2,9 miljoen euro extra om schooldirecties te versterken

Vlaanderen ondersteunt 10 initiatieven die telkens 280 schoolleiders van Vlaamse scholen in het gewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijs ondersteunen. “De directeur is de spilfiguur in de school, hij of zij verdient alle steun en kansen”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.

Via het relanceplan Vlaamse Veerkracht werd een oproep gelanceerd naar professionaliseringstrajecten voor het versterken van schoolleiderschap met het oog op herstel en veerkracht in Vlaamse scholen. Uit 25 kandidaten werden 10 projecten geselecteerd voor €2.888.340. De 10 projecten worden georganiseerd in de schooljaren 2021-2022 en 2022-2023 en starten op 1 september 2021.

NAAMDEELONDERWIJSNIVEAUREKRUTERINGSGEBIEDMAXIMAAL SUBSIDIE-BEDRAG
Centrum Nascholing Onderwijs (UA)OnderwijskundigGewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijsVlaanderenbreed€ 247.288,77
Katholiek Onderwijs VlaanderenOnderwijskundigGewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijsVlaanderenbreed€ 288.057,44
SchoolmakersOnderwijskundigGewoon en buitengewoon secundair onderwijsVlaanderenbreed€ 292.154,50
Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding (VUB)OnderwijskundigGewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijsBrussels Hoofdstedelijk gewest en de brede grootstedelijke rand.€ 292.430
Pedagogische begeleidingsdienst GO!OnderwijskundigGewoon basis- en secundair onderwijsVlaanderenbreed€ 292.457
Katholieke Hogeschool VIVES ZUIDOnderwijskundigGewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijsVlaanderenbreed€ 298.525
OVSGplusOnderwijskundigGewoon en buitengewoon basisonderwijsVlaanderenbreed€ 300.000
OdiseeOrganisatorischGewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijsRegio Brussel of Brusselse rand, regio Mechelen, regio Limburg€ 285.778
SchoolmakersOrganisatorischGewoon en buitengewoon secundair onderwijsVlaanderenbreed€ 292.154,50
ArteveldehogeschoolOrganisatorischGewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijsVlaanderenbreed€ 299.495
   € 2.888.340,21

Onderwijskundig leiderschap en schoolorganisatie

Zeven projecten willen schoolleiders beter maken in onderwijskundig leiderschap. Denk maar aan de school sterker maken bij de remediëring van leerachterstanden.

Drie initiatieven focussen hun traject op strategieën om de schoolorganisatie zoals het personeelsbeleid… maximaal af te stemmen op de noden van de leerlingen en het schoolteam.

Brecht Warnez: “De directeur is in de basis- en secundaire school de motor van pedagogische en organisatorische vernieuwing, deze projecten versterken die groeikansen voor de hele school.

Inzichten voor toekomstig professionaliseringsbeleid

We willen uit deze trajecten leren voor de toekomst en verzamelen de basisinzichten. Uiteindelijk willen we als overheid komen tot een professionele loopbaanondersteuning voor schoolleiders”, zegt Brecht Warnez.

UGent kreeg de opdracht om zowel een begin- als eindsituatieanalyse uit te voeren. Hierbij zullen onder meer veranderingen in de competentie, praktijken van schoolleiders … in kaart worden gebracht. Het eindrapport en de inspiratiegids worden na afloop via verschillende kanalen en studiedagen verspreid.

“Het onderzoek zal niet enkel resultaten opleveren op het einde van het project, maar zal de projectorganisatoren ook gedurende de looptijd ondersteunen en voeden”, geeft Warnez mee.

Gerelateerd nieuws

Milieu

West-Vlaanderen houdt het het properst

West-Vlaamse scholen en verenigingen nemen massaal deel aan Operatie Proper. In West-Vlaanderen zijn 179 actieplannen beloond ten bedrage van 136.149 euro. “De deelnemende scholen en verenigingen in West-Vlaanderen vertegenwoordigen bijna 1/3 van alle beloonde actieplannen in Vlaanderen”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.

Lees meer »
Onderwijs

CD&V wil recht op kwalitatieve studiebegeleiding na een niet-geslaagde starttoets voor elke student

Afgelopen vrijdag keurde de Vlaamse regering een aantal maatregelen goed om de studie-efficiëntie te verhogen. Daarbij zullen studenten verplicht worden om voor elke hogeronderwijsopleiding een starttoets af te leggen. Wie niet slaagt zal verplicht moeten remediëren. In het Vlaams Parlement riep Brecht Warnez deze middag op kwalitatieve studiebegeleiding te voorzien: “We mogen verwachten dat studenten aan de voorgespiegelde werkpunten werkt, maar elke student moet daarbij recht hebben op kwalitatieve begeleiding. Universiteiten en hogescholen kunnen dit er niet zomaar bijnemen”.

Lees meer »
Onderwijs

Geen knip tussen de bachelor en de master

CD&V wil geen knip tussen de bachelor en de master in het hoger onderwijs, zoals het regeerakkoord en de minister van Onderwijs vooropstellen. Concreet betekent zo een knip dat wie niet slaagt voor alle vakken na de derde bachelor, niet naar de master kan.

Lees meer »