Nood aan digitaal advies-portfolio en Wetenschappelijk Steunpunt Studiekeuze.

We pleiten er voor om een Wetenschappelijk Steunpunt Studiekeuze op te richten. Het steunpunt moet belast worden met wetenschappelijk onderzoek naar toetsen hoger onderwijs, levenslang leren en het bijhorend gefundeerd advies en begeleiding met het oog op (her)oriëntering en ondersteuning van studiekeuzeprocessen. We moeten de vele adviezen die studenten krijgen bundelen in een digitaal portfolio waar studenten al deze signalen kunnen raadplegen om tot een goede keuze te komen.

Het Vlaams regeerakkoord bevat het voornemen om toelatingsproeven, of ook ijkingstoetsen genoemd, te organiseren voor alle opleidingen van het hoger onderwijs. Hierover hielden de leden van de commissie donderdagvoormiddag een hoorzitting met vertegenwoordigers van het onderwijsveld, studenten en onderzoekers.

CD&V vraagt Wetenschappelijk Steunpunt Studiekeuze

Als je als student een opleiding in het hoger onderwijs kiest en wil starten, kan je bij een groot aantal opleidingen (lijst op www.ijkingstoets.be/studiekeuze) deelnemen aan een toelatingsproef of ijkingstoets. Die geeft jou feedback over waar je – voor die opleiding – goed in bent en, eventueel, waar je werkpunten hebt.

Die proef is vandaag al verplicht voor een aantal opleidingen, zoals ingenieursopleidingen en lerarenopleiding (instaptoets genoemd). Die toelatingsproeven of ijkingstoetsen zullen in de toekomst voor alle hoger onderwijsopleidingen uitgerold en verplicht worden.  De minister ziet er een middel in om minder studenten nodeloos te laten starten aan een opleiding.

Brecht Warnez: “Er blijven grote meningsverschillen over de echte waarde van de huidige proeven. Voorspellen ze werkelijk of iemand een richting aan kan?“

“Als we de studie-efficiëntie willen verhogen, wat een afspraak in het regeerakkoord is, is een gecoördineerde aanpak nodig”, zegt Vlaams Parlementslid Brecht Warnez. Daarom pleitte het parlementslid, die zelf gastprofessor is aan UGent, donderdagvoormiddag in de commissie Onderwijs voor een wetenschappelijke basis voor de invoering. “Studenten en hun ouders hebben recht op een betrouwbare toelatingsproef of ijkingstoets. Enkel dan zal de studie-efficiëntie verhogen en is remediëring zinvol. Er is een wetenschappelijke basis nodig voor deze toetsen en geen natte vingerwerk, vandaar onze oproep tot het oprichten van een Wetenschappelijk Steunpunt Studiekeuze.”

Levenslang leren als (studie)keuze

Opleiding stopt niet na het behalen van een bachelor of master. De leercultuur in Vlaanderen is niet goed ingeburgerd en vraagt extra aandacht.

 “Een gecoördindeerde aanpak bij de oprichtingen van een steuntpunt werd naar voor ge-schoven tijdens de hoorzitting. Het steunpunt moet daarom ook werken aan criteria voor een sterke instroom in de zogenaamde levenslang leren-opleidingen zoals postgraduaten, ba-na-ba’s, ma-na-ma’s maar ook opleidingen bij VDAB. Op die manier kunnen we iedereen stimuleren verder te leren”, geeft Vlaams parlementslid Loes Vandromme aan.

Een digitaal portfolio met alle adviezen

Een student krijgt heel veel adviezen en signalen. Van het advies van de klassenraad, tot de Columbus-test die studenten oriënteert en straks is er ook de uitrol van de toelatingsproeven of ijkinstoetsen die een advies moet geven aan de studenten over hun slaagkansen voor een specifieke richting.

“Ik stel voor om als eerste stap de verschillende adviezen digitaal te bundelen in één portfolio. Zo heeft de student in één oogopslag al een ruim beeld van de eigen wensen, mogelijkheden en adviezen die het onderwijs hem aanrijkt. Het bundelen en koppelen aan begeleiding zal al een meerwaarde brengen”, stelt Warnez. “Het leerportfolio is ook bij de relance na deze coronacrisis een goed instrument om het levenslangleren te stimuleren en het heroriënteren van werknemers verder te ondersteunen,” sluit Vandromme af.

Gerelateerd nieuws

Onderwijs

2,9 miljoen euro extra om schooldirecties te versterken

Vlaanderen ondersteunt 10 initiatieven die telkens 280 schoolleiders van Vlaamse scholen in het gewoon en buitengewoon basis- en secundair onderwijs ondersteunen. “De directeur is de spilfiguur in de school, hij of zij verdient alle steun en kansen”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.

Lees meer »
Onderwijs

Onderwijs aan zieke kinderen stijgt met 28% tot 3.050 leerlingen

Het aantal leerlingen dat gebruik maakt van tijdelijk onderwijs aan huis, of het onderwijs aan zieke kinderen, groeide de laatste 8 jaar met 131%, dat blijkt uit het antwoord van minister Weyts op een vraag van Vlaams Parlementslid Brecht Warnez. “Gelukkig is de mogelijkheid beter bekend bij ouders en scholen, zodat de achterstand die de kinderen tijdens hun afwezigheid oplopen beperkt wordt“, zegt Warnez. De regeling die in 2020 ingevoerd werd voor leerlingen die een risico liepen bij een eventuele coronabesmetting werd voor 119 kinderen toegepast.

Lees meer »
Onderwijs

3 initiatieven om snellere uitbetaling studietoelagen hoger onderwijs te bekomen

Hoewel het academiejaar stilaan ten einde loopt, wachtten eind april nog 12.729 studenten op de toekenning van hun studietoelage. “Studenten en ouders die moeilijkheden hebben met het betalen van de studiekosten in het hoger onderwijs hebben dat geld nu nodig, niet als het academiejaar is afgelopen. Ik ben tevreden dat de minister ingaat op mijn oproep om de uitbetaling te versnellen”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.

Lees meer »