Verkeerslichten en kruispuntverlichting
Als gevolg van wegeniswerken worden op heel wat plaatsen de verkeerslichten en de verlichting van kruispunten en aangepakt. De meeste punten werden reeds aangepakt of zijn gestart.
- Lichtervelde: herinrichten van verkeerslichten en aanpassen van verlichting op kruispunten op de kruispunten N32 x N35 en N32 x N370.
- Brugge: herinrichten van verkeerslichten op kruispunt N9/Scheepsdalelaan x Leopold I en II laan.
- Spiere Helkijn: aanpassen verkeerslichten op kruispunt N50/N512 IJzeren Bareel
- Deerlijk: herinrichten van verkeerslichten op kruispunt N36/Ringlaan x Kortrijkse Heerweg
- Pittem: vernieuwen verkeerslichten t.h.v. kruispunten N37/N50 en N37/Vijfstraat n.a.v. vernieuwing wegdek (Vijfstraat + Molen)
- Wevelgem: vernieuwen verkeerslichten N343/Rijksweg x Koningin Fabiolastraat-Gullegemstraat x op- en afrit A19
- Koksijde/Nieuwpoort: vernieuwen verkeerslichten kruispunt N34/Albert I-laan x N355 t.g.v. aanleg dubbelrichtingsfietspad
- Waregem: aanpassen van verkeerslichten en verlichting op de N382 i.h.k.v. realisatie DDI (diverging diamond interchange) t.h.v. op- en afrittencomplex nr. 5 van de E17.
Een divergerende diamantaansluiting is een type aansluiting waarbij het verkeer kortstondig naar de andere weghelft wordt geleid. Dit reduceert het aantal passages door verkeerslichten bij aansluitingen naar autosnelwegen tot één, in plaats van twee.
De afwerking van dit laatste project is voorzien in voorjaar 2022.

“Alle ingrepen moeten er stuk voor stuk voor zorgen dat er onze kruispunten bij heraanleg van wegen een pak veiliger worden”, geeft Brecht Warnez aan.
Asweeginstallatie
Een vaste asweeginstallatie wordt gebruikt voor de bepaling van de aslasten en totaalmassa van een voertuig om aldus aan handhaving te doen op overlading. Een vaste asweeginstallatie is noodzakelijk om een wettelijke vaststelling van overlading te kunnen doen. Overladen voertuigen zijn op verschillende vlakken een probleem: door een hogere remafstand vormen ze een risico voor de verkeersveiligheid en ze creëren een potentieel economisch voordeel t.o.v. de firma’s die correct laden. Zeker de overlading op assen zorgt voor schade aan het wegdek en bijgevolg hogere onderhoudskosten.
“We starten in november 2021 de nodige installaties voor de nieuwe asweeginstallatie langs de N31 in Brugge”, geeft Warnez mee.