Laatste 5 jaar groeit onderwijs aan zieke kinderen met 84%.

Het aantal leerlingen dat gebruik maakt van tijdelijk onderwijs aan huis, of het onderwijs aan zieke kinderen, stijgt jaar op jaar, dat blijkt uit het antwoord van minister Weyts op een vraag van Vlaams Parlementslid Brecht Warnez. De oorzaak is wellicht een grotere bekendheid bij scholen en ouders.

In het schooljaar 2013-2014 liepen 1320 trajecten voor tijdelijk onderwijs aan huis, in 2018-2019 zijn dit er al 2424. Ook het Internet Ondersteund Onderwijs, georganiseerd door Bednet, groeit jaar na jaar. In 2019 werden 1071 Bednet-trajecten gelopen, waarvan 809 nieuwe aanvragen.

Basis & Secundair2013-20142014-20152015-20162016-20172017-20182018-2019
Aantal leerlingen132015641813197422032424
Stijging t.o.v. 2013-20140%18%37%50%67%84%

Mogelijkheden soms onbekend

In 2019 heeft minister Crevits de regels rond tijdelijk onderwijs aan huis versoepeld. De regeling werd uitgebreid voor kleuters en kinderen met een chronische aandoening kregen een automatische erkenning voor de hele schoolloopbaan. Het valt dus te verwachten dat de nood aan tijdelijk onderwijs aan huis de komende jaren nog zal stijgen.

Ondanks de stijging in de cijfers, wat positief is, zijn er ook pijnpunten aan het systeem. Het Vlaams Parlementslid wijst erop dat nog veel ouders van een ziek kind aangeven het systeem van tijdelijk onderwijs aan huis niet te kennen. “We hebben er het raden naar of de volledige doelgroep van hun rechten gebruik kan maken.”

Er ontstaan lokaal, bijvoorbeeld in West-Vlaanderen, initiatieven die ouders ondersteunen bij onderwijs voor zieke leerlingen.

“Ouders zien soms door de bomen het bos niet meer. Het project ‘Klasziekaal’ kan misschien over heel Vlaanderen een rol van betekenis krijgen”, denkt Brecht Warnez.

De leerkracht staat er alleen voor

In gesprekken leer ik ook dat het de leerkrachten soms aan steun ontbreekt in hun opdracht. Leerkrachten die deze ondersteuning uitvoeren geven aan zich vaak alleen te voelen. “Worden de leerkrachten die dit onderwijs effectief aanbieden voldoende ondersteund? Vaak combineren ze veel vakken, kinderen, niveau’s en problematieken. Het geheel zorgt vaak voor een niet te onderschatten psychologische druk. Waar kunnen zij terecht?” vraagt Warnez zich af. Brecht Warnez denkt aan kansen tot nascholing en ontmoeting. “Uit de cijfers die ik opvroeg merk ik dat er per school hoogstens enkele kinderen zijn. Leerkrachten staan dan alleen met hun specifieke vragen. Er is knowhow opgebouwd in de ziekenhuisscholen. Kunnen zij met extra middelen een opdracht krijgen hierin?”

Evalueren en versterken waar nodig

Brecht Warnez: “In het huidig regeerakkoord werd afgesproken om de werking te evalueren. Hiervoor beloofde de minister onder andere te overleggen met Poziliv, het Platform voor Onderwijs aan Zieke Leerlingen in Vlaanderen. Ik roep de minister op om dit overleg nu, na de coronadrukte, op te starten.”

Indien uit deze evaluatie blijkt dat een uitbreiding van het aantal uren tijdelijk onderwijs aan huis nodig is, om het aanbod te vervolledigen of om sterker op de noden van de leerlingen en leerkrachten in te spelen, dan kan de Vlaamse Regering hiervoor de nodige aanpassingen doen.

Gerelateerd nieuws

Milieu

51 West-Vlaamse gemeenten nemen deel aan Operatie Proper

Scholen en verenigingen schrijven zich voor het vierde jaar op rij in, voor Operatie Proper. “Vanuit de 51 ingeschreven West-Vlaamse gemeenten nemen 216 scholen en verenigingen deel. Hiermee scoort onze provincie het hoogst in Vlaanderen”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.

Lees meer »
Onderwijs

CD&V vraagt een hoorzitting in het parlement over psychologische ondersteuning van studenten

In de commissie Onderwijs van 25 maart riep CD&V op om snelle acties te ondernemen om studenten te ondersteunen na de nieuwe maatregelen ook in het hoger onderwijs. ““Een structureel beleid is nodig maar het is tijd voor onmiddellijke actie. Voor sommige studenten is het op dit ogenblik echt te veel. Niet alleen bij hun studies maar ook op persoonlijk vlak merken we dat ze er onderdoor gaan. Op korte termijn extra middelen voorzien voor studentenpsychologen en de uitrol van een bestaand online zelfhulp-platform is nodig”, zeggen parlementsleden Brecht Warnez en Katrien Schryvers.

Lees meer »
Onderwijs

€938.353 Vlaamse subsidies voor veiligere schoolomgevingen in West-Vlaanderen

Gemeenten en steden willen scholieren veilig naar school laten gaan. Ze vragen subsidies aan, voor projecten die de aanleg of verbetering van de infrastructuur van schoolomgevingen tot doel hebben. “Het verkeersveilig maken van schoolomgevingen en schoolroutes is een belangrijke prioriteit voor de Vlaamse overheid”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez die de cijfers opvroeg bij Vlaams minister Lydia Peeters (Open VLD). Op 19/03 besliste de Vlaamse regering om in 2021 nog eens 30 miljoen euro extra te investeren.

Lees meer »