West-Vlaming kreeg laatste 5 jaar €2,35 miljoen premies voor de aankoop van zero-emissievoertuigen

Alle natuurlijke personen, vzw's en aanbieders van autodelen kwamen tot eind 2019, bij aankoop, in aanmerking voor deze premie. Nu het bestaan en de werking van de elektrische voertuigen ingeburgerd zijn, werd de premie afgevoerd. “Nu moet via een betere fiscaliteit en het uitbreiden van het laadpalennetwerk het doorbreken van de elektrische voertuigen gestimuleerd worden”, vindt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.

Particulieren, zelfstandigen, vzw’s en aanbieders van autodelen konden tot eind 2019 voor de aankoop van zero-emissievoertuigen een premie verkrijgen van de Vlaamse overheid. Het betrof volledig elektrische voertuigen of een wagen met brandstofcel op waterstof. De premie was ook geldig bij de aanschaf van een nieuwe elektrische motorfiets of elektrische bromfiets klasse B.

Laatste subsidie uitbetaald

Nu het premiesysteem stopt, is het mogelijk een balans op te maken. De laatste premies zijn immers uitbetaald. Want mede door corona liep de levertijd van de voertuigen soms uit. “De overheid heeft de mogelijkheden om de premie aan te vragen verlengd voor bestelling tot eind 2019, zodat iedereen kreeg wat beloofd was”, zegt Vlaams Parlementslid Brecht Warnez die de cijfers opvroeg bij minister Zuhal Demir (N-VA).

Nog geen doorbraak

De Vlaamse premie werd gegeven in de periode 2016 tot 2021. Alle bestellingen tot uiterlijk 31 december 2019 kwamen in aanmerking. De premie bereikte wel zijn doel. “Voor wie snel in de nieuwe propere technologie investeerde, werd deze technologie betaalbaarder”, vindt Brecht Warnez.

De premie heeft volgens de minister niet geleid tot een volledige marktdoorbraak bij particulieren. “Het aanbod was voor deze doelgroep de voorbije jaren nog te beperkt en te duur”, klinkt het.

19% in West-Vlaanderen

Onze provincie is op het vlak van zero-emissievoertuigen nooit het haantje de voorste geweest. De provincies Antwerpen en Oost-Vlaanderen zijn koploper in Vlaanderen. “19% van de Vlaamse subsidies, of 2,35 miljoen euro, vloeiden naar West-Vlaanderen als premie voor 1.072 milieuvriendelijkere wagens, brom- of motorfietsen”, rekende Warnez uit.

Gerelateerd nieuws

Economie

Ruim 336 hectare West-Vlaamse bedrijfsruimte staat leeg of is verwaarloosd

Het afgelopen jaar stonden 524 West-Vlaamse bedrijven leeg of waren ze ernstig verwaarloosd. In het totaal staan 336 hectare – ofwel 672 voetbalvelden – aan bedrijfsruimten leeg of zijn ze verwaarloosd. “Die leegstaande of verwaarloosde bedrijfsruimtes zijn ongebruikt potentieel voor werkgelegenheid en ondernemerschap. De activering daarvan is cruciaal”, zegt Vlaams Parlementslid Brecht Warnez (CD&V) die de cijfers opvroeg bij ministers Diependaele en Demir (N-VA).

Lees meer »
Binnenlands Bestuur

Bijna 650 miljoen Vlaamse euro’s voor West-Vlaamse gemeenten

West-Vlaamse steden en gemeenten kregen in 2020 samen 645 miljoen euro subsidies van Vlaanderen. De stad Ieper behaalt daarbij het meest succesvol subsidies binnen. “We geloven in de kracht van onze lokale besturen die dicht bij de burger beleid kunnen voeren. Om hun taken goed te doen, moeten we hen financieel ondersteunen”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez die de cijfers onderzocht en opvroeg bij de Vlaamse regering.

Lees meer »
Economie

600.000 voor vernauwing Montgomerydok om overstromingen tegen te gaan

In 2021 reserveert Vlaanderen 600.000 euro om het Montgomerydok te vernauwen tot 22 meter. Hierdoor wordt de golfindringing beperkt en het overstromingsrisico gereduceerd. Dat antwoordde minister Lydia Peeters (OpenVLD) op een vraag van Vlaams parlementslid Brecht Warnez (CD&V). “Het beschermen van Oostende en omstreken tegen stormvloeden is een prioriteit. Het is vandaag één van de belangrijkste natuurlijke bedreigingen aan onze Noordzee”, zegt Warnez.

Lees meer »