2,9 miljoen euro extra om schooldirecties te versterken

Vlaanderen ondersteunt 10 initiatieven die telkens 280 schoolleiders van Vlaamse scholen in het gewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijs ondersteunen. “De directeur is de spilfiguur in de school, hij of zij verdient alle steun en kansen”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.

Via het relanceplan Vlaamse Veerkracht werd een oproep gelanceerd naar professionaliseringstrajecten voor het versterken van schoolleiderschap met het oog op herstel en veerkracht in Vlaamse scholen. Uit 25 kandidaten werden 10 projecten geselecteerd voor €2.888.340. De 10 projecten worden georganiseerd in de schooljaren 2021-2022 en 2022-2023 en starten op 1 september 2021.

NAAMDEELONDERWIJSNIVEAUREKRUTERINGSGEBIEDMAXIMAAL SUBSIDIE-BEDRAG
Centrum Nascholing Onderwijs (UA)OnderwijskundigGewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijsVlaanderenbreed€ 247.288,77
Katholiek Onderwijs VlaanderenOnderwijskundigGewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijsVlaanderenbreed€ 288.057,44
SchoolmakersOnderwijskundigGewoon en buitengewoon secundair onderwijsVlaanderenbreed€ 292.154,50
Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding (VUB)OnderwijskundigGewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijsBrussels Hoofdstedelijk gewest en de brede grootstedelijke rand.€ 292.430
Pedagogische begeleidingsdienst GO!OnderwijskundigGewoon basis- en secundair onderwijsVlaanderenbreed€ 292.457
Katholieke Hogeschool VIVES ZUIDOnderwijskundigGewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijsVlaanderenbreed€ 298.525
OVSGplusOnderwijskundigGewoon en buitengewoon basisonderwijsVlaanderenbreed€ 300.000
OdiseeOrganisatorischGewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijsRegio Brussel of Brusselse rand, regio Mechelen, regio Limburg€ 285.778
SchoolmakersOrganisatorischGewoon en buitengewoon secundair onderwijsVlaanderenbreed€ 292.154,50
ArteveldehogeschoolOrganisatorischGewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijsVlaanderenbreed€ 299.495
   € 2.888.340,21

Onderwijskundig leiderschap en schoolorganisatie

Zeven projecten willen schoolleiders beter maken in onderwijskundig leiderschap. Denk maar aan de school sterker maken bij de remediëring van leerachterstanden.

Drie initiatieven focussen hun traject op strategieën om de schoolorganisatie zoals het personeelsbeleid… maximaal af te stemmen op de noden van de leerlingen en het schoolteam.

Brecht Warnez: “De directeur is in de basis- en secundaire school de motor van pedagogische en organisatorische vernieuwing, deze projecten versterken die groeikansen voor de hele school.

Inzichten voor toekomstig professionaliseringsbeleid

We willen uit deze trajecten leren voor de toekomst en verzamelen de basisinzichten. Uiteindelijk willen we als overheid komen tot een professionele loopbaanondersteuning voor schoolleiders”, zegt Brecht Warnez.

UGent kreeg de opdracht om zowel een begin- als eindsituatieanalyse uit te voeren. Hierbij zullen onder meer veranderingen in de competentie, praktijken van schoolleiders … in kaart worden gebracht. Het eindrapport en de inspiratiegids worden na afloop via verschillende kanalen en studiedagen verspreid.

“Het onderzoek zal niet enkel resultaten opleveren op het einde van het project, maar zal de projectorganisatoren ook gedurende de looptijd ondersteunen en voeden”, geeft Warnez mee.

Gerelateerd nieuws

Milieu

Verplichten EPC-NR-attest zal veel grotere noden blootleggen

Dit jaar krijgen de Vlaamse instellingen hoger onderwijs een extra investeringsbudget voor hun gebouwen. “We moeten bereid zijn meer en beter te investeren in ons hoger onderwijs. De extra’s zijn nog steeds te weinig. Instellingen blijven besparen op hun infrastructuur terwijl excellent onderwijs en -onderzoek ook een goede infrastructuur vraagt. We moeten als overheid naast het verplichten van attesten, ook mee investeren om zo de energiekosten te verlagen en te zorgen voor een gezonde luchtkwaliteit in de leslokalen”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.

Onderwijs

Respect werkt

Onze partij pleit voor meer respect. Een ouderwets woord, maar vandaag belangrijker dan ooit.

Onderwijs

‘Slechts’ vier op tien studenten studeert niet tijdig af bij graduaatsopleidingen

De vraag naar studenten met een graduaatsopleiding vanuit het arbeidsveld is groot, ook studenten zelf kiezen steeds vaker voor deze opleidingsvorm. Zes op tien studenten zijn diploma binnen de vooropgestelde studieduur van twee jaar. Dat is beter dan in de rest van het hoger onderwijs waar slechts één op drie zijn bachelordiploma tijdig behaalt. “De graduaatsopleidingen worden steeds populairder, en werkgevers hebben er ook steeds meer vraag naar. Maar het probleem is dat op dit moment er niet genoeg geld voor vrijgemaakt. Ik wil dit op de agenda van de commissie onderwijs. We moeten hier in het parlement de komende maanden openlijk over discussiëren, het werkveld beluisteren en het financieringssysteem veranderen, zodat het eerlijker wordt”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez die hierover een vraag stelde aan minister Ben Weyts (NV-A).