Jaarlijks meer dan 300 ongevallen op West-Vlaamse schoolroutes
Het aantal geregistreerde ongevallen per jaar in het kader van woon-schoolverkeer op West-Vlaamse wegen was steeds meer dan 300. Het jaar 2015 spant met 365 ongevallen de kroon. “Het gaat steeds om iemands zoon of dochter, we moeten er alles aan doen om ook in onze provincie minder ongevallen te hebben” geeft Warnez mee.
De voorbije 5 jaar waren 2 overlijdens te betreuren bij het van- en naar school gaan. 72 jongeren raakten zwaar gewond en 1.527 licht gewond.
“In totaal werden in vijf jaar tijd 2.014 slachtoffers geregistreerd op 1.699 accidenten. Dit moet beter.”
Meest fietsers en meest in steden
Door de verkeers- en onderwijsconcentratie in steden zoals Brugge en Kortrijk, gebeuren daar het meest ongevallen.
“Bij meer dan de helft, of bij meer dan 1.000 ongevallen is een fietser het slachtoffer. Bij de bromfietsers en de auto-inzittenden waren telkens meer dan 300 getroffenen”, weet Warnez.
Charter werftransport geen succes
75 Vlaamse steden en gemeenten ondertekenden het ‘Charter Werftransport’. Samen met de bouwsector streven ze via dit initiatief naar veilige schoolomgevingen en -routes en een maximaal bereikbare, leefbare en verkeersveilige omgeving, ook als er bouw- en wegenwerken zijn. Zo wordt bijvoorbeeld gestreefd naar het vermijden van werftransport tijdens de begin- en einduren van de scholen.
“In West-Vlaanderen zijn momenteel slechts 14 gemeenten dit engagement aangegaan”, geeft het parlementslid mee. De minister belooft het initiatief te promoten.
Vlaanderen investeert miljoenen in veiliger verkeer
Een hele waslijst aan projecten en subsidies moet Vlaanderen verkeersveiliger maken. Sinds 2019 investeerden we in veilige schoolomgevingen 5,9 miljoen euro via de lokale besturen. Voor verkeersveiliger schoolroutes voorzien we 30 miljoen euro. Het wegwerken van zwarte verkeerspunten krijgt een extra injectie van 50 miljoen euro. Ook naar het conflictvrij maken van verkeerslichtengeregelde kruispunten en dynamisch verkeersmanagement gaat extra aandacht, met een extra budget van 20 miljoen euro. We investeren extra in fietsinfrastructuur, deze wordt opgetrokken tot 335 miljoen euro in 2021. Via het fietsfonds wordt voor 2021 en 2022 nog 15 miljoen euro geïnvesteerd op jaarbasis in het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk.
“De extra subsidies zorgen ervoor dat we maximaal inzetten op veiligheid op onze schoolroutes”, sluit Brecht Warnez af.