Wingene en Beernem verdedigen plannen voor fietspad langs oostzijde N370

De gemeenten Wingene en Beernem steken hun teleurstelling over de gerechtelijke procedure tegen het dubbelrichtingsfietspad langs de Beernemsteenweg (N370) niet onder stoelen of banken. “Discussies over vleermuizen en bomen doen ons bijna vergeten waar het hier echt om gaat, namelijk het wegwerken van een zwart verkeerspunt en het verhogen van de verkeersveiligheid”, klinkt het. Beide gemeenten blijven achter het standpunt van Agentschap Wegen en Verkeer staan om het fietspad aan de oostelijke kant van de weg aan te leggen en hopen alsnog dat de werken snel van start kunnen.

Niets dan lof toen, in december vorig jaar, het fietspad langs de N370 tussen Wingene en Wildenburg geopend werd. Het is er niet alleen aangenaam, maar vooral ook veilig fietsen, en dat is geen vanzelfsprekendheid voor een drukke gewestweg met veel zwaar verkeer. Het doortrekken van dit fietspad tot in Beernem is een logisch en noodzakelijk vervolg om de verkeersveiligheid te verhogen.  Het project staat al een lange tijd op de planning van het Agentschap Wegen en Verkeer en op de wensenlijst van de betrokken gemeenten. Maar gerechtelijke procedures, bijvoorbeeld over de habitat van een beschermde vleermuissoort, blijven voorlopig verhinderen dat de werken op terrein van start kunnen.

Niet tegen natuur, wel vóór verkeersveiligheid

De gemeenten Wingene en Beernem betreuren de procedureslag en vrezen voor een non-discussie die niet langer rationeel, maar eerder omwille van andere belangen, gevoerd wordt. Beide gemeentebesturen blijven achter de beslissing van Agentschap Wegen en Verkeer staan om het dubbelrichtingsfietspad langs de oostelijke zijde van de gewestweg aan te leggen. Wanneer het fietspad aan de andere kant zou komen, moeten fietsers twee keer de drukke gewestweg kruisen en dat levert nieuwe, gevaarlijke verkeerssituaties op. Er volgde vorige week een eerste overleg tussen Agentschap Wegen en Verkeer, de Vlaamse Landmaatschappij en de betrokken gemeenten om de situatie te bespreken. “Alle partijen zitten nog steeds op dezelfde lijn. We bekijken de noodzakelijke stappen om het dossier zo snel mogelijk te deblokkeren”, klinkt het.  

Burgemeester van Wingene Lieven Huys: “We mogen de hoofddoelstelling van het project niet uit het oog verliezen. We willen de verkeersveiligheid van onze fietsers aanzienlijk verhogen. Wanneer we het fietspad aan de overkant leggen, dwingen we hen om twee keer een drukke gewestweg te kruisen. De keuze voor de oostelijke kant is geen keuze tegen vleermuizen of natuur in het algemeen, wel eentje vóór verkeersveiligheid en mensenlevens.” Burgemeester van Beernem Jos Sypré: “De gekozen route aan de oostzijde is de meest verkeersveilige manier omdat de drukke gewestweg dan niet moet gedwarst worden. Het is noodzakelijk en belangrijk dat dit fietspad er komt en we hopen dit snel te kunnen realiseren.”

Gerelateerd nieuws

Binnenlands Bestuur

42 miljoen euro West-Vlaamse fietsinvesteringen in 2018-2020

Verschillende fietspaden verkeren in een slechte staat. Burgers kunnen hun klachten over de gebreken aan de fietspaden melden bij het Meldpunt Wegen. “In 2020 zijn er in Vlaanderen 1507 klachten binnengekomen. Dat zijn er 404 minder dan in 2019 waar er 1911 klachten werden gerapporteerd”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez die de cijfers opvroeg bij minister Peeters (Open Vld).

Lees meer »
Verkeersveiligheid

Werken in twee Nieuwpoortse jachthavens starten in oktober

Vlaanderen investeert 4,2 miljoen euro in de vernieuwing van de steigers in de jacht- en buitenhaven. “De werken worden uitgevoerd buiten het vaarseizoen en worden ingepland van oktober 2021 tot april 2022”, weet parlementslid Brecht Warnez (CD&V) uit het antwoord op een vraag aan minister Lydia Peeters.

Lees meer »
Verkeersveiligheid

311 deelfietsen op 13 locaties in West-Vlaanderen is te weinig

Via fietsdeelsysteem Blue-bike kan je vandaag 311 fietsen op 13 plaatsen in West-Vlaanderen huren. Dat is te weinig vindt Vlaams parlementslid Brecht Warnez (CD&V), die de cijfers opvroeg bij minister Lydia Peeters (OpenVLD): “Als we écht willen dat mensen een deelfiets gebruiken, heb je een netwerk nodig. Er zijn meer locaties nodig waar je fietsen kan huren.”

Lees meer »