Via het relanceplan Vlaamse Veerkracht werd een oproep gelanceerd naar professionaliseringstrajecten voor het versterken van schoolleiderschap met het oog op herstel en veerkracht in Vlaamse scholen. Uit 25 kandidaten werden 10 projecten geselecteerd voor €2.888.340. De 10 projecten worden georganiseerd in de schooljaren 2021-2022 en 2022-2023 en starten op 1 september 2021.
NAAM | DEEL | ONDERWIJSNIVEAU | REKRUTERINGSGEBIED | MAXIMAAL SUBSIDIE-BEDRAG |
Centrum Nascholing Onderwijs (UA) | Onderwijskundig | Gewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijs | Vlaanderenbreed | € 247.288,77 |
Katholiek Onderwijs Vlaanderen | Onderwijskundig | Gewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijs | Vlaanderenbreed | € 288.057,44 |
Schoolmakers | Onderwijskundig | Gewoon en buitengewoon secundair onderwijs | Vlaanderenbreed | € 292.154,50 |
Multidisciplinair Instituut Lerarenopleiding (VUB) | Onderwijskundig | Gewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijs | Brussels Hoofdstedelijk gewest en de brede grootstedelijke rand. | € 292.430 |
Pedagogische begeleidingsdienst GO! | Onderwijskundig | Gewoon basis- en secundair onderwijs | Vlaanderenbreed | € 292.457 |
Katholieke Hogeschool VIVES ZUID | Onderwijskundig | Gewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijs | Vlaanderenbreed | € 298.525 |
OVSGplus | Onderwijskundig | Gewoon en buitengewoon basisonderwijs | Vlaanderenbreed | € 300.000 |
Odisee | Organisatorisch | Gewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijs | Regio Brussel of Brusselse rand, regio Mechelen, regio Limburg | € 285.778 |
Schoolmakers | Organisatorisch | Gewoon en buitengewoon secundair onderwijs | Vlaanderenbreed | € 292.154,50 |
Arteveldehogeschool | Organisatorisch | Gewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijs | Vlaanderenbreed | € 299.495 |
€ 2.888.340,21 |
Onderwijskundig leiderschap en schoolorganisatie
Zeven projecten willen schoolleiders beter maken in onderwijskundig leiderschap. Denk maar aan de school sterker maken bij de remediëring van leerachterstanden.
Drie initiatieven focussen hun traject op strategieën om de schoolorganisatie zoals het personeelsbeleid… maximaal af te stemmen op de noden van de leerlingen en het schoolteam.
Brecht Warnez: “De directeur is in de basis- en secundaire school de motor van pedagogische en organisatorische vernieuwing, deze projecten versterken die groeikansen voor de hele school.”
Inzichten voor toekomstig professionaliseringsbeleid
“We willen uit deze trajecten leren voor de toekomst en verzamelen de basisinzichten. Uiteindelijk willen we als overheid komen tot een professionele loopbaanondersteuning voor schoolleiders”, zegt Brecht Warnez.
UGent kreeg de opdracht om zowel een begin- als eindsituatieanalyse uit te voeren. Hierbij zullen onder meer veranderingen in de competentie, praktijken van schoolleiders … in kaart worden gebracht. Het eindrapport en de inspiratiegids worden na afloop via verschillende kanalen en studiedagen verspreid.
“Het onderzoek zal niet enkel resultaten opleveren op het einde van het project, maar zal de projectorganisatoren ook gedurende de looptijd ondersteunen en voeden”, geeft Warnez mee.