provincie doen 2.769 abonnees dit op regelmatige basis. De meeste fietsen werden vorig jaar gehuurd in Brugge waar aan het station 13.741 ritten werden aangevat. In Tielt en Poperinge bleef dat beperkt tot een 260-tal ritten.
Nu | 2020 | |
Locatie | Fietsen | Ritten |
Parking Waregem-Expo | 5 | 0 |
Station Brugge | 71 | 11.955 |
Station Brugge (Kamgebouw) | 28 | 1.786 |
Station Harelbeke | 12 | 64 |
Station Ieper | 9 | 674 |
Station Izegem | 9 | 927 |
Station Kortrijk | 43 | 6.217 |
Station Oostende | 74 | 7.469 |
Station Poperinge | 8 | 260 |
Station Roeselare | 26 | 4.004 |
Station Tielt | 8 | 261 |
Station Torhout | 7 | 453 |
Station Waregem | 11 | 1.401 |
Totaal | 311 | 35471 |
Harelbeke bevat het minst aantal ritten maar was pas in gebruik sinds september. In Waregem werd de locatie aan de parking Expo tijdelijk gesloten wegens wegenwerken.
Minder deelfietsen door de coronacrisis
In 2020 daalde het gebruik van de deelfietsen in West-Vlaanderen met één derde, van 53.160 naar 35.563.
“Er zullen zeker en vast burgers zijn die om hygiënische redenen minder de blue bikes hebben gebruikt. Maar daarnaast worden de deelfietsen heel vaak ingezet voor woon-werkverkeer. Door de telewerkverplichtingen bleven ze daarom vaker staan”, verklaart Brecht Warnez.
Het gebruik van deelfietsen voor het woon-werkverkeer blijkt ook uit de cijfers. In 2019 – een jaar zonder corona – werden maandelijks gemiddeld 4.430 ritten met de deelfiets afgelegd. In de vakantiemaand juli zijn het aantal ritten 3.976 en in december was dit 4.100. De topmaand was oktober met 5.491 ritten.
Toch blijft het parlementslid geloven dat Vlaanderen verder moet investeren in deelfietsen: “De coronacrisis is tijdelijk en we zien dat de deelfietsen weldegelijk in opmars zijn. In 2019 waren de fietsen 15% meer gebruikt dan het jaar voordien.”
Lokale besturen bepalen straks zelf Blue Bikes-locaties
De Vlaamse regering subsidieert momenteel Blue Bike-fietsen als ook een lokaal bestuur dit doet. Als een stad of gemeente zich engageert om per rit 1 euro te voorzien, legt Vlaanderen daar een euro bij.
Via de vervoersregio’s krijgen de lokale besturen in West-Vlaanderen in 2022 ruim 15 miljoen euro om vervoer op maat te organiseren. “Hierdoor kunnen er in alle gemeenten meer deelfietsen worden voorzien maar ook deelauto’s voor langere verplaatsingen en taxi’s voor wie minder mobiel is”, vertelt Warnez.