Studenten die nieuw academiejaar niet mogen starten stijgt met 52%

Bij het begin van het academiejaar 2018-2019 waren er maar liefst 10.170 studenten die geen einddiploma op zak hadden en onvoldoende leerkrediet hadden om het jaar te starten. Dat is 52% meer dan vijf jaar geleden. Vlaams parlementslid Brecht Warnez pleit voor snellere ingrepen: “We moeten bij het begin van hun studies studenten sneller heroriënteren. Nu kunnen studenten te lang aanmodderen om dan pas na twee of drie jaar te merken bij het tekort van hun leerkrediet dat hun studiekeuze niet goed was.”

Om een academiejaar te starten moet een student voldoende ‘leerkrediet’ hebben. Als een student gedurende zijn studies te vaak niet slaagt, kan hij of zij onvoldoende leerkrediet hebben. In vijf jaar tijd is dat aantal met 52% gestegen. Vlaams Parlementslid Brecht Warnez vroeg deze cijfers op bij minister van Onderwijs Ben Weyts.

20142015201620172018
Aantal studenten met een uitgeput leerkrediet en zonder diploma            6.461            6.785         8.054            9.139          10.170
Alle studenten        220.058        222.257     224.923        226.818        227.997
% met uitgeput leerkrediet zonder diploma2,94%3,05%3,58%4,03%4,46%

Evaluatie nodig van leerkredietsysteem

Sinds 2008 krijgen studenten bij de inschrijving in het hoger onderwijs in Vlaanderen een leerkrediet van 140 studiepunten. Om te starten aan een volledig academiejaar zet een student 60 studiepunten in. Als de student slaagt, krijgt hij of zij de studiepunten terug. Bij het niet-slagen na twee zittijden, verliest een student met andere woorden leerkrediet.

De universiteit of hogeschool kan een student weigeren of verhoogd inschrijvingsgeld vragen als die geen of te weinig leerkrediet heeft overgehouden. Er zijn geen cijfers bekend bij de minister over het effectief aantal geweigerde studenten.

“De bedoeling van het leerkrediet was om studenten te stimuleren om een bewuste studiekeuze te maken en de hogeschool of universiteit aan te sporen de studievoortgang te bewaken.”, legt Brecht Warnez uit.

Nu blijkt dat steeds meer studenten pas na enkele jaren te weten komen dat zij niet de meeste gepaste richting kozen. Het parlementslid vindt het daarom tijd voor een evaluatie en bijsturingen.

Verhogen van studie-efficiëntie

“De studie-efficiëntie moet absoluut omhoog. De verloren jaren van deze studenten kosten de overheid, de ouders én de studenten zelf tijd en geld. We moeten meer inzetten op heroriëntering bij het begin van hun studietraject”, vertelt Brecht Warnez.

Bepaalde universiteiten en hogescholen zochten zelf al oplossingen. Zo lanceerde de KUL recent een mijlpalensysteem waarbij de minst scorende studenten al na één jaar naar een andere, beter gepaste studierichting worden geleid. “We moeten leren van die universiteiten en hogescholen. Hun ervaringen en die van de studenten moeten we samenbrengen om studenten sterker te maken en het aanmodderen tegen te gaan.”, sluit Brecht Warnez af.

Gerelateerd nieuws

Milieu

51 West-Vlaamse gemeenten nemen deel aan Operatie Proper

Scholen en verenigingen schrijven zich voor het vierde jaar op rij in, voor Operatie Proper. “Vanuit de 51 ingeschreven West-Vlaamse gemeenten nemen 216 scholen en verenigingen deel. Hiermee scoort onze provincie het hoogst in Vlaanderen”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.

Lees meer »
Onderwijs

CD&V vraagt een hoorzitting in het parlement over psychologische ondersteuning van studenten

In de commissie Onderwijs van 25 maart riep CD&V op om snelle acties te ondernemen om studenten te ondersteunen na de nieuwe maatregelen ook in het hoger onderwijs. ““Een structureel beleid is nodig maar het is tijd voor onmiddellijke actie. Voor sommige studenten is het op dit ogenblik echt te veel. Niet alleen bij hun studies maar ook op persoonlijk vlak merken we dat ze er onderdoor gaan. Op korte termijn extra middelen voorzien voor studentenpsychologen en de uitrol van een bestaand online zelfhulp-platform is nodig”, zeggen parlementsleden Brecht Warnez en Katrien Schryvers.

Lees meer »
Onderwijs

€938.353 Vlaamse subsidies voor veiligere schoolomgevingen in West-Vlaanderen

Gemeenten en steden willen scholieren veilig naar school laten gaan. Ze vragen subsidies aan, voor projecten die de aanleg of verbetering van de infrastructuur van schoolomgevingen tot doel hebben. “Het verkeersveilig maken van schoolomgevingen en schoolroutes is een belangrijke prioriteit voor de Vlaamse overheid”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez die de cijfers opvroeg bij Vlaams minister Lydia Peeters (Open VLD). Op 19/03 besliste de Vlaamse regering om in 2021 nog eens 30 miljoen euro extra te investeren.

Lees meer »