1.750.000 euro voor een betere verkeersveiligheid in West-Vlaanderen

De Vlaamse overheid voert via het Agentschap Wegen en Verkeer allerlei elektromechanische ingrepen uit in het kader van wegeniswerken. Er wordt eveneens gewerkt aan de vernieuwing van hoog- en laagspanningsmateriaal langs gewest- en snelwegen. “We investeren in veiligere kruispunten en een asweeginstallatie”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.

Verkeerslichten en kruispuntverlichting

Als gevolg van wegeniswerken worden op heel wat plaatsen de verkeerslichten en de verlichting van kruispunten en aangepakt. De meeste punten werden reeds aangepakt of zijn gestart.

  • Lichtervelde: herinrichten van verkeerslichten en aanpassen van verlichting op kruispunten op de kruispunten N32 x N35 en N32 x N370.
  • Brugge: herinrichten van verkeerslichten op kruispunt N9/Scheepsdalelaan x Leopold I en II laan.
  • Spiere Helkijn: aanpassen verkeerslichten op kruispunt N50/N512 IJzeren Bareel
  • Deerlijk: herinrichten van verkeerslichten op kruispunt N36/Ringlaan x Kortrijkse Heerweg
  • Pittem: vernieuwen verkeerslichten t.h.v. kruispunten N37/N50 en N37/Vijfstraat n.a.v. vernieuwing wegdek (Vijfstraat + Molen)
  • Wevelgem: vernieuwen verkeerslichten N343/Rijksweg x Koningin Fabiolastraat-Gullegemstraat x op- en afrit A19
  • Koksijde/Nieuwpoort: vernieuwen verkeerslichten kruispunt N34/Albert I-laan x N355 t.g.v. aanleg dubbelrichtingsfietspad
  • Waregem: aanpassen van verkeerslichten en verlichting op de N382 i.h.k.v. realisatie DDI (diverging diamond interchange) t.h.v. op- en afrittencomplex nr. 5 van de E17.
    Een divergerende diamantaansluiting is een type aansluiting waarbij het verkeer kortstondig naar de andere weghelft wordt geleid. Dit reduceert het aantal passages door verkeerslichten bij aansluitingen naar autosnelwegen tot één, in plaats van twee.
    De afwerking van dit laatste project is voorzien in voorjaar 2022.

Alle ingrepen moeten er stuk voor stuk voor zorgen dat er onze kruispunten bij heraanleg van wegen een pak veiliger worden”, geeft Brecht Warnez aan.

Asweeginstallatie

Een vaste asweeginstallatie wordt gebruikt voor de bepaling van de aslasten en totaalmassa van een voertuig om aldus aan handhaving te doen op overlading. Een vaste asweeginstallatie is noodzakelijk om een wettelijke vaststelling van overlading te kunnen doen. Overladen voertuigen zijn op verschillende vlakken een probleem: door een hogere remafstand vormen ze een risico voor de verkeersveiligheid en ze creëren een potentieel economisch voordeel t.o.v. de firma’s die correct laden. Zeker de overlading op assen zorgt voor schade aan het wegdek en bijgevolg hogere onderhoudskosten.

“We starten in november 2021 de nodige installaties voor de nieuwe asweeginstallatie langs de N31 in Brugge”, geeft Warnez mee.

Gerelateerd nieuws

Milieu

2,5 miljoen euro voor ontharding West-Vlaamse speelplaatsen

Via de projectoproep Natuur in je school zet de Vlaamse regering in op ontharding van speelplaatsen. “Voor 2023 gaat het om een investering van een goede 2,5 miljoen euro in 19 West-Vlaamse speelplaatsen die nu zal worden gerealiseerd”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.

Binnenlands Bestuur

Geldstromen naar Antwerpen nog groter dan gedacht

Elke West-Vlaming betaalt vandaag 1.393 euro aan de stad Antwerpen. In totaal krijgt de stad Antwerpen meer dan de hele provincie West-Vlaanderen. Deze subsidietransfers, die hoger liggen dan eerder geschat, zijn onthuld door een gedetailleerde financiële analyse van de krant ‘de Tijd’ en Vlaams Parlementslid Brecht Warnez (cd&v). Warnez benadrukt de oneerlijkheid van deze situatie: “De manier waarop onze steden en gemeenten worden gefinancierd, is volledig uit balans. Elke Vlaming zou gelijkwaardig moeten zijn. Landelijk Vlaanderen verdient meer centen en respect.”

Cultuur

Oplossing voor historische lokettenzaal in station van Brugge nodig

In de commissie Onroerend Erfgoed stelde minister Diependaele deze ochtend dat Vlaanderen geen financiële of andere ondersteuning wil geven aan de herinrichting en het publiek toegankelijk houden van de historische lokettenzaal in Brugge. “Dat is ongelooflijk jammer. Dit is een unieke kans om vanuit Vlaanderen mee een invulling te geven aan deze iconische plaats. We zijn het jammer genoeg gewoon in West-Vlaanderen geen toeristische subsidies te krijgen”, zei Vlaams parlementslid Brecht Warnez in de commissie.