1.700 ongevallen op West-Vlaamse schoolroutes, leiden laatste vijf jaar tot 2.014 jonge verkeersslachtoffers

In Vlaanderen vallen vier op tien van de verkeersslachtoffers bij 6- tot 18-jarigen tijdens de uren vlak voor of na de school. Elke schooldag worden gemiddeld, negen Vlaamse kinderen en jongeren slachtoffer van een verkeersongeval tijdens hun verplaatsing van of naar school. “Vlaanderen wil veiliger schoolomgevingen, want meer dan 400 West-Vlaamse slachtoffers per jaar is nog steeds te veel”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez die de cijfers opvroeg bij minister van mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD).

Jaarlijks meer dan 300 ongevallen op West-Vlaamse schoolroutes

Het aantal geregistreerde ongevallen per jaar in het kader van woon-schoolverkeer op West-Vlaamse wegen was steeds meer dan 300. Het jaar 2015 spant met 365 ongevallen de kroon. “Het gaat steeds om iemands zoon of dochter, we moeten er alles aan doen om ook in onze provincie minder ongevallen te hebben” geeft Warnez mee.

De voorbije 5 jaar waren 2 overlijdens te betreuren bij het van- en naar school gaan. 72 jongeren raakten zwaar gewond en 1.527 licht gewond.

In totaal werden in vijf jaar tijd 2.014 slachtoffers geregistreerd op 1.699 accidenten. Dit moet beter.

Meest fietsers en meest in steden

Door de verkeers- en onderwijsconcentratie in steden zoals Brugge en Kortrijk, gebeuren daar het meest ongevallen.

“Bij meer dan de helft, of bij meer dan 1.000 ongevallen is een fietser het slachtoffer. Bij de bromfietsers en de auto-inzittenden waren telkens meer dan 300 getroffenen”, weet Warnez.

Charter werftransport geen succes

75 Vlaamse steden en gemeenten ondertekenden het ‘Charter Werftransport’. Samen met de bouwsector streven ze via dit initiatief naar veilige schoolomgevingen en -routes en een maximaal bereikbare, leefbare en verkeersveilige omgeving, ook als er bouw- en wegenwerken zijn. Zo wordt bijvoorbeeld gestreefd naar het vermijden van werftransport tijdens de begin- en einduren van de scholen.

In West-Vlaanderen zijn momenteel slechts 14 gemeenten dit engagement aangegaan”, geeft het parlementslid mee. De minister belooft het initiatief te promoten.

Vlaanderen investeert miljoenen in veiliger verkeer

Een hele waslijst aan projecten en subsidies moet Vlaanderen verkeersveiliger maken. Sinds 2019 investeerden we in veilige schoolomgevingen 5,9 miljoen euro via de lokale besturen. Voor verkeersveiliger schoolroutes voorzien we 30 miljoen euro. Het wegwerken van zwarte verkeerspunten krijgt een extra injectie van 50 miljoen euro. Ook naar het conflictvrij maken van verkeerslichtengeregelde kruispunten en dynamisch verkeersmanagement gaat extra aandacht, met een extra budget van 20 miljoen euro. We investeren extra in fietsinfrastructuur, deze wordt opgetrokken tot 335 miljoen euro in 2021. Via het fietsfonds wordt voor 2021 en 2022 nog 15 miljoen euro geïnvesteerd op jaarbasis in het Bovenlokaal Functioneel Fietsroutenetwerk.

De extra subsidies zorgen ervoor dat we maximaal inzetten op veiligheid op onze schoolroutes”, sluit Brecht Warnez af.

Gerelateerd nieuws

Binnenlands Bestuur

Steden en gemeenten investeren recordbedrag in lokale politie

Met 1,1 miljard euro investeren lokale besturen dit jaar een recordbedrag in hun lokale politie. Dat is maar liefst 9% ofwel 100 miljoen euro meer dan vorig jaar. “De veiligheid van de inwoners is voor de lokale besturen een topprioriteit. We moeten meer blauw op straat hebben”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez.

Lees meer »
Milieu

4,2 miljoen euro voor het West-Vlaamse lokale klimaatbeleid

In West-Vlaanderen lijken slechts vijf gemeenten op koers te liggen om de klimaatdoelstellingen te halen. Vlaanderen stelt daarom extra subsidies ter beschikking. “Dat de andere gemeenten het niet halen, is niet hun schuld. Om het écht te menen met de klimaatdoelstellingen waren deze Vlaamse centen voor de gemeenten nodig”, zegt Vlaams parlementslid Brecht Warnez .

Lees meer »
Verkeersveiligheid

29.802 ofwel 34% van de oldtimers bieden zich niet aan op keuring

Sinds 2019 moeten oldtimers periodiek naar de keuring. Vorig jaar kwam ruim één derde niet opdagen. “Het is belangrijk dat elk voertuig veilig in het verkeer rond kan rijden en dus gekeurd wordt. Maar de keuringsinstructies voor oldtimers waren niet helder waardoor veel eigenaars uit schrik wegbleven”, verklaart Vlaams Parlementslid Brecht Warnez.

Lees meer »