Aanpak voor zwart verkeerspunt Leopold II-laan, Leopold I-laan, Scheepsdalelaan in Brugge

Sinds enkele jaren wordt een dynamische lijst gepubliceerd van gevaarlijke verkeerspunten met het oog op de wegwerking ervan. Door middel van infrastructurele ingrepen wordt gepoogd de gevaarlijke punten veiliger te maken en desgevallend een daling in het aantal verkeersslachtoffers teweeg te brengen. “Het is goed dat Vlaanderen in overleg met het lokale bestuur de zwarte punten aanpakt”, stelt Vlaams Parlementslid Brecht Warnez.

Brecht Warnez volgt in het Vlaams Parlement nauwgezet dit dossier dat voor de verkeersveiligheid een grote impact heeft. Hij vroeg minister Lydia Peeters (Open VLD) naar een stand van zaken.

Ingrepen om ongevallen te vermijden

De werken in Brugge hebben als doel om de fietspaden uit het kruispunt te trekken Er wordt een eigen verkeerslicht voor fietsers voorzien”, geeft Brecht Warnez aan. “Hierdoor kan een conflictvrije regeling voor de fietsers langs de N9 (Scheepsdaelelaan) worden ingevoerd en, zodra mogelijk, een vierkant groenfase. Hierbij krijgen alle fietsers tegelijk groen licht.”

Op de Leopold II-laan werd door stad Brugge het centrale dubbelrichtingsfietspad reeds vroeger ontdubbeld om een beter overzicht voor de fietser en de bestuurders te krijgen en zo de kans op dodehoekongevallen te verkleinen.

Maatregelen in concensus met de stad

De werken die nu in uitvoering zijn, zijn in concensus genomen en gedragen door het stadsbestuur. Brugge was in deze pilootstad in de samenwerking SAVE 2.0. Dit is een samenwerking tussen de vereniging Ouders van Verongelukte Kinderen en het departement Mobiliteit Openbare Werken. Hierbij werd onder andere gewerkt aan een methodiek voor ongevalsanalyses, het afleiden van veiligheidsmaatregelen en het vormen van een maatregelenpakket per ongeval.

Brecht Warnez: “Precies voor deze locatie gebeurde een uitgebreide ongevalsanalyse. Samen met de dienst preventie en mobiliteit van de stad, de lokale politie, MOW en het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) werden na de analyse, bepaalde hypotheses en aanbevelingen uitgewerkt.”

Werken gestart

De werken zijn gestart op 18 januari. Aangezien tijdens de wintermaanden zal gewerkt worden, is de timing zeer weersafhankelijk.

Het streefdoel is de beëindiging van de werken in de loop van maart 2021. De werken worden geraamd op € 155.000 (BTW inbegrepen)”, sluit Warnez af.

Gerelateerd nieuws

Onderwijs

€938.353 Vlaamse subsidies voor veiligere schoolomgevingen in West-Vlaanderen

Gemeenten en steden willen scholieren veilig naar school laten gaan. Ze vragen subsidies aan, voor projecten die de aanleg of verbetering van de infrastructuur van schoolomgevingen tot doel hebben. “Het verkeersveilig maken van schoolomgevingen en schoolroutes is een belangrijke prioriteit voor de Vlaamse overheid”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez die de cijfers opvroeg bij Vlaams minister Lydia Peeters (Open VLD). Op 19/03 besliste de Vlaamse regering om in 2021 nog eens 30 miljoen euro extra te investeren.

Lees meer »
Verkeersveiligheid

Wingene en Beernem verdedigen plannen voor fietspad langs oostzijde N370

De gemeenten Wingene en Beernem steken hun teleurstelling over de gerechtelijke procedure tegen het dubbelrichtingsfietspad langs de Beernemsteenweg (N370) niet onder stoelen of banken. “Discussies over vleermuizen en bomen doen ons bijna vergeten waar het hier echt om gaat, namelijk het wegwerken van een zwart verkeerspunt en het verhogen van de verkeersveiligheid”, klinkt het. Beide gemeenten blijven achter het standpunt van Agentschap Wegen en Verkeer staan om het fietspad aan de oostelijke kant van de weg aan te leggen en hopen alsnog dat de werken snel van start kunnen.

Lees meer »
Milieu

Minister belooft meer overleg en minder ingrijpende hakhoutwerken na kaalkap in Beernem

Recent ontstond in Sint-Joris Beernem nog heel wat commotie rond de ruwe kapwerken die de Vlaamse Waterweg liet uitvoeren langs de kanaaloever van het Kanaal Gent-Oostende.
“Het pijnlijke aan de zaak in Beernem is dat zowel het gemeentebestuur als de buurtbewoners niet op de hoogte gebracht waren. Communicatie en betrokkenheid is nochtans heel erg belangrijk bij dergelijke omvangrijke werken”, stelt Vlaams Parlementslid Brecht Warnez die in de Commissie Mobiliteit en Openbare werken minister Peeters ondervroeg.

Lees meer »