88% oldtimers ouder dan 30 jaar goedgekeurd

In de eerste vier maanden van 2020 werden in Vlaanderen 6.414 dergelijke voertuigen gekeurd. Bij de eerste keuring werden er 3.314 (52 procent) goedgekeurd. Van de 2.788 voertuigen die werden aangeboden voor een herkeuring gebeurde dat in 2.328 gevallen. 88 procent van het totaal aangeboden voertuigen slaagden erin om goedgekeurd te worden.

Op 17 mei 2018 werd, de periodieke keuring voor oldtimers ingevoerd. Voertuigen ingeschreven met een O-kentekenplaat die meer dan 25 jaar in het verkeer zijn gesteld, moeten zich aanbieden op de periodieke autokeuring.

In 2019 moesten de voertuigen die minder dan dertig jaar geleden in het verkeer zijn gesteld, zich aanbieden. Dit jaar, in 2020, moeten voertuigen die minstens dertig jaar geleden in het verkeer zijn gesteld, naar de keuring.

Nood aan duidelijk keuringskader

De verenigingen van oldtimergebruikers blijven nog bezorgd over de keuringsverplichting. Pascal De Jonghe van de V.V.V.: “Vooral de instructie, die als leidraad dient bij de beoordeling van wijzigingen aan het voertuig met niet-originele wisselstukken, is voor interpretatie vatbaar. Sommige wisselstukken bestaan gewoon niet meer waardoor we niet het originele onderdeel kunnen gebruiken. Soms zijn er ook esthetische redenen. De nieuwe regelgeving maakt het ons moeilijk om te weten wat we mogen doen. Het is belangrijk dat elk keuringscentrum op dezelfde manier beslist. Het belangrijkste blijft immers de veiligheid op de weg.”

Brecht Warnez , Vlaams volksvertegenwoordiger, vroeg de minister eerder al om te overleggen met de verenigingen rond deze zorgen. Er werd onder andere gedacht aan een meer gedetailleerde handleiding/boek te hanteren zoals in sommige andere landen.

De minister geeft aan dat dit overleg door de COVID-19-pandemie vertraging opliep. “Zowel de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen (B.F.O.V.) als de Vereniging Verbouwde Voertuigen (V.V.V.) kunnen belangrijke insteken geven om het beleid waar nodig bij te sturen”, meent Brecht Warnez. Hij roept de minister op om werk te maken van de evaluatie en eventuele bijsturing van het huidig beleid.

Gerelateerd nieuws

Onderwijs

€938.353 Vlaamse subsidies voor veiligere schoolomgevingen in West-Vlaanderen

Gemeenten en steden willen scholieren veilig naar school laten gaan. Ze vragen subsidies aan, voor projecten die de aanleg of verbetering van de infrastructuur van schoolomgevingen tot doel hebben. “Het verkeersveilig maken van schoolomgevingen en schoolroutes is een belangrijke prioriteit voor de Vlaamse overheid”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez die de cijfers opvroeg bij Vlaams minister Lydia Peeters (Open VLD). Op 19/03 besliste de Vlaamse regering om in 2021 nog eens 30 miljoen euro extra te investeren.

Lees meer »
Verkeersveiligheid

Wingene en Beernem verdedigen plannen voor fietspad langs oostzijde N370

De gemeenten Wingene en Beernem steken hun teleurstelling over de gerechtelijke procedure tegen het dubbelrichtingsfietspad langs de Beernemsteenweg (N370) niet onder stoelen of banken. “Discussies over vleermuizen en bomen doen ons bijna vergeten waar het hier echt om gaat, namelijk het wegwerken van een zwart verkeerspunt en het verhogen van de verkeersveiligheid”, klinkt het. Beide gemeenten blijven achter het standpunt van Agentschap Wegen en Verkeer staan om het fietspad aan de oostelijke kant van de weg aan te leggen en hopen alsnog dat de werken snel van start kunnen.

Lees meer »
Regio

Aanpak voor zwart verkeerspunt Leopold II-laan, Leopold I-laan, Scheepsdalelaan in Brugge

Sinds enkele jaren wordt een dynamische lijst gepubliceerd van gevaarlijke verkeerspunten met het oog op de wegwerking ervan. Door middel van infrastructurele ingrepen wordt gepoogd de gevaarlijke punten veiliger te maken en desgevallend een daling in het aantal verkeersslachtoffers teweeg te brengen. “Het is goed dat Vlaanderen in overleg met het lokale bestuur de zwarte punten aanpakt”, stelt Vlaams Parlementslid Brecht Warnez.

Lees meer »