311 deelfietsen op 13 locaties in West-Vlaanderen is te weinig

Via fietsdeelsysteem Blue-bike kan je vandaag 311 fietsen op 13 plaatsen in West-Vlaanderen huren. Dat is te weinig vindt Vlaams parlementslid Brecht Warnez (CD&V), die de cijfers opvroeg bij minister Lydia Peeters (OpenVLD): “Als we écht willen dat mensen een deelfiets gebruiken, heb je een netwerk nodig. Er zijn meer locaties nodig waar je fietsen kan huren.”

Het fietsdeelsysteem Blue-bike richt zich vandaag voornamelijk op verplaatsingen tussen een station van het openbaar vervoer en de eindbestemming.

“We moeten ook verder durven denken dan stationsomgevingen en bijvoorbeeld ook grote bedrijventerreinen en onze dorpscentra ontsluiten”, zegt Brecht Warnez.

311 fietsen op 13 locaties is te weinig

Vandaag kan je op 13 plaatsen in West-Vlaanderen een Blue bike huren. Er zijn in het totaal 311 deelfietsen te vinden. In onze provincie doen 2.769 abonnees dit op regelmatige basis. De meeste fietsen werden vorig jaar gehuurd in Brugge waar aan het station 13.741 ritten werden aangevat. In Tielt en Poperinge bleef dat beperkt tot een 260-tal ritten.

Nu2020
LocatieFietsenRitten
Parking Waregem-Expo50
Station Brugge7111.955
Station Brugge (Kamgebouw)281.786
Station Harelbeke1264
Station Ieper9674
Station Izegem9927
Station Kortrijk436.217
Station Oostende747.469
Station Poperinge8260
Station Roeselare264.004
Station Tielt8261
Station Torhout7453
Station Waregem111.401
Totaal31135471

Harelbeke bevat het minst aantal ritten maar was pas in gebruik sinds september. In Waregem werd de locatie aan de parking Expo tijdelijk gesloten wegens wegenwerken.

Minder deelfietsen door de coronacrisis

In 2020 daalde het gebruik van de deelfietsen in West-Vlaanderen met één derde, van 53.160 naar 35.563.

“Er zullen zeker en vast burgers zijn die om hygiënische redenen minder de blue bikes hebben gebruikt. Maar daarnaast worden de deelfietsen heel vaak ingezet voor woon-werkverkeer. Door de telewerkverplichtingen bleven ze daarom vaker staan”, verklaart Brecht Warnez.

Het gebruik van deelfietsen voor het woon-werkverkeer blijkt ook uit de cijfers. In 2019 – een jaar zonder corona – werden maandelijks gemiddeld 4.430 ritten met de deelfiets afgelegd. In de vakantiemaand juli zijn het aantal ritten 3.976 en in december was dit 4.100. De topmaand was oktober met 5.491 ritten.

Toch blijft het parlementslid geloven dat Vlaanderen verder moet investeren in deelfietsen: “De coronacrisis is tijdelijk en we zien dat de deelfietsen weldegelijk in opmars zijn. In 2019 waren de fietsen 15% meer gebruikt dan het jaar voordien.”

Lokale besturen bepalen straks zelf Blue Bikes-locaties

De Vlaamse regering subsidieert momenteel Blue Bike-fietsen als ook een lokaal bestuur dit doet. Als een stad of gemeente zich engageert om per rit 1 euro te voorzien, legt Vlaanderen daar een euro bij.

Via de vervoersregio’s krijgen de lokale besturen in West-Vlaanderen in 2022 ruim 15 miljoen euro om vervoer op maat te organiseren. “Hierdoor kunnen er in alle gemeenten meer deelfietsen worden voorzien maar ook deelauto’s voor langere verplaatsingen en taxi’s voor wie minder mobiel is”, vertelt Warnez.

Gerelateerd nieuws

Binnenlands Bestuur

Steden en gemeenten investeren recordbedrag in lokale politie

Met 1,1 miljard euro investeren lokale besturen dit jaar een recordbedrag in hun lokale politie. Dat is maar liefst 9% ofwel 100 miljoen euro meer dan vorig jaar. “De veiligheid van de inwoners is voor de lokale besturen een topprioriteit. We moeten meer blauw op straat hebben”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.

Lees meer »
Milieu

4,2 miljoen euro voor het West-Vlaamse lokale klimaatbeleid

In West-Vlaanderen lijken slechts vijf gemeenten op koers te liggen om de klimaatdoelstellingen te halen. Vlaanderen stelt daarom extra subsidies ter beschikking. “Dat de andere gemeenten het niet halen, is niet hun schuld. Om het écht te menen met de klimaatdoelstellingen waren deze Vlaamse centen voor de gemeenten nodig”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez .

Lees meer »
Verkeersveiligheid

29.802 ofwel 34% van de oldtimers bieden zich niet aan op keuring

Sinds 2019 moeten oldtimers periodiek naar de keuring. Vorig jaar kwam ruim één derde niet opdagen. “Het is belangrijk dat elk voertuig veilig in het verkeer rond kan rijden en dus gekeurd wordt. Maar de keuringsinstructies voor oldtimers waren niet helder waardoor veel eigenaars uit schrik wegbleven”, verklaart Vlaams Parlementslid Brecht Warnez.

Lees meer »