311 deelfietsen op 13 locaties in West-Vlaanderen is te weinig

Via fietsdeelsysteem Blue-bike kan je vandaag 311 fietsen op 13 plaatsen in West-Vlaanderen huren. Dat is te weinig vindt Vlaams parlementslid Brecht Warnez (CD&V), die de cijfers opvroeg bij minister Lydia Peeters (OpenVLD): “Als we écht willen dat mensen een deelfiets gebruiken, heb je een netwerk nodig. Er zijn meer locaties nodig waar je fietsen kan huren.”

Het fietsdeelsysteem Blue-bike richt zich vandaag voornamelijk op verplaatsingen tussen een station van het openbaar vervoer en de eindbestemming.

“We moeten ook verder durven denken dan stationsomgevingen en bijvoorbeeld ook grote bedrijventerreinen en onze dorpscentra ontsluiten”, zegt Brecht Warnez.

311 fietsen op 13 locaties is te weinig

Vandaag kan je op 13 plaatsen in West-Vlaanderen een Blue bike huren. Er zijn in het totaal 311 deelfietsen te vinden. In onze provincie doen 2.769 abonnees dit op regelmatige basis. De meeste fietsen werden vorig jaar gehuurd in Brugge waar aan het station 13.741 ritten werden aangevat. In Tielt en Poperinge bleef dat beperkt tot een 260-tal ritten.

Nu2020
LocatieFietsenRitten
Parking Waregem-Expo50
Station Brugge7111.955
Station Brugge (Kamgebouw)281.786
Station Harelbeke1264
Station Ieper9674
Station Izegem9927
Station Kortrijk436.217
Station Oostende747.469
Station Poperinge8260
Station Roeselare264.004
Station Tielt8261
Station Torhout7453
Station Waregem111.401
Totaal31135471

Harelbeke bevat het minst aantal ritten maar was pas in gebruik sinds september. In Waregem werd de locatie aan de parking Expo tijdelijk gesloten wegens wegenwerken.

Minder deelfietsen door de coronacrisis

In 2020 daalde het gebruik van de deelfietsen in West-Vlaanderen met één derde, van 53.160 naar 35.563.

“Er zullen zeker en vast burgers zijn die om hygiënische redenen minder de blue bikes hebben gebruikt. Maar daarnaast worden de deelfietsen heel vaak ingezet voor woon-werkverkeer. Door de telewerkverplichtingen bleven ze daarom vaker staan”, verklaart Brecht Warnez.

Het gebruik van deelfietsen voor het woon-werkverkeer blijkt ook uit de cijfers. In 2019 – een jaar zonder corona – werden maandelijks gemiddeld 4.430 ritten met de deelfiets afgelegd. In de vakantiemaand juli zijn het aantal ritten 3.976 en in december was dit 4.100. De topmaand was oktober met 5.491 ritten.

Toch blijft het parlementslid geloven dat Vlaanderen verder moet investeren in deelfietsen: “De coronacrisis is tijdelijk en we zien dat de deelfietsen weldegelijk in opmars zijn. In 2019 waren de fietsen 15% meer gebruikt dan het jaar voordien.”

Lokale besturen bepalen straks zelf Blue Bikes-locaties

De Vlaamse regering subsidieert momenteel Blue Bike-fietsen als ook een lokaal bestuur dit doet. Als een stad of gemeente zich engageert om per rit 1 euro te voorzien, legt Vlaanderen daar een euro bij.

Via de vervoersregio’s krijgen de lokale besturen in West-Vlaanderen in 2022 ruim 15 miljoen euro om vervoer op maat te organiseren. “Hierdoor kunnen er in alle gemeenten meer deelfietsen worden voorzien maar ook deelauto’s voor langere verplaatsingen en taxi’s voor wie minder mobiel is”, vertelt Warnez.

Gerelateerd nieuws

Cultuur

West-Vlaamse verenigingen krijgen meeste feestcheques voor Vlaanderen Feest!

Elk jaar kunnen lokale verenigingen aanspraak maken op een feestcheque ter waarde van maximaal 170 euro, waarmee ze straat- en wijkfeesten kunnen bekostigen met betrekking tot de Vlaamse feestdag op 11 juli. In 2022 was onze provincie – samen met Limburg – de koploper en werden er maar liefst 227 feestcheques aan verenigingen uitgereikt. Dat blijkt uit een vraag van Vlaams Parlementslid Brecht Warnez aan minister-president Jan-Jambon. “Onze provincie heeft nog vele lokale verenigingen, straat- en wijkcomités die samen in de buurt gezellig samenkomen. We moeten hen blijven ondersteunen want zij zorgen voor sociale cohesie en creëren een gemeenschapsgevoel in onze wijken en buurten”, zegt het parlementslid.

Economie

Volle zaal in dialoog met minister Jo Brouns over het stikstofakkoord

Het is geen geheim dat het van bij de start geen eenvoudige onderhandelingen zijn geweest. Het stikstofakkoord moest het midden vinden tussen natuur, landbouw en economie. “De gevolgen van het akkoord worden steeds meer duidelijk. Ik ben erg tevreden dat zo veel mensen ingingen op de uitnodiging en zo antwoorden kregen op hun vragen”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez die mee de minister naar Wingene haalde.

Verkeersveiligheid

Slechts 57% van de oldtimereigenaars dagen op voor keuring

In 2022 werden 69.594 uitnodigingen verzonden, maar slechts 39.843 volledige oldtimerkeuringen werden uitgevoerd. Dat blijkt uit een schriftelijke vraag van Brecht Warnez aan minister Lydia Peeters. “Oldtimereigenaars kregen lang geen duidelijke instructies en leefden in onzekerheid. Velen durfden daarom hun oldtimer niet te laten keuren, maar ook de keuringscentra handelden niet steeds consequent. Dat moet stoppen”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez die de oldtimereigenaars begrijpt.